Koppelverkoop bouw

sportquest
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Koppelverkoop bouw

#1 , 30 apr 2017 11:42

Beste,

Ik heb een vraagje omtrent koppelverkoop en de bouw.
Ik heb het al opgezocht via internet, maar de meeste reacties zijn van jaren geleden, daarom nog eens de vraag hier.

Je ziet een bouwgrond te koop, maar je moet verplicht bouwen met een firma.
De bouwgrond is in mandaat gegeven aan de firma, dus de bouwgrond is niet van de firma zelf.
De bouwgrond is ook onafhankelijk van de firma, maar die firma verkoopt de grond gewoon voor de grondeigenaar.
Omdat de bouwgrond niet van de firma is, zijn wij wel verplicht te bouwen met de firma omdat zij geen winst hebben op de grond.
Wij waren heel erg verliefd op de grond, maar wilden niet persé met die firma bouwen.
We moesten dus op 1 dag zowel de overeenkomst voor de grond tekenen alsook de overeenkomst met de firma omdat we anders weg waren met alleen de grond en zij dan niets van winst hadden.

Is dit koppelverkoop? Mag dit wettelijk?
Zijn er eventueel wetteksten waarin duidelijk is dat dit niet mag?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 30 apr 2017 11:49

Dit is perfect toegestaan, het is zelfs een vaak gebruikte constructie dat je de grond van de ene firma koopt en de constructie van een andere firma, hoewel die 2 net dezelfde eigenaars hebben. Zo kan men toch nog 10% registratierecht over de grond heffen in plaats van 21% btw. In het voordeel van de consument dus.

Slyke
Berichten: 22

#3 , 08 jan 2018 23:07

Moeten ze dit dan niet duidelijk afficheren op hun site en in de zoekertjes?

Heel recent zagen we een stuk bouwgrond waar we direct verliefd op waren.
Op het stuk zelf stond enkel een bord met hun logo en telefoonnummer. Op hun website enkel dat ze het stuk bouwgrond verkochten + de prijs.
Verder hadden ze het ook geplaatst op populaire zoekertjessites zoals ImmoWeb.

Nergens stond vermeld dat er een koppelverkoop was.

Wij maken een afspraak bij hen op kantoor (echt wel met de bedoeling om te kopen) en dan vertellen ze ons doodleuk dat we wel met hen de woning moeten bouwen!

Hoe kan iemand zich daarvoor nu engageren?
Je tekent eerst voor de bouwgrond en pas daarna begin je te onderhandelen over de woning, want hen meteen een vrijgeleide geeft om met dubbel krijt te schrijven...

We hebben de grond, met heel veel spijt in het hart, dus niet gekocht...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 jan 2018 23:24

Toch legaal hoor.
Het is ook een beetje een van de trukken van de foor.
Als grond + te bouwen woning van eenzelfde onderneming zijn valt alles onder btw stelsel.
Indien grond door andere onderneming of persoon wordt verkocht dan valt de grond
onder de registratierechten en enkel de bouw onder de btw.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 10 jan 2018 14:35

Je tekent eerst voor de bouwgrond en pas daarna begin je te onderhandelen over de woning, want hen meteen een vrijgeleide geeft om met dubbel krijt te schrijven...
Met alle respect, maar dit klopt gewoon niet. Als je op het moment van het tekenen voor de bouwgrond NIET op de hoogte bent dat je verplicht bent met die bouwfirma, heb je ofwel de papieren niet gelezen (niet echt verstandig) EN hebben ze't niet verteld (en dat geloof ik niet), ofwel is er helemaal geen verplichting.

En als je zoals jij zegt tekent voor de bouwgrond zonder EERST te onderhandelen over de woning, lijkt me dat .. niet echt verstandig van jou.

Daarom wordt ook in de meeste gevallen de overeenkomst voor het huis en de compromis voor het kopen van de bouwgrond tegelijkertijd ondertekend. Net om geen "vrijgeleide" te geven.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Slyke
Berichten: 22

#6 , 11 jan 2018 00:05


Met alle respect, maar dit klopt gewoon niet. Als je op het moment van het tekenen voor de bouwgrond NIET op de hoogte bent dat je verplicht bent met die bouwfirma, heb je ofwel de papieren niet gelezen (niet echt verstandig) EN hebben ze't niet verteld (en dat geloof ik niet), ofwel is er helemaal geen verplichting.
Nee, dat heb ik niet gezegd.
Op hun website stond landbouwgrond zonder enige vermelding dat er koppelverkoop was.
Wij informeren ons bij stedenbouw en landmeter over de grond, en alles leek ons meer dan ok, dus wij willen kopen.

Wij maken een afspraak met het kantoor en zeggen dat we akkoord gaan met de vraagprijs en willen tekenen.
We gaan ter plaatse en dan pas zeggen ze ons dat er koppelverkoop is.
Bovendien zeggen ze ons dat het stuk grond enorm populair is, dus dat we er beter niet te lang meer over nadenken.

M.a.w. de potentiële koper zal tekenen voor de grond (want zeer gegeerd terrein) én pas daarna, via hun architect, de plannen voor de woning beginnen uitwerken (waar er zeker maanden kan overgaan vooraleer je akkoord kan gaan met voorstel en plan).

Op dat moment ben je al aan hen gebonden (principe-akkoord dat je de woning met hen zal bouwen), wat betekent dat ze met hun prijs kunnen doen wat ze willen (voor de woning).
En dàt klopt niet en zou verboden moeten worden !!!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 jan 2018 09:15

Landbouwgrond? In je openingstopic spreek je van bouwgrond?

Slyke
Berichten: 22

#8 , 15 jan 2018 20:26

Wel degelijk bouwgrond.
Bouwgrond in een landelijk kader...

Terug naar “Consumenten Koop”