Raad gevraagd

Scardin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Raad gevraagd

#1 , 02 jan 2018 16:55

Er gebeuren rare dingen en hierdoor zou ik wat advies en raad willen vragen. Een paar weken geleden heeft er zich een incident voorgedaan dat ik even wil schetsen.
Ik werk op een bedrijf met verschillende 'dochter bedrijven' de effectieve eigenaar mag om redenen mij niet bekend geen zelfstandige activiteiten uitvoeren. Buiten de eigenaar heeft onze afdeling een bedrijfsleider. Deze heeft mij ook aangeworven. Ik werk in de transport sector en werk daar sinds eind juni. En nu het voorval.

Ik ben altijd de eerste op heg werk van de bediendes om 7u enkel de opzichter van de arbeiders is aanwezig voor mij. Onze poort is dus nog gesloten en gaat maar open om 7u45. Ik heb een afstandbediening van de poort om binnen te komen. Bij ons komen afval storten en soms staan er al vroeg chauffeurs te wachten die ik dan gewoon binnenlaat want ik ben er toch. Die bepaalde ochtend stond er dus een chauffeur van een ' dochter afdeling te wachten voor de poort. Ik doe open om zelf binnen te rijden en parkeer me, neem mijn spullen bijeen en stap uit. Op dat moment zie ik de poort terug dichtgaan zonder dat de chauffeur al is binnengereden. Ik zoek dus terug de sleutel uit mijn tas en druk zodat de poort terug opengaat.

Een uurtje erna krijg ik de eigenaar aan de telefoon op mijn gsm ( bedrijfsleidet was een dagje vrij) Hij was behoorlijk boos omdat de chauffeur hem gebelt had en er het hart van in was dat ik hem niet wou binnenlaten. Toen ik dat ontkende begon de eigenaar te roepen met de woorden ' jij bent een dikke vette leugenaar. Ik heb van de chauffeur vernomen dat uw dispatching ook op niets trekt en heb u al een tijd in mijn vizier. Als ik nog iets hoir van u gooi in u met uw klikken en klakken buiten en je kent mijn reputatie ik zeg dat niet zomaar' ik was zo van slag dat ik niet wist hoe te reageren.

De dag erna mmet de bedrijfsleider de camera beelden bekeken en mijn verhaal klopt helemaal. De bedrijfsleider heeft me gezegd dat hij daar niets aan kan doen en dat ik me zo snel mogelijk maar een andere job moet zoeken.

Sindsdien heb ik het gevoel dat ze me vanalles in mijn schoenen proberen schuiven. Kan ik hier iets tegen doen buiten echt iets anders zoeken. Ik heb nu echt heg gevoel dat ze me beter zouden ontslaan maar dat zullen ze nu natuurlijk niet doen. Ook worden er al taken afgenomen die ik eerder wel deed

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 02 jan 2018 18:25

Kan u een kopie nemen van die beelden?

berenod
Berichten: 942

#3 , 02 jan 2018 19:09

Goh, sowieso iets anders zoeken, op die manier blijven werken is niet goed voor de gezondheid/emotionele toestand.

Daarbuiten, "met klikken en klakken buitengooien" gaat zomaar niet.

Als werknemer ben je enigszins beschermd, je moet al met dringende reden ontslagen worden, en om dat te doen moet uw werkgever dit toch wel deftig kunnen staven met bewijsmateriaal.
U niet meer kunnen uitstaan is geen dringende reden! Diefstal, opzettelijk toebrengen van schade en dergelijke zijn dat wel.

Een van de zaken waar bij een vakbond zijn voordelen kan hebben. Zij kunnen u juridische steun geven, en bijvoorbeeld de nodige stappen ondernemen indien moest blijken dat u toch zonder goede reden met dringende reden ontslagen wordt.

Dit laatste zou er bijvoorbeeld voor zorgen dat de firma op zijn minst uw volledige opzegvergoeding moet uitbetalen.

En zoals Fransiscus schrijft, zien dat je jezelf indekt eventueel met beelden.
Maar wat zoals jij beschrijft met de poort kan al zeker niet als dringende reden gebruikt worden, misschien na de 3 de keer, en dan nog alleen indien bij de voorgaande voorvallen de firma u elke keer een aangetekend schrijven heeft gedaan met een duidelijk omschrijving van uw fout, en dat dit niet door de beugel kan.

Al hetgeen wat de eigenaar zegt over uw afgelopen prestaties (of mankement daaraan), kan hij niet gebruiken voor een ontslag dringende reden tenzij dat hij u daar elke keer schriftelijk van heeft op de hoogte gebracht zodat u de kans zou gehad hebben uw prestaties aan te passen/verbeteren.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 02 jan 2018 19:24

Waarschijnlijk was die eigenaar nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

"De bedrijfsleider heeft me gezegd dat hij daar niets aan kan doen en dat ik me zo snel mogelijk maar een andere job moet zoeken."

Waarschijnlijk was ook de bedrijfsleider nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

Misschien bent u ook nog dronken van uw nieuwjaarsuitspattingen...

Alleszins is het beweerde niet-openen of wel openen van een poort geen aanleiding voor ontslag.
Andere redenen misschien wel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

berenod
Berichten: 942

#5 , 02 jan 2018 19:40

Waarschijnlijk was die eigenaar nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

"De bedrijfsleider heeft me gezegd dat hij daar niets aan kan doen en dat ik me zo snel mogelijk maar een andere job moet zoeken."

Waarschijnlijk was ook de bedrijfsleider nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

Misschien bent u ook nog dronken van uw nieuwjaarsuitspattingen...

Alleszins is het beweerde niet-openen of wel openen van een poort geen aanleiding voor ontslag.
Andere redenen misschien wel.
Ontslag voor dringende reden alvast!

Elke werkgever kan u ontslagen en moet daar zelfs geen reden voor geven, maar hij moet dan wel de juiste procedure gebruiken en de correcte opzegperiode hanteren (in het geval van de vraagsteller zal dat 6 weken zijn)!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 02 jan 2018 19:43

De video-opname bewijst dat de poort wel openstond.
Wat open staat is niet gesloten.
Kan dus niet dienen voor ontslag wegens dwingende redenen.
Tenzij de open poort zoveel wind heeft binnengelaten dat gans het bedrijf nu in puin ligt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

berenod
Berichten: 942

#7 , 02 jan 2018 19:46

Te snel geantwoord, Asperger heeft zijn post reeds gecorrigeerd :D
Laatst gewijzigd door berenod op 02 jan 2018 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 02 jan 2018 19:50

Waarschijnlijk was die eigenaar nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

"De bedrijfsleider heeft me gezegd dat hij daar niets aan kan doen en dat ik me zo snel mogelijk maar een andere job moet zoeken."

Waarschijnlijk was ook de bedrijfsleider nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

Misschien bent u ook nog dronken van uw nieuwjaarsuitspattingen...

Alleszins is het beweerde niet-openen of wel openen van een poort geen aanleiding voor ontslag.
Andere redenen misschien wel.
Ontslag voor dringende reden alvast!

Elke werkgever kan u ontslagen en moet daar zelfs geen reden voor geven, maar hij moet dan wel de juiste procedure gebruiken en de correcte opzegperiode hanteren (in het geval van de vraagsteller zal dat 6 weken zijn)!
Waarom schreef u dan bovenstaande...ikke nie meer volgen :roll: :roll: :roll: :roll:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

berenod
Berichten: 942

#9 , 02 jan 2018 19:52

Waarschijnlijk was die eigenaar nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

"De bedrijfsleider heeft me gezegd dat hij daar niets aan kan doen en dat ik me zo snel mogelijk maar een andere job moet zoeken."

Waarschijnlijk was ook de bedrijfsleider nog dronken van zijn nieuwjaarsuitspattingen.

Misschien bent u ook nog dronken van uw nieuwjaarsuitspattingen...

Alleszins is het beweerde niet-openen of wel openen van een poort geen aanleiding voor ontslag.
Andere redenen misschien wel.
Ontslag voor dringende reden alvast!

Elke werkgever kan u ontslagen en moet daar zelfs geen reden voor geven, maar hij moet dan wel de juiste procedure gebruiken en de correcte opzegperiode hanteren (in het geval van de vraagsteller zal dat 6 weken zijn)!
Waarom schreef u dan bovenstaande...ikke nie meer volgen :roll: :roll: :roll: :roll:
'k was wat snel, maar voor uw correctie stond er wel een foutje in :D

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”