Onwettig verlof

LéonD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onwettig verlof

#1 , 08 jan 2018 18:11

Ik ben recent aan de slag gegaan bij een nieuwe werkgever en had in 2017 recht op 20 wettelijke vakantiedagen.
Op moment dat ik bij de nieuwe werkgever begon bleven er nog 8 wettelijke vakantiedagen over.

In december heb ik 9 dagen verlof genomen dewelke mondeling goedgekeurd werden en vervolgens in de openbare agenda geplaatst werden.
Op 26/12 (reeds in verlof vanaf 21/12) ontving ik een mail van administratie dat ze onbetaald/onwettig verlof inplannen omdat ik nog geen verlof heb opgebouwd bij de nieuwe werkgever.
Ze waren echter reeds voor mijn indiensttreding in het bezit van de vakantieattesten (via email) en dus ook op de hoogte dat er nog wettelijke vakantiedagen waren.

Situatie dag van vandaag:

- Ik merk op dat ik 9 dagen verlof heb genomen, dus 1 dag meer dan de wettelijke vakantiedagen die nog overbleven.
Dit gaat om een vergissing van mijnentwege, echter had mijn werkgever me hier ook op kunnen wijzen aangezien ze mijn vakantieattesten hebben.

- Mijn werkgever heeft mijn loon maar gedeeltelijk uitbetaald. Ik vermoed (loonbrief moet nog toekomen) dat ze dus onwettig afwezig hebben ingeboekt. Dit lijkt me alles behalve correct.. Moeten zij de vakantiedagen niet gewoon uitbetalen en in juni opnieuw verrekenen met mijn loon aangezien het vakantiegeld reeds werd ontvangen bij de uitdiensttreding bij de vorige werkgever?

- Wat is het juridisch gevolg van een onwettig verlof?

- Stel dat ik 8 dagen wettelijke vakantie ingeboekt kan krijgen (waar ze sowieso niet onderuit kunnen lijkt me).
Wat met de 9de dag? Om toekomstige consequenties te vermijden wil ik hier uiteraard geen onwettig verlof zien staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LéonD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2018 18:15

Bijkomende vraag: Stel dat ze geen aanpassingen doorvoeren aan mijn loonbrief en me niet correct uitbetalen en/of de dagen als onwettig laten staan.

Wat kan of dien ik dan te ondernemen?

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 08 jan 2018 18:41

Bij het verlaten van je vorige werkgever heb je voor die bewuste 8 dagen reeds het vervroegd enkelvoudig en dubbel vakantiegeld gekregen.

Het is dus normaal dat ze niet nog eens uitbetalen wanneer je verlof neemt. Afhankelijk van het feit of je meer of minder verdient bij je nieuwe werkgever zal er nog een deel loon bijbetaald worden, dan wel ingehouden worden.

De dag die je teveel genomen hebt zal inderdaad onbetaald zijn.

In juni van dit jaar zal dan het vakantiegeld dienstjaar 2017 vakantiejaar 2018 verrekend worden.

Wacht dus even je loonbrief af.

P.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2018 19:14

1 dag wat zou dit kunnen doen op een gans jaar ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2018 19:17

Onwettig verlof is niet hetzelfde als onbetaald verlof. Je kan wettig, onbetaald afwezig zijn, zoals jij in dit geval deze 9 dagen was. Je bent inderdaad niet uitbetaald voor deze 9 vakantiedagen dit geld heb je al gehad van je vorige werkgever

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2018 22:14

1 dag wat zou dit kunnen doen op een gans jaar ???
een feestdagloon kwijt (bij onwettig afwezig, de dag voor of er na)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”