Vreemd gedrag werkgever

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Vreemd gedrag werkgever

#1 , 24 dec 2017 21:07

Vermits ik een beetje ten einde raad ben vraag ik graag jullie advies:

-Ik werk sinds december vorig jaar bij een werkgever en zodoende ben ik hier inmiddels een jaar aan de slag. De baas maakte hierbij regelmatig kwetsende opmerkingen jegens mij en ook werd ik gepest door een collega. Pas nadat een andere collega aangeworven werd en zelf ook in conflict kwam met de pester hielden de pesterijen min of meer op.

Seder deze week is de situatie echter uit de hand gelopen toen ik mijn ouderschapsverlof aanvroeg en ik 2 dagen ziek thuis ben gebleven omdat ik compleet overstuur was door een uithaal van een collega waar ik voordien zelfs geen ruzie mee had.

Ik heb het reeds met mijn werkgever over het ouderschapsverlof gehad op 14-12-2017 en hem de documenten hiervoor bezorgd. Ik gaf aan dat ik dit wou doen omwille van meer rust en meer tijd bij mijn zoontje te kunnen doorbrengen. Reeds diezelfde week gaf de werkgever aan dat hij niets afwist van mijn aanvraag. Op 19 december was de dag dat ik opeens verbaal aangevallen werd door een collega. Ik ben dan tijdens de middag mijn aanvraag tot ouderschapsverlof per AS gaan versturen en ik ben meteen naar de dokter gegaan die mij de nodige medicamenten heeft voorgeschreven. De baas betwist dit en geeft aan dat ik het ouderschapsverlof heb aangevraagd omwille van bescherming.

Op 21/12 kwam ik terug werken en had ik een gesprek met de werkgever. Deze gaf aan dat hij van me af wilde en de situatie niet langer wou rekken. Hij bood ontslag langs zijn kant aan. Ik gaf aan dat ik gewoon mijn werk wilde doen.

op 22-12 had ik weer een gesprek met mijn werkgever. Deze smeekte me om een voorstel om uit elkaar te gaan. Hij stelde voor dat ik ging werken in een callcenter van een kennis van hem. Hij gaf mij toestemming om van 12u tot 15.00 uur mij van het werk te begeven om hierover na te denken.

Ik gaf om 2 uur aan per bericht dat ik mij onder druk gezet voelde en de keuze die hij wou dat ik maakte niet kon maken. Ik gaf aan dat ik het werk graag wou hervatten om 3 uur. De toestemming om het werk te hervatten liet ik wel per mail bevestigen.

Omstreeks 15.15 hadden wij weer een gesprek op kantoor en bleef hij mij in de richting pushen van ontslag en hij wou hierbij onderhandelen over de vergoedingen. Tezelfder tijd na de arbeidsuren en wij nog in gesprek waren , meldde mijn vriendin mij dat er een aangetekende brief was binnengekomen. Hier werden een aantal tekortkomingen aangehaald: 8x te laat komen op 2 weken , calls van korte duur dat de kwaliteit aangetast werd, slechte groepssfeer. Het verlaten van een whatsapp groep van het werk.

De brief was niet op het originele briefhoofd van het werk getyped , de naam van de baas stond eronder vermeld zonder handtekening en het adres was voorgedrukt. Het vermoeden was groot dat hij wou aantonen dat ik de brief naar mezelf werd verstuurd en ik stuurde een aantal whatsappen hierover teneinde een reactie uit te lukken dewelke ik ook kreeg.

Op het einde van het gesprek maakte de baas 2 documenten op om een wederzijds ontslag te bekomen wegens onoverkomelijke meningsverschillen. Er staat in dat de werknemer afziet van het recht op ouderschapsverlof en dat de werkgever een extra vergoeding uitbetaald van 1500 netto supplimentair bovenop de wettelijke verbrekingsvergoeding.

Ik weigerde te tekenen en nam 1 exemplaar mee en verliet de werkvloer. Ik gaf aan dat ik hierover moest nadenken. De handtekening van de baas staat hier wel op.

Wat zijn mijn rechten?

Bovendien maakt de baas zich schuldig aan sociale fraude. Hij keert bonussen uit als onbelastbare vergoeding , dus zogezegd voor verplaatsingen. Ik gaf hem dit ook aan tijdens ons gesprek en hij gaf aan dat we dit maar moesten terugbetalen dan. Dit terwijl wij wel hard gewerkt hebben voor deze 'bonus' . Ik voel mij enorm onder druk gezet en ik wil met deze fraude niks te maken hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2017 23:33

.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2017 09:20

Gemoed niet zo ongeduldig zijn, want je heeft je vraag gesteld op kerstavond om 21:07 uur, je mag toch niet verwachten dat je na 10 uur op kerst nacht al een antwoord zou hebben !!

Daar zal wel iemand vandaag op antwoorden.

Ik wil je wel zeggen ik heb je bericht gelezen, en ik denk dat je wel best ander werk zal zoeken, een werkgever is nog steeds de baas en kan iedereen ten alle tijde ontslaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2017 10:37

Dag Lowie, ik had het bericht perongeluk 2x geplaatst vandaar het 2de bericht met een punt. Ik kon deze niet wissen.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 25 dec 2017 12:05

"De brief was niet op het originele briefhoofd van het werk getyped , de naam van de baas stond eronder vermeld zonder handtekening en het adres was voorgedrukt. Het vermoeden was groot dat hij wou aantonen dat ik de brief naar mezelf werd verstuurd en ik stuurde een aantal whatsappen hierover teneinde een reactie uit te lukken dewelke ik ook kreeg."


Het kan ook door een collega zijn verstuurd
Is het verzonden uit de gemeente waar je werkt ?

Men zou al bijna een dna-staalmoeten nemen om de werkelijke afzender van de brief te kennen;
Bljkbaar is de afzender ook te laf om er een handtekening op te zetten, bijgevolg heeft de inhoud van die brief ook al niet veel waarde

hardworkingman
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 dec 2017 16:26

Inderdaad is de brief binnengebracht nog voor de pauze in de gemeente waar ook mijn werk ligt, de werkgever kan ontslaan dat is mij duidelijk , hij doet dit echter omwille van ouderschapsverlof.

Dit staat ook in de ontslagbrief die ik meegekregen had. Deze is eenzijdig afgetekend door de werkgever.

Hij stelde mij zelfs voor om een cashbedrag te geven , kosten te laten inbrengen op zijn zaak etc , ik vertrouwde dit niet.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 25 dec 2017 19:36

als hij schrijft dat het ontslag door de aanvraag van het ouderschapsverlof komt, kost het hem 6 maanden extra contractbreukvergoeding dacht ik

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”