Onterecht faillissement

pvd007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Onterecht faillissement

#1 , 10 jan 2018 10:34

Op 15/4/16 heb ik de bvba van mijn ex vriendin overgenomen.
Tevens zijn we uit mekaar gegaan op 15/04/16, tot dan was zij zaakvoerder.
Ze had een rekening courant van € xxxxx,- die ze verschuldigd was aan de vennootschap, bovendien was er een belastingschuld van € xxxxx,-
Er is geen contract van deze overname opgemaakt.
Ik heb haar in augustus 2016 in gebreke gesteld voor de rc, echter zonder reactie.
Ik heb dit dan uit handen gegeven aan mijn advocaat die haar ook nog eens in gebreke gesteld heeft en vervolgens gedagvaard.
Intussen werd de bvba door de belastingen gedagvaard in faling, we zijn niet tot een akkoord met de fiscus gekomen, bijgevolg is de bvba failliet gegaan.
De curator heeft de lopende procedure overgenomen.

Alsof dit niet genoeg was heeft mijn hoogbejaarde moeder mij een aanzienlijke schenking gedaan om deze problemen op te lossen, mijn moeder heeft dit bedrag echter op de rekening van mijn ex partner gestort die tot heden weigert dit terug te geven, hiervoor komt het proces op 2/01/18 voor.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik dat verlies.

Mijn vraag is nu, indien ik over dat geld van die schenking kon beschikken een jaar geleden was de vennootschap nooit failliet gegaan, kan ik hiervoor mijn ex nog op één of andere wijze verantwoordelijk stellen? Of kan dit niet meer en moet ik maar hopen dat de curator er volop voor gaat en het niet op een akkoordje met haar gooit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 10 jan 2018 10:42

Het faillissement is op zich wel terecht. De bvba kan zijn schuldeisers niet meer betalen. Dat de bvba zelf nog geld moet, maakt niet uit. U bent zeker niet de enige in deze situatie, vaak is er zelfs een sneeuwbaleffect omdat er een klant niet betaalt en zo de volgende in de rij in de problemen brengt.

Was de schenking aan u of aan de vennootschap gericht? Indien deze aan u was gericht, zou ik net mijn best doen om dit uit het faillissement te houden.

pvd007
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2018 10:57

de schenking was aan mij persoonlijk gericht, de aandelen moesten nog volstort worden. Op die wijze kon ik zowel de aandelen volstorten als het geld gebruiken om de fiscale schuld aan te zuiveren. De schenking maakt geen deel uit van het faillissement.
Alvast bedankt voor je snelle reactie, en idd als je het zo bekijkt was de faling terecht.
Maar kan ik mijn ex daar nog voor verantwoordelijk stellen/schadevergoeding vragen? Indien ik over de gelden in kwestie beschikte zou de fiscale schuld aangezuiverd zijn en had de bvba een titel om zelf de rc te innen, dit had een heel ander verhaal geweest voor mij.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 11 jan 2018 01:04

Beetje een jammere zaak, maar het niet volgestorte deel van de aandelen zal u in principe volgens mij wel nog (uiteindelijk) moeten volstorten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”