Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

jefke007
Berichten: 1812

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#91 , 06 jan 2018 00:15

betwijfel of dergelijke uitleg aan de fiscus kan verkocht worden
zal minstens 33% taks zijn voor die content zijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#92 , 06 jan 2018 00:44

In fases de inleg doen is geen probleem. In fases verkopen ook niet. Maar het tussendoor omzetten van Ether naar andere coins met het oog op snelle winst te maken is textbook speculatief handelen, en dus belastbaar aan 33% + opcentiemen. Omzetten van coin = een verkoop en aankoop, en belastbaar.

Had je enkel Ether gekocht, gewoon laten staan, en dan uiteindelijk met een pak meerwaarde verkocht, dan was dit in principe niet belastbaar.

Richardje
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#93 , 06 jan 2018 08:50

Maar daar gaat het mij juist om. Moet ik deze informatie prijs geven? Ik koop namelijk niet meteen ether bij sites die deze coins tegen een relatief hoog tarief aanbieden (Een bedrijf als Anycoin of btcdirect).

Ik stort alleen maar euro’s naar kraken. Pas DAARNA gaan deze euro’s om naar ethers. Wat daarna gebeurt is toch helemaal niet zichtbaar voor de buitenwereld?! Het is zelfs al niet zichtbaar dat ik mijn euro’s op kraken omzet naar ethers in eerste instantie. Uiteraard zijn deze transacties voor mij zichtbaar.

Kortom: het is toch helemaal niet zichtbaar vanaf de buitenkant welke, hoeveel en wanneer ik transacties heb uitgevoerd, tenzij ik mijn inlogcodes afgeef.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#94 , 06 jan 2018 09:07

Je kan toch perfect een transactieoverzicht maken? De "buitenwereld" gaat dit sowieso willen weten om uit te maken of je geen crimineel geld hebt witgewassen. Anders eindig je gegarandeerd met een geblokkeerde bankrekening.
"sowieso" schrijf je zo.

jefke007
Berichten: 1812

#95 , 06 jan 2018 09:38

de "buitenwereld" iets wijs maken zal ook niet lukken, die krijgen dagelijks met allerlei truukjes te maken

LeenW
Berichten: 12813

#96 , 06 jan 2018 11:05

Maar daar gaat het mij juist om. Moet ik deze informatie prijs geven? Ik koop namelijk niet meteen ether bij sites die deze coins tegen een relatief hoog tarief aanbieden (Een bedrijf als Anycoin of btcdirect).

Ik stort alleen maar euro’s naar kraken. Pas DAARNA gaan deze euro’s om naar ethers. Wat daarna gebeurt is toch helemaal niet zichtbaar voor de buitenwereld?! Het is zelfs al niet zichtbaar dat ik mijn euro’s op kraken omzet naar ethers in eerste instantie. Uiteraard zijn deze transacties voor mij zichtbaar.

Kortom: het is toch helemaal niet zichtbaar vanaf de buitenkant welke, hoeveel en wanneer ik transacties heb uitgevoerd, tenzij ik mijn inlogcodes afgeef.
Dit forum gaat ervan uit dat vraagstellers niet aan belastingfraude willen doen. Waarom deze vraag dan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#97 , 06 jan 2018 11:27

Maar daar gaat het mij juist om. Moet ik deze informatie prijs geven? Ik koop namelijk niet meteen ether bij sites die deze coins tegen een relatief hoog tarief aanbieden (Een bedrijf als Anycoin of btcdirect).

Ik stort alleen maar euro’s naar kraken. Pas DAARNA gaan deze euro’s om naar ethers. Wat daarna gebeurt is toch helemaal niet zichtbaar voor de buitenwereld?! Het is zelfs al niet zichtbaar dat ik mijn euro’s op kraken omzet naar ethers in eerste instantie. Uiteraard zijn deze transacties voor mij zichtbaar.

Kortom: het is toch helemaal niet zichtbaar vanaf de buitenkant welke, hoeveel en wanneer ik transacties heb uitgevoerd, tenzij ik mijn inlogcodes afgeef.
Dit forum gaat ervan uit dat vraagstellers niet aan belastingfraude willen doen. Waarom deze vraag dan?
Inderdaad. Als de vraag wordt gesteld hoe iets wordt belast en derhalve hoe het dient te worden vermeld in de aangifte, dan is het toch logisch dat men niet gaat antwoorden hoe het NIET moet?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Herr_Otto_Flick
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#98 , 06 jan 2018 14:01

Dus als ik het goed begrijp zolang je niet terug omwisselen naar fiat geld (euro) moet je niets aangeven?

Richardje
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#99 , 06 jan 2018 14:19

fraude wil ik ook niet doen, maar ik wil gewoon weten of ik hoe dan ook in aanmerking kom voor de 33%. Ik werk in NL en ik woon in het grensgebied in Belgie.

Voor mij zou dan als ik voor de 33% in aanmerking kom en eventueel goed aan doen om te verhuizen naar NL, waar je op dit moment slechts 1% belasting hierover betaalt en wordt ingevoerd in BOX3.

Ook heb ik een Belgische boekhouder dit voorgelegd en ik begrijp dat een boekhouder niet hetzelfde is als fiscalist maar hij gaf als antwoord:

-------------
"Betreffende de eventuele belasting op cryptomunten geeft het artikel perfect de huidige situatie weer.

Situatie die ook van toepassing is voor diegene die in aandelen en aanverwante beleggingen handelt.

Vanaf 01/01/2018 is er een meerwaardebelasting op aandelen die via een vennootschap worden belegd.

Momenteel is er nog geen meerwaardebelasting op aandelen die privé belegd worden.
Je krijgt enkel vragen vanwege de belastingadministratie als je de winsten gaat investeren in bv vastgoed.

Volgens mij is het een kwestie van tijd dat ook meerwaarden die privé gerealiseerd worden belast gaan worden.
Veel zal afhangen van de verkiezingen, dit en volgend jaar.
Tot dan zal er nog niets wijzigen."
-------------
mijn reactie daarop:

Dus jij denkt dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik in 2018 als privé persoon de volledige meerwaarde laat uitkeren naar mijn rekening? Jij geeft aan dat het een kwestie van tijd is dat ze dit gaan doen, maar begrijp ik dan goed dat dit nooit in het lopende kalenderjaar kan zijn?
-------------
reactie boekhouder:

In deze materie is niets uit te sluiten.

De belastingadministratie kan gelijk wanneer beslissen dat zij de bestaande wetgeving strenger gaan toepassen.

Tot heden heb ik daar nog geen weet van.
-------------

mijn vraag: zit mijn boekhouder hier dan ook helemaal naast??

jefke007
Berichten: 1812

#100 , 06 jan 2018 14:24

door naar nederland te verhuizen ontsnap je niet aan zaken die mogelijk in een eerder aanslagjaar moesten aangegeven worden in Belgie

Het zal nogal makkelijk zijn als mensen het op fiscaal vlak te heet onder hun voeten voelen worden voor zakken uit het verleden om even naar Nederland te verhuizen

LeenW
Berichten: 12813

#101 , 06 jan 2018 14:58

Dus als ik het goed begrijp zolang je niet terug omwisselen naar fiat geld (euro) moet je niets aangeven?
Dat klopt niet, je kunt een meerwaarde realiseren puur in crypto. Deze moet je ook aangeven, ook al cash je niets.

LeenW
Berichten: 12813

#102 , 06 jan 2018 15:00

fraude wil ik ook niet doen, maar ik wil gewoon weten of ik hoe dan ook in aanmerking kom voor de 33%. Ik werk in NL en ik woon in het grensgebied in Belgie.

Voor mij zou dan als ik voor de 33% in aanmerking kom en eventueel goed aan doen om te verhuizen naar NL, waar je op dit moment slechts 1% belasting hierover betaalt en wordt ingevoerd in BOX3.

Ook heb ik een Belgische boekhouder dit voorgelegd en ik begrijp dat een boekhouder niet hetzelfde is als fiscalist maar hij gaf als antwoord:

-------------
"Betreffende de eventuele belasting op cryptomunten geeft het artikel perfect de huidige situatie weer.

Situatie die ook van toepassing is voor diegene die in aandelen en aanverwante beleggingen handelt.

Vanaf 01/01/2018 is er een meerwaardebelasting op aandelen die via een vennootschap worden belegd.

Momenteel is er nog geen meerwaardebelasting op aandelen die privé belegd worden.
Je krijgt enkel vragen vanwege de belastingadministratie als je de winsten gaat investeren in bv vastgoed.

Volgens mij is het een kwestie van tijd dat ook meerwaarden die privé gerealiseerd worden belast gaan worden.
Veel zal afhangen van de verkiezingen, dit en volgend jaar.
Tot dan zal er nog niets wijzigen."
-------------
mijn reactie daarop:

Dus jij denkt dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik in 2018 als privé persoon de volledige meerwaarde laat uitkeren naar mijn rekening? Jij geeft aan dat het een kwestie van tijd is dat ze dit gaan doen, maar begrijp ik dan goed dat dit nooit in het lopende kalenderjaar kan zijn?
-------------
reactie boekhouder:

In deze materie is niets uit te sluiten.

De belastingadministratie kan gelijk wanneer beslissen dat zij de bestaande wetgeving strenger gaan toepassen.

Tot heden heb ik daar nog geen weet van.
-------------

mijn vraag: zit mijn boekhouder hier dan ook helemaal naast??
De boekhouder zal die ruling nog niet gelezen hebben. De link met de aandelen volg ik niet helemaal.

En zoals gezegd, de meerwaarden voor dit jaar moet u nog in België aangeven. Pas vanaf volgend jaar kunt u dit in het buitenland doen.

Didymus
Berichten: 2061

#103 , 06 jan 2018 15:05

Die bewuste ruling kan volgens mij niet van toepassing zijn op de situatie van Richardje. Die gaat expliciet over algoritmisch traden.
"sowieso" schrijf je zo.

Richardje
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#104 , 06 jan 2018 15:05

tenzij ik in 2018 nog alles op de markt laat staan en niet uitkeer....correct?

LeenW
Berichten: 12813

#105 , 06 jan 2018 15:08

tenzij ik in 2018 nog alles op de markt laat staan en niet uitkeer....correct?
Een fiscale meerwaarde wordt gerealiseerd bij de verkoop. Dus van zodra u iets omzet naar een crypto (=aankoop) en daarna terug omzet (=verkoop), is het belastbaar.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”