Huis verkopen wat met eigen inbreng

spartaantje14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huis verkopen wat met eigen inbreng

#1 , 20 dec 2017 17:09

Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht,
na 2 tal maanden maakt zij een einde aan de relatie.

Zij heeft een eigen inbreng gedaan van €20.500, ik geen eigen inbreng.

We hebben juist de eindafrekening van de notaris ontvangen, we hebben nog een positief saldo van €500,
komt omdat we maar 2 maanden van de hypotheek hebben afbetaald en alle andere kosten die in rekening gebracht worden.

Voor mij zou dit een goede en ideale situatie zijn, maar mijn ex-vriendin heeft dan wel een verlies van €20.000.

Mijn vraag hierbij is in hoeverre heeft zij het recht om de helft van haar eigen inbreng terug te eisen?
Ik heb een schulderkentenis getekend, maar daar staat niet vermeld van 'wat in geval van een negatief saldo'.
Er staat enkel vermeld dat bij een verkoop van het huis zijn een voorafname krijgt van haar eigen inbreng.

Ik hoop dat hier iemand is die mij verder kan helpen,
ook omdat ik wil weten waar ik sta en wat er eventueel boven mijn hoofd hangt.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 dec 2017 17:16

We hebben juist de eindafrekening van de notaris ontvangen, we hebben nog een positief saldo van €500,
Er staat enkel vermeld dat bij een verkoop van het huis zijn een voorafname krijgt van haar eigen inbreng.


Het zijn twee aparte handelingen:

- aankoop huis (met clausule die je vermeld hebt)
- samen aangaan van hypotheeklening ieder voor de helft, vandaar : die kosten zijn in twee te delen.

Dus moet alles wat herberekend worden.
Hoeveel zou uw vriendin kunnen voorafnemen van de bruto verkoopprijs?
Dan kosten hypotheeklening in twee.

U zal dus per saldo wel iets moeten betalen.
Laatst gewijzigd door asperger op 20 dec 2017 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

spartaantje14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2017 17:22

We hebben juist de eindafrekening van de notaris ontvangen, we hebben nog een positief saldo van €500,
Er staat enkel vermeld dat bij een verkoop van het huis zijn een voorafname krijgt van haar eigen inbreng.


Zij krijgt 500 EUR, jij niets.

Het is een voorafname op de verkoopprijs. Men kan niet meer voorafnemen dan wat er is.

Maar daarnaast moeten de kosten verbonden aan het terugbetalen van de hypotheeklening wel door beiden worden gedragen.

Het zijn twee aparte handelingen:

- aankoop huis (met clausule die je vermeld hebt)
- samen aangaan van hypotheeklening ieder voor de helft, vandaar : die kosten zijn in twee te delen.

Dus moet alles wat heberekend worden.
Hoeveel zou uw vriendin kunnen voorafnemen van de bruto verkoopprijs?
Dan kosten hypotheeklening in twee.

U zal dus per saldo wel iets moeten betalen.
Dus zij kan geen €10.000 eisen van mij?
Wat mijn grootste schrik was dat zij de helft van haar eigen inbreng kan terugeisen,
het was ten eerste al niet mijn keuze om uit elkaar te gaan en overnamen van de hypotheek was helaas onmogelijk voor me.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 20 dec 2017 17:23

We hebben juist de eindafrekening van de notaris ontvangen, we hebben nog een positief saldo van €500,
Er staat enkel vermeld dat bij een verkoop van het huis zijn een voorafname krijgt van haar eigen inbreng.


Zij krijgt 500 EUR, jij niets.

Het is een voorafname op de verkoopprijs. Men kan niet meer voorafnemen dan wat er is.

Maar daarnaast moeten de kosten verbonden aan het terugbetalen van de hypotheeklening wel door beiden worden gedragen.

Het zijn twee aparte handelingen:

- aankoop huis (met clausule die je vermeld hebt)
- samen aangaan van hypotheeklening ieder voor de helft, vandaar : die kosten zijn in twee te delen.

Dus moet alles wat heberekend worden.
Hoeveel zou uw vriendin kunnen voorafnemen van de bruto verkoopprijs?
Dan kosten hypotheeklening in twee.

U zal dus per saldo wel iets moeten betalen.
Dus zij kan geen €10.000 eisen van mij?
Wat mijn grootste schrik was dat zij de helft van haar eigen inbreng kan terugeisen,
het was ten eerste al niet mijn keuze om uit elkaar te gaan en overnamen van de hypotheek was helaas onmogelijk voor me.
Zie mijn aangepast bericht hierboven.
Alles moet uitgesplitst worden in kosten aankoop huis en kosten van de hypotheeklening.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 21 dec 2017 10:04

Het fairste - zeker gezien de extreem korte tijd tussen aankoop en uit elkaar gaan - is dat zij haar eigen inbreng terugkrijgt, en jullie het "verlies" (het verschil tussen aankoopprijs + kosten en de verkoopprijs) elk voor de helft betalen. Dat "verlies" bedraagt 20.000€, waar jij dus ook 10.000€ van hoort te betalen. Als zij de 500€ saldo van de notaris, + 10.000€ van jou krijgt, heeft het hele verhaal haar 10.000€ gekost (20.500 inbreng, 10.500 teruggekregen) en jou ook.

Ik zie niet in waarom de splitsing tussen kosten aankoop en kosten hypotheeklening moet gemaakt worden - beide kosten dienen door beide ex-partners gedragen te worden.

Onder voorbehoud van hoe de "schulderkentenis" opgesteld is, maar volgens mij is zij perfect in staat om de helft van haar eigen inbreng terug te eisen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12816

#6 , 21 dec 2017 10:19

Akkoord met Milo, haar eigen inbreng moet eerst teruggegeven worden. Er is dus een negatief eindsaldo van -20.000, waar jullie allebei 10.000 zelf moeten bijbetalen. Niet aan haar uiteraard, maar aan de kredietinstelling.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 21 dec 2017 12:00

Ik heb dit reeds volgens dit principe voorgerekend voor TS in een PB.
Aangezien hij daar nog extra info gaf inzake hypotheekkosten is het resultaat van wat hij moet betalen iets meer dan 10 000 EUR.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 21 dec 2017 12:06

De enige nuance op het moeten betalen van de helft van de inbreng van haar is de waardevermindering van het goed. Een cijfervoorbeeld helpt:

Je hebt het huisje/appartement gekocht - alle kosten inclusief (notaris, registratie, leningsakte, ...) voor 200.000€. Zij betaalde 20.000€ (10%). Er is al 500€ kapitaal terugbetaald.

Je hebt het verkocht na aftrek van verkoopskosten, hypotheeklichting, wederbeleggingsvergoeding, gerecupereerde registratie, ... voor 180.000€. Er is dus 500€ over die voor elk de helft is.

Zij heeft recht op 10% (18.000€ - een verlies van 2.000€) doch daardoor is er een put van 18.000€ die jullie samen moeten dempen - elk 9.000€.

In dit voorbeeld kan je ex dus 9.000€ van je vorderen. Je kan niet verwachten dat zij alleen opdraait voor het verlies. Uw notaris zou dit normaliter voor je moeten voorgerekend hebben als de eigen inbreng in de aankoopakte stond of er een geldige schuldbekentenis was.

Googel bv eens “huis verkopen verdelen eigen inbreng” om dit bevestigt te zien. Er zijn er zelfs die stellen dat ook bij lagere verkoopwaarde de volle eigen inbreng kan gerecupereerd worden doch daar ben ik het niet mee eens. Minwaarde is ook voor elk de helft.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 21 dec 2017 12:11

TS en zijn ex hebben het huis verkocht zonder winst of verlies te maken.
Heeft hij me meegedeeld in een PB.
Ze mag dus volgens overeenkomst haar 20 000 EUR voorafnemen van de verkoopprijs.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 21 dec 2017 12:34

TS en zijn ex hebben het huis verkocht zonder winst of verlies te maken.
Heeft hij me meegedeeld in een PB.
Ze mag dus volgens overeenkomst haar 20 000 EUR voorafnemen van de verkoopprijs.
Als de verkoopprijs (200.000€ uit mijn voorbeeld) voor kosten de aankoopprijs (200.000€) zonder kosten was dan is het verlies de optelsom van aankoop- en verkoopkosten. Dit is dan +- 20.000€. De aankoop- en verkoopkosten zijn elk de helft zodat de overblijvende netto verkoopprijs ongeveer 180.000€ is waarvan zij 10% krijgt of 18.000€. Exact bedrag te berekenen op de exacte cijfers.

spartaantje14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 dec 2017 12:55

TS en zijn ex hebben het huis verkocht zonder winst of verlies te maken.
Heeft hij me meegedeeld in een PB.
Ze mag dus volgens overeenkomst haar 20 000 EUR voorafnemen van de verkoopprijs.
Vandaag de akte getekend,
kredietinstelling en alle andere kosten zijn onmiddellijk afgetrokken,
mijn ex-vriendin heeft een bedrag van 484€ gekregen omdat dit overbleef.

Verdere info van haar eigen inbreng heb ik nog niet ontvangen,
heb wel eens nagevraagd bij een advocaat, hij zegt dat zij het verlies niet kan achterhalen bij mij,
omdat ze op voorhand de verkoopprijs wist en dat ze dit dus ingecalculeerd moest hebben bij de verkoop.

Nu het blijft zoiezo stof voor discussie, want denk dat er weinig gevallen zijn zoals mij.

Ik heb een schulderkentenis getekend maar daar staat niets in dat ik de helft moet terugbetalen wanneer het huis verkocht wordt zonder winst.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 21 dec 2017 13:01

Uiteraard heeft uw ex bij de notaris dat kleine bedrag teruggekregen.
De notaris houdt immers geen rekening met uw schuldbekentenis.
Die moet nu nog geregeld worden tussen en uw ex.

Nu kunt u enkel hopen dat ex niet naar advocaat stapt om verschil op te eisen.
Ik begrijp niet over welk verlies de door u geraadpleegde advocaat spreekt, want
het huis werd zonder verlies verkocht.

Er zijn natuurlijk ook de hypotheekkosten, maar dat heeft niets met de verkoopsopbengst
van het huis te maken. Uw schuldbekentenis spreekt immers ook enkel over afname op verkoopprijs huis.
Dat is wat de huidige koper betaald heeft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#13 , 21 dec 2017 14:03

de vraag is: wat staat er in die schulderkentenis ? ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 21 dec 2017 15:39

de vraag is: wat staat er in die schulderkentenis ? ...
Zoals gewoonlijk ga ik in mijn antwoorden voort op de info in de vraag.
Daarin zegt TS dat bij verkoop van de woning de ex haar inbreng kan voorafnemen op de verkoopprijs.
Dus niet op de winst van de verkoop.

Lijkt me dus duidelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

spartaantje14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 dec 2017 16:22

Uiteraard heeft uw ex bij de notaris dat kleine bedrag teruggekregen.
De notaris houdt immers geen rekening met uw schuldbekentenis.
Die moet nu nog geregeld worden tussen en uw ex.

Nu kunt u enkel hopen dat ex niet naar advocaat stapt om verschil op te eisen.
Ik begrijp niet over welk verlies de door u geraadpleegde advocaat spreekt, want
het huis werd zonder verlies verkocht.

Er zijn natuurlijk ook de hypotheekkosten, maar dat heeft niets met de verkoopsopbengst
van het huis te maken. Uw schuldbekentenis spreekt immers ook enkel over afname op verkoopprijs huis.
Dat is wat de huidige koper betaald heeft.
Met het verlies bedoelt hij waarschijnlijk verlies van hun kant.

Terug naar “Echtscheiding”