Onderdelen raam / venster

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

Onderdelen raam / venster

#1 , 09 mar 2009 11:47

Ik moet een beschrijving doen van de staat van de verschillende onderdelen van een venster van een woning. Natuurlijk als ge naar zoiets Googled krijg ge niets anders dan Windows en ander MS rommel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 09 mar 2009 13:39

kijk de verschillende onderdelen na:

staat klink ( zit ze los, verroest, is er speling bij het sluiten of openen)

materiaal venster ( hout, metaal, kunststof, is er corrosie, rot, barsten, geschilferde bovenlaag, vervormingen)

sluiting mechanisme zelf (op hoeveel punten sluit ze ---> oude vensters 1 à 2, nieuwe 3 -6, is er corrosie, zijn er geen vervormingen waardoor sluiten of openen niet meer helemaal gaat)

materiaal ruit (enkel of dubbel glas, aangedampt, krassen, los in raamwerk)

Raamwerk zelf (zie materiaal venster, corrosie, vervormingen, nog volledig verankerd in muur)

helpt dit?

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#3 , 09 mar 2009 14:59

Bedankt VDB maar het is eerder de naam van de verschillende onderdelen waaruit een ruit bestaat die ik nodig heb. Hoe noem je bvb het kader waarin de ruit zit ? Hoe noem je het schuine gedeelte onderaan aan de buitenkant van het raam waar het water afloopt ? Het is dus meer zoals het enige dat ik tot hiertoe kunnen vinden heb maar dan wat duidelijker en groter dat ik nodig heb. Zoals je in deze onduidelijke foto bvb al een aantal benamingen ziet:
"kalf-latei-penant-neggenblok-dorprlijstel", heb ik nog veel meer benamingen nodig, maar ok wat is wat, zoals: beslag-kozijn-vleugel-vensterlijst-afdak-regendorpel (waarschijnlijk dus een juistere benaming voor wat ik hierboven zelf stuntelig schuin gedeelte waar het water afloopt noemde)


http://i42.tinypic.com/214y4nl.jpg
Laatst gewijzigd door JohnD op 09 mar 2009 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 09 mar 2009 15:17

Raam of raamwerk

glas is ruit of beglazing (enkel, dubbel)

afdruipstrip

Hoe het eenvoudig, doe zoals je voorbeeld: maak een foto en verwijs erop naar de zones die je wil bespreken.

op de foto duid je A aan; in je beschrijving staat dan "A: ruit: dubbele beglazing: linkerpaneel aangedampt"

KISS-principe.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 09 mar 2009 15:26

Zijn het houten ramen?

Ik heb voor je gekeken op sites van fabrikanten van ramen en vond deze:

http://www.belisol.com/files/BELISOL%20 ... %20LR3.pdf
Bijna onderaan deze pagina staat een schematische tekening van een houten raam met vermeldingen van termen zoals: aanslagdichtingen, glaslatten, waterneus, sleuf, ...

Kijk misschien ook eens op de site van Lapeyre en consoorten.
Hoe noem je bvb het kader waarin de ruit zit ?
Een raamprofiel?

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#6 , 09 mar 2009 16:14

Sorry, bedankt in elk geval. Ik heb mijn bovenstaande post iets gewijzigd maar moest ondertussen even weg zodat het mogelijk is dat jullie post(s) iets voor mijn "bevestiging" van mijn wijziging zullen gepost zijn. Het betreft idd. houten ramen artemis.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 09 mar 2009 16:21

Sorry, bedankt in elk geval.
Sorry voor wat? :)
Hoe noem je het schuine gedeelte onderaan aan de buitenkant van het raam waar het water afloopt ?
Een waterneus.

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#8 , 09 mar 2009 22:34

Ha, ha interessant van die waterneuzen. Dan zit ik met een aantal rotte waterneuzen in de woning. Daar het buitenkant is, is het de taak van de verhuurder.

Maar die is zo gierig als wat (iemand beweerde onlangs dat overdreven gierigheid de eerste tekenen van dementie zijn > dus dat belooft voor de toekomst), en durft te klagen over raamkaders en zo die niet onderhouden zouden zijn. Dat is dan wel aan de binnenkant, maar hoe kun je dat nu onderhouden als er overal de verf afpelt en waar ze niet afpelt zijn er barstjes in de verf, dus pelt die verf binnen het jaar ook af. Ik ga dat niet herschilderen want dat is ouderdom. Op mijn antwoord dat zoiets niet te onderhouden valt was zijn antwoord: voorzichtig kuisen. Ja wat ? moet er nog zand zijn ? Het parket is vol losse tegeltjes, en dat staat ook zo genoteerd in de plaatsbeschrijving. Moet ik dat dan ook als huurder tegeltje per tegeltje kuisen soms?

Bij aanvang van de huur vroeg hij natuurlijk al direct of ik het parket ging laten opschuren en opnieuw laten vernissen. Die kreeg natuurlijk al subito de deur op zijn neus toen ik hem informeerde dat dat zijn taak was volgens de interpretatie van de huurwet.

Terug naar “Archief”