Aankoop tweedehandswagen

torico
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoop tweedehandswagen

#1 , 22 dec 2017 01:04

Mijn dochter kocht twee weken geleden een tweedehandswagen van een particulier, die deze te koop aanbood op een zoekertjessite. Na nazicht van de wagen en een proefrit, werd een verkoopsovereenkomst opgesteld. De verkoper overhandigde een kopie van de nodige documenten en liet de wagen keuren. Hij mailde mijn dochter het inschrijvingsbewijs, het keuringsbewijs en de car-pas. Er werd overeengekomen dat de wagen zou worden overhandigd bij het begin van de kerstvakantie. Met de kopies vroeg mijn dochter een verzekering aan waarbij het inschrijvingsbewijs en de aanvraag voor een nummerplaat werd gestuurd naar DIV. Intussen is alles in orde. Vandaag liet de verkoper echter weten dat hij problemen heeft met de levering van zijn nieuwe wagen en dat hij blijft rijden met de verkochte wagen zeker al tot einde januari. Maar intussen heeft mijn dochter wel al een verzekering en staat de auto ingeschreven op haar naam. Volgens de verzekering was er geen probleem om de aanvraag te doen met kopies. Wat zijn de rechten van mijn dochter als koper? Er werd getracht met de verkoper de zaak te bespreken maar zonder resultaat. De verkoper had gezegd de wagen zeker op de overeengekomen datum te overhandigen en zou desnoods een wagen gaan huren. Nu hij vindt dat een auto huren tot einde januari te duur uitvalt, wil hij de wagen niet afstaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2017 02:20

Tenzij iets anders bepaald is in de overeenkomst, is je dochter nu al eigenaar van de wagen.
Er is een koop op het ogenblik dat er overeenkomst is over de prijs en de zaak. Ook al is er nog niet betaald en is de auto nog niet geleverd. (art. 1583 BW).
Dus behalve als (expliciet) iets anders overeengekomen is (uitgestelde eigendomsoverdracht), dan is ze dus nu ook al eigenaar.

Staat de datum van levering in de overeenkomst?
Als er niets bepaald is, dan geldt de leveringsplicht dadelijk. Het is aan de verkoper om te bewijzen dat er iets anders is overeengekomen.

Stuur de verkoper een aangetekend schrijven dat je de wagen binnen de 2 kalenderdagen in ontvangst wenst te nemen (art. 1610 BW) (en het overeengekomen bedrag betalen) en dat je anders via de rechtbank de gedwongen uitvoering zal vorderen, vermeerderd met schadevergoeding voor kosten en gebruiksderving (art. 1611 BW).

(PS: het feit dat jullie eigenaar zijn, maar de verkoper de leveringsdatum niet gerespecteerd heeft, zorgt wel dat het risico voor teniet gaan door toeval, bij de verkoper komt te liggen (art. 1138), tenminste nadat je aangetekend hebt aangemaand om te leveren. Een tweede reden om aangetekend aan te manen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#3 , 22 dec 2017 09:20

Naast de officiële burgerlijke procedure (zie hierboven): ga eens gaan praten met de politie.
Als een particulier zijn wagen verkoopt, wordt het inschrijvingsbewijs kapot gemaakt, en heeft deze maar een beperkte tijd om rond te rijden (ik vermoed dat eind januari er nog net wel zal onder vallen, helaas in dit geval dus).

Daarnaast is de wagen nu al uitgeschreven op zijn naam, en staat deze op je dochter haar naam.
Als de politie hem nu zou tegenhouden, mogen ze de wagen in beslag nemen, en kan het nog een serieus staartje krijgen voor je dochter.
Ook hiervoor ga je best langs, leg de situatie uit, zodat je dochter al wat ingedekt is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 22 dec 2017 22:33

Maar doe advies van @Bart Vissers wel eerst is dringender.

Terug naar “Consumenten Koop”