Notaris stelt akte uit

Sgl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Notaris stelt akte uit

#1 , 07 jan 2018 00:14

Hallo,

Wij hebben de compromis van onze nieuwe woning alsook de verkoop van onze huidige woning op 9/9 ondertekend. Nu is de verkoop reeds bij akte doorgegaan. Wij zijn inmiddels druk aan het verbouwen in onze nieuwe woning waar we 26/1 in moeten. Nu het volgende alle papieren liggen volledig klaar bij de notaris maar toch wil deze de akte uitstellen onder opschortende voorwaarden. Dit is voor ons een enorm probleem aanstaande donderdag komen ze de ramen plaatsen en die moeten bewijs van betaling vooraf hebben alsook onze elektricien , sanitairman voor ze bv radiators , boilers plaatsen. Dus als de akte niet doorgaat binnen de 4 maanden zoals het zou moeten. Kunnen wij niemand betalen (nemen ze de ramen mee , hebben we geen verwarming,...) want dit is van ons geleend bedrag die pas vrijkomt bij de akte van de aankoop. kan de notaris dit zomaar doen ? Wij lopen op onze reserves bellen haalt niets uit . Dan te bedenken dat we zouden moeten gaan wonen in een woning zonder ramen of verwarming boven noch beneden met een kindje van 2 jaar. Dit kan de notaris toch niet zomaar doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2018 09:31

De reden van een notaris kunnen van allerlei aard zijn, ik denk niet of je weet heeft wat een notaris allemaal moet regelen, Hypotheek kantoor, belastingen, BTW , registratie enz enz...
Dit is een echte papiermolen die soms lang kan duren, maar zeker de schuld niet op de notaris alleen steken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 jan 2018 11:06

Jij hebt het risico genomen de werken te beginnen voor de akte werd getekend. Hou er ook rekening mee dat je binnen de 4 maanden na ondertekening compromis, de registratiekosten moet betalen, ook als de akte nog niet is verleden. Ook hier staat een boete op. Dus betalen VOOR 9 januari 2018

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 07 jan 2018 11:37

.... Tenzij er ook in uw aankoopcompromis sprake is van opschortende voorwaarde(n); in dat geval u richten op die voorwaarden en data.

Sgl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2018 13:27

De werken zijn inderdaad eerder gestart maar ook dit staat netjes vermeld en is door beide partijen ondertekend geweest. Het probleem is dat de akte ging door gaan 23december. Maar door afwezigheid van de notaris alles is uitgesteld. Zowel wij willen graag ons bedrag van de verkoop (want dit houden ze in tot akte aankoop) alsook ons verbouwingskrediet. We zijn zeker niet op de zaken vooruit gelopen en hebben bewust die grote werken gepland na 9/1.

Sgl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2018 13:29

De reden van een notaris kunnen van allerlei aard zijn, ik denk niet of je weet heeft wat een notaris allemaal moet regelen, Hypotheek kantoor, belastingen, BTW , registratie enz enz...
Dit is een echte papiermolen die soms lang kan duren, maar zeker de schuld niet op de notaris alleen steken.
Daar ben ik mij vanbewust . Mijn probleem zit het in het feit hij de eerste maal er niet was (ziekte iets anders , uitleg krijg je toch niet) en hij het nu nog verder wil uitstellen terwijl alles af is . Het ligt al klaar van wanneer we normaal moesten gaan in december..

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 07 jan 2018 13:57

Ik weet niet hoe het precies in zijn werk gaat, maar ik meen dat een notaris bij plotse ziekte, of overlijden, zonder veel gedoe een confrater kan laten inspringen; ik heb toch uit uw vraag begrepen dat alle voorbereidend werk toch al gedaan is.

Is dit misschien een uitweg voor u ?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jan 2018 14:17

Als ik het goed begrijp is er geen uitgestelde eigendomsoverdracht overeengekomen maar de gewone (ongebruikelijke) wettelijke regeling dat bij het compromis de eigendomsoverdracht al plaatsvond.
Wat behelst dan nog die opschortende voorwaarde die nog steeds hangende is na 4 maanden?
Of welke andere redenen geeft de notaris om de akte niet te verlijden?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sgl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jan 2018 14:40

Als ik het goed begrijp is er geen uitgestelde eigendomsoverdracht overeengekomen maar de gewone (ongebruikelijke) wettelijke regeling dat bij het compromis de eigendomsoverdracht al plaatsvond.
Wat behelst dan nog die opschortende voorwaarde die nog steeds hangende is na 4 maanden?
Of welke andere redenen geeft de notaris om de akte niet te verlijden?
De enige uitleg die we krijgen is ‘het is momenteel heel druk’ waar we ook alle begrip voor hebben , maar het feit dat onze afspraak niet is doorgegaan in december werd ons verzekerd dat dit zowizo de eerste week van januari ging zijn om dat het niet door ons toedoen was het niet door kon gaan. Ik vroeg meteen of we een nieuwe afspraak konden maken maar dit ging geen probleem zijn zowizo de eerste week van januari lukt het .. klonk het ..

Sgl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jan 2018 14:43

Ik weet niet hoe het precies in zijn werk gaat, maar ik meen dat een notaris bij plotse ziekte, of overlijden, zonder veel gedoe een confrater kan laten inspringen; ik heb toch uit uw vraag begrepen dat alle voorbereidend werk toch al gedaan is.

Is dit misschien een uitweg voor u ?
Wel dit is inderdaad onze uitweg , want het is ons verzekerd geweest dat het eerste week januari ging zijn, maar enige antwoord dat ik krijg als ik bel ‘sorry maar het is te druk’ . Naar het einde van deze week toe verbonden ze ons zelfs niet meer door met persoon in kwestie ‘hij zal u zeker vandaag terug bellen’ wat niet gebeurd , vrijdagochtend net zo. Vrijdagnamiddag belde ik nog maar eens ‘mevrouw ik kan u niet verder helpen deze persoon werkt niet op vrijdagnamiddag’. Terwijl ik maandag belde en in als antwoord kreeg ‘ Ah goed dat je belt was net nog eens jullie dossier aan het doornemen alles is perfect en klaar ‘ dus ik snap niet waarom ze ons zomaar opzij schuiven..

Terug naar “Kopen”