erfenis - blokkering bankrekeningen

franslimburg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfenis - blokkering bankrekeningen

#1 , 25 dec 2017 17:33

Gegeven: koppel gehuwd in het wettelijk stelsel.
Bij het overlijden van één van de echtgenoten worden alle bankrekeningen geblokkeerd, zowel van hem als van haar, als de gemeenschappelijke.
Ik heb nergens wat gelezen over rekeningen waarop de overledene een volmacht heeft en die niet van hen of gemeenschappelijk zijn.
vb. de rekening van een meerderjarig kind, de rekening van een bejaarde tante waarvoor hij bewindvoerder was .... een rekening van een VZW waarop zij volmacht had enz.
Ik neem aan dat volmacht verdwijnt door het overlijden van de volmachthouder, maar blijft die rekening beschikbaar? Of moet daarvoor ook de hele administratieve rompslomp gebeuren?
Dank bij voorbaat voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 dec 2017 17:59

De banken dienen alle tegoeden te blokkeren waarvan de overledene of diens echtgenoot/ote titularis of mede-titularis is. De rekeningen waarvan hij volmachthouder is blijven hierbuiten, maar de volmachten vervallen natuurlijk.
Indien hij volmachthouder is van de rekening van een feitelijke vereniging, moet je ook de bank in kennis stellen. Soms kunnen er hier ook problemen voorkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 25 dec 2017 22:01

Rekeningen waar de overledene enkel volmachthouder is worden niet geblokkeerd. De tegoeden erop behoren immers niet tot zijn vermogen en vallen niet in erfenis. Er is dus geen enkele reden waarom die geblokkeerd zouden worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

franslimburg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2018 22:24

Hartelijk dank de antwoorden.
Na de afhandeling van de erfenis (uiterlijk na 4 maanden gezien de aangifte voor de erfenisbelasting moet gebeuren) komt er nog een onverwachte rekening waarvan niemand wat wist (vb. late rekening van het hospitaal, parkeerbon + intresten, abonnement niet tijdig opgezegd ...).
Wie betaald de rekening? Alle erfgenamen pro rata? Moeder woont nog op hetzelfde adres in de gezinswoning.
m.a.w. dan is een erfenis nooit volledig afgehandeld zolang er schuldvordering mogelijk is!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 06 jan 2018 19:39

Inderdaad, de erfgenamen die de erfenis aanvaarden, krijgen de tegoeden maar ook de schulden, huidige en eventueel toekomstige.
Gewoonlijk zijn zo'n rekeningen wel binnen op die periode. Ziekenhuis : na aftrek mutualiteit en hospitaalverzekering, nooit groot bedrag. Verkeerboete is rapper binnen.
Wie betaalt : afhankelijk van de aard. Vb abonnement voor de krant is voor moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”