Tuin heraanleg

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

Tuin heraanleg

#1 , 26 dec 2017 12:02

Hallo,
een tuinarchitect heeft ons een plan gemaakt.
Hij ging werken met een soort net en daarop steentjes.
Hij gaf aan dat er geen onkruid meer ging doorkomen.
Ook de steentjes zijn een enorm verkeerde keuze. Hij vertelde dat je er met hakken kon op lopen en dat de steentjes vast zouden liggen.

Oordeel na een paar maand.
onkruid door de stenen !
Merendeels stenen in gras en in de goot.

PS, zitten wel met 2 kleine honden.

Dus wat hij beloofde is niet echt waar, integendeel. We willen een tuin waar niet veel werk aan is.
Nu moeten we regelmatig de stenen wegdoen en dan ook nog onkruid uit doen.

We wilden eigenlijk ook dat de borduur hoger kwam langs het pad en het gras. Na aandringen heeft hij het misschien iets verhoogd maar nog altijd niet zoals wij het wilden. Dus meneer wilde eigenlijk zijn goesting doen en wist het veel beter.

Nu mijn vraag.
Wat kunnen we hier aan doen.
Moest het aan mij liggen mag hij de stenen weggraven en over de hele lijn dezelfde klinkers leggen dat er nu liggen op zijn kosten. Zie je op de ene foto, klinkers van 15 x 15 ofzo..

Is dit iets dat we evt. wanneer hij niet wil, verdere stappen voor kunnen ondernemen?

https://www.zelfstandigworden.be/wp-con ... 114333.jpg

https://www.zelfstandigworden.be/wp-con ... 114317.jpg

https://www.zelfstandigworden.be/wp-con ... 114249.jpg

https://www.zelfstandigworden.be/wp-con ... 114304.jpg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 26 dec 2017 12:27

Die steentjes moesten vastliggen met soort lijm, wat nut hebben die matten eronder als dit zo gedaan is.
Je zal die aannemer in gebreke moeten stellen met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lucas123
Berichten: 483

#3 , 26 dec 2017 12:37

Is inderdaad een leugen dat er op zo'n steentjes geen onkruid zou groeien. Heb hier hetzelfde voor (en ook met een onkruiddoek eronder). En met de jaren als de steentjes nog meer 'verontreinigd' zijn, krijg je nog meer onkruid.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 dec 2017 12:43

TS moet zijn tuin totaal windvrij houden!
Nu waait er zand tussen de steentjes én op het doek.
Daarin groeit onvermijdelijk na een tijdje onkruid, maar wegens het doek zal het geen diepe
wortel kunnen maken en minder hevig groeien en gemakkelijker te verwijderen zijn.
Ook zal de wind (en de honden van TS) af en toe steentjes verplaatsen.

Kortom: een totaal normale situatie; een onderhoudsvrije tuin bestaat eenvoudigweg niet!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 dec 2017 13:21

een onderhoudsvrije tuin bestaat eenvoudigweg niet
Tegen wie zeg je het.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 26 dec 2017 13:22

Die steentjes moesten vastliggen met soort lijm, wat nut hebben die matten eronder als dit zo gedaan is.
Je zal die aannemer in gebreke moeten stellen met een AS.
Wat bedoel je met een AS Sloeberken?

Graag meer info.
Dank u!

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 26 dec 2017 13:23

zowieso willen we in stappen werken en gingen we dit jaar het gras heraanleggen, ook gingen we tussen gras en steentjes een hogere tussenscheiding maken zodat zoals Asperger zegt, minder zand en andere vuiligheid op de steentjes komt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 26 dec 2017 13:54

AS betekend aangetekend schrijven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

#9 , 26 dec 2017 14:14

AS betekend aangetekend schrijven.
versta ik. Is eerste keer dat ik dat zou doen.
Wat moet ik dan sturen of heb je voorbeeld?
En als hij er niet op ingaat, of hij doet moeilijk. Wat kan ik dan doen i.v.m. gebreke..?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 26 dec 2017 16:29

een onderhoudsvrije tuin bestaat eenvoudigweg niet!
Tenzij je hem helemaal vol klinkers of beton legt (en dan nog, die worden na een tijd groen van het mos, en moet je met de hogedrukreiniger afspuiten)

lukasi
Berichten: 1139

#11 , 27 dec 2017 09:45

Wat staat er in de ondertekende offerte?
Staat daar letterlijk in dat de openverharding met siergrind gelegd in stabilisatiematten onkruidvrij zal blijven voor eeuwig en altijd?
Ik geloof er niets van.
Onkruiden kan je niet uit een tuin houden, nooit. Uw klacht over opkomend onkruid na 2-3 maand zal door de rechtbank van tafel geveegd worden.

Het wieden van onkruiden , het rapen van steentjes als je honden hebt is een normale huishoudelijke taak. Wil je dit niet zelf doen, kan je natuurlijk een tuinman inschakelen.

En de opmerking om deze stenen te lijmen kan natuurlijk maar dan moet je wel rekening houden dat je van een open waterdoorlatende verharding overschakelt naar een gesloten NIET waterdoorlatende verharding. Daarom is het misschien ook een goed idee om even stil te staan bij de gevolgen om gans de tuin te verharden met een gesloten oppervlak, klinkers dus. Je zal hiervoor een bouwtoelating moeten aanvragen en een opvang en afvoer van hemelwater voorzien.

Het eisen dat de stenen afgegraven worden en vervangen door klinkers en dit op kosten van de aannemer is van de pot gerukt als de enigste rede opkomend onkruid is.
Als je echt geen onkruiden wil zal je bespuitingen moeten laten uitvoeren ... en denk eraan dit moet gebeuren met een phytolicentie 2 , maar daarvoor zal je dus professionele mensen moeten voor inschakelen.

Ben je niet een stok aan t zoeken om maar niet te moeten betalen?

Luk Vrebosch
tuinarchitect

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

#12 , 27 dec 2017 11:36

Luk,
ik heb allang keurig betaald.
Is al paar maanden geleden !

ik kom hier om info vragen dus hetgeen u verteld is nuttige info en niet om uitvluchten te zoeken !

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 dec 2017 11:40

Die steentjes moesten vastliggen met soort lijm, wat nut hebben die matten eronder als dit zo gedaan is.
Je zal die aannemer in gebreke moeten stellen met een AS.
Die matten zijn nidagravel. Dat ligt hier bij ons ook (als parkeerplaats voor de tweede wagen) en dat is NIET de bedoeling om te lijmen.

Het hele voordeel van nidagravel is net dat het waterdoorlatend is.

De platen dienen louter om de steentjes beter op zijn plaats te houden en om rijsporen te vermijden. Je kan er inderdaad perfect met hakken op lopen of een fiets op parkeren.

Ze beschrijven verschillende mogelijkheden om ze af te boorden; http://www.nidagravel.be/benl/site/plaatsing.aspx#a02

Terug naar “Consumenten Koop”