verkoop van een paard

ZitaZarah
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verkoop van een paard

#1 , 10 jan 2018 16:53

Beste,

Wij hebben ons paard enkele maanden geleden verkocht met name in juni aan een handelaar van een manege. Hij heeft het paard voor de verkoop gedurende 1 maand op proef gehad waar bij het uitvoerig getest geweest is zowel bij dressuur als springen, het heeft ook een volledige keuring gehad en is toen goed gekeurd. De manegehouder heeft het paard door verkocht aan één van zijn klanten. Na bijna 6 maanden ben ik gecontacteerd geweest dat er problemen waren qua gedrag van het paard. De manege houder eist nu dat ik het paard dien terug te kopen zoniet hij een procedure zal starten wegens verborgen gebreken. graag uw advies. Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 10 jan 2018 16:56

Aangezien de manegehouder ten eerste een deskundige is, ten tweede 1 maand gehad heeft om het paard te testen en ten derde een keuring heeft doorstaan, zal hij toch zijn best mogen doen om een verborgen gebrek aan te tonen. Ik geef u een zeer grote kans dit te winnen.

ZitaZarah
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2018 17:58

Feit is dat de combinatie ruiter- paard in het begin zeer goed ging, en na enkele maanden is het paard beginnen kuren te krijgen. maw het paard profiteert van de ruiter, weigert soms in jumpings enz... De manegehouder beschuldigt mij ervan dat ik deze informatie heb achtergehouden en gebruikt dit als een verborgen gebrek.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 jan 2018 18:01

Het is een (verborgen) gebrek van de ruiter, niet van het paard!
Maar de manegehouder is nu toch de verkoper?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 10 jan 2018 18:56

Niet van aantrekken, laat de manegehouder maar naar de rechtbank stappen.
Jij bent geen "garantie" verschuldigd als particulier.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 jan 2018 19:06

Is een handelaar dus een deskundige ...ik wens hem veel geluk.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 10 jan 2018 19:18

Die manegemanager moet misschien eens een basiscursus juridisch denken volgen ;-). Een verborgen gebrek is een gebrek dat aantoonbaar door de verkoper gekend was doch door hem aan de koper verzwegen werd en door de koper redelijkerwijs niet zichtbaar was. Fictief voorbeeld: een bloedonderzoek toont de voortekenen van een er aan komende levensbeëindigende ziekte, als verkoper verzweeg je dat en de koper kreeg dit bewijs van de dierenarts.

Als hij,je blijft belagen dan een korte vriendelijke reactie dat je geen kontakt meer wenst of anders een klacht wegens belaging gaat neerleggen.

ZitaZarah
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2018 20:32

Bedankt voor jullie reacties !

De manegehouder heeft hem voor een goede prijs gekocht en met een serieuze smak erbij verkocht aan één van zijn klanten, een jong meisje. Toen ik het paard verkocht aan hem was er nog geen sprake van dat jong meisje. Het is een paard met karakter en zeer goede papieren. Nu eist die klant dat de manegehouder hem terugkoopt en in principe moet je als handelaar garantie geven dus hij probeert terug via mij. Hij is idd zeer agressief... Als dit niet stopt zal ik zeker klacht neerleggen. Ik wist ook niet dat je als particulier geen garantie verschuldigd bent.Nogmaals dank voor de uiteenzettingen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 10 jan 2018 20:44

Bedankt voor jullie reacties !

De manegehouder heeft hem voor een goede prijs gekocht en met een serieuze smak erbij verkocht aan één van zijn klanten, een jong meisje. Toen ik het paard verkocht aan hem was er nog geen sprake van dat jong meisje. Het is een paard met karakter en zeer goede papieren. Nu eist die klant dat de manegehouder hem terugkoopt en in principe moet je als handelaar garantie geven dus hij probeert terug via mij. Hij is idd zeer agressief... Als dit niet stopt zal ik zeker klacht neerleggen. Ik wist ook niet dat je als particulier geen garantie verschuldigd bent.Nogmaals dank voor de uiteenzettingen.


Alle paarden zijn ook niet geschikt voor onervaren jonge ruiters die nog minder kennen dan het paard zelf. Bovendien is een paard een dier dat van aard tracht te profiteren. Daarom zal een niet-ervaren ruiter een prima paard dat zonder probleem door een ervaren ruiter wordt of werd bereden niet onder controle krijgen. Een paard voelt dat aan en zal daarvan profiteren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Consumenten Koop”