Klant eist compensatie

Sylvia1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Klant eist compensatie

#1 , 20 dec 2017 08:44

Goedemorgend

Ik run een doopsuiker zaak en op 5 december is een klant 8 weken te vroeg bevallen.
Haar man is op 1 december in de winkel geweest om aan te kondigen dat ze vroeger ging bevallen
Ik zei dat ik onmiddellijk alles bij de leverancier zou bestellen maar dat geborduurde zakjes een 3 tal weken levertermijn hebben
Ze was uitgerekend in februari en haar levering stond origineel gepland voor 26 december.
Ruim op tijd normaal
Ik heb hen na de bevalling wel uit de nood geholpen door ervoor te zorgen dat ze toch een een 30 tal stuks doopsuiker had. Weliswaar anders dan dat ze origineel gekozen had, maar wel in hetzelfde thema en gepersonaliseerd met stickers
Ze belde me op om te bedanken voor de snelle service.
Nu is haar zending vorige week donderdag opgestuurd bij de leverancier.
Netjes 3 weken na bestelling
Wij zijn sinds september verhuisd met onze zaak en de leverancier heeft alles verzonden naar het foute adres. Terwijl ik meerdere malen gezegd had dat ons adres veranderd was.
Uiteindelijk heeft de leverancier alles gisteren terug aangekregen en verstuurd dit vandaag opnieuw naar ons juiste adres.
De klant had alles vooraf betaald en eist nu de volledige som terug omdat ze zolang moet wachten.
Of tenminste een grote financiele compensatie want ze vind het een schande dat haar doopsuiker vrijdag niet geleverd is
Dit is volledig buiten mijn wil om foutief opgestuurd en ik ben zelf nergens in de fout gegaan.
Ik heb haar zelfs op een zondag avond verder geholpen toen ze bevallen was.
En nu eist ze een vergoeding of zelfs het gehele bedrag terug
Kan zij dit op basis hiervan eisen?
Want alles is wel voor haar op maat geproduceerd met de naam van de baby op geborduurd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2017 09:01

Heb je een getekende bestelbon, en wat staat er in je verkoopsvoorwaarden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sylvia1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2017 09:11

Ik heb een afgetekende bestelbon ja

In onze voorwaarden staat dat bij ondertekening van een bestelbon, de klant akkoord gaat met onze verkoopsvoorwaarden

Er is een aparte clausule voorzien waarin staat dat in geval van overmacht ( laattijdige levering van onze leverancier, goederen die beschadigd zijn bij levering, foutieve goederen opgestuurd door onze leverancier) wij hiervoor niet aansprakelijk gehouden kunnen worden.

In haar mail stelt ze vandaag als deadline. De goederen zijn opnieuw verzonden bij de leverancier, maar met deze kerstdagen, houdt ik mijn hart al vast.
Want leveringen in de week voor kerst lopen soms wel eens in het honderd
En de transportdienst maakt zich natuurlijk niet druk over mijn probleem

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2017 09:40

Als het is zoals je schrijft hebben je klanten geen poot om op te staan, ondanks dit ook vervelend voor de klant is.

De grote schuldige is de baby veel te vroeg gekomen ! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2017 10:07

Staat de leveringsdatum uit uw openingspost (26/12) ook op de bestelbon? Indien wel, heeft uw klant geen poot om op te staan. Ze kan niet eenzijdig een deadline opleggen.

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 20 dec 2017 10:10

Ik denk dat klant toch wel ergens recht van spreken heeft. Akkoord dat het uw schuld niet is, maar u hebt wel toegezegd te leveren binnen de drie weken. De compensatie die de klant eist, moet u dan maar verhalen op uw leverancier, de schuldige in dit verhaal.

De kans dat de ouders klacht gaan indienen tegen het te vroeg geboren kind, zie ik zeer laag in ;)

jef007
Berichten: 1679

#7 , 20 dec 2017 12:29

:roll: zou de kleine al reclameerd hebben?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 20 dec 2017 12:36

Als volgens mij geweten was dat de bestelling pas op 26 december zou binnen zijn voor een feit dat pas in februari zou plaatsvinden denk ik niet dat men als handelaar een fout heeft gemaakt.
Tenslotte heeft de handelaar zijn uiterste best gedaan.
De leveringsdatum was tenslotte 26 /27 december.

Sylvia1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 dec 2017 13:34

De klant wist inderdaad dat de originele leverdatum gepland was voor 26/12
Maar een baby die zoveel weken te vroeg komt, kan helaas niemand voorzien
Ik heb hen dan ook verder geholpen door kosteloos een alternatief te voorzien dat ze toch enige doopsuiker hadden op het ziekenhuis.
De baby is geboren om 20u30 savonds en sochtends om 10u30 heb ik de alternatieve doopsuiker reeds geleverd.
Volledig gepersonalisseerd met eigen drukwerk
Ook toen waren ze akkoord dat de originele doopsuiker achterna zou komen
Nu heeft de leverancier net bevestigd dat gls morgen levert.
Ze hebben 40 extra geboortekaartjes besteld en ze eist nu dat deze gratis gegeven worden.
Maar ik kan toch niet persoonlijk gaan opdraaien voor een fout van de leverancier?
Ik sta dag en nacht klaar voor mijn klanten en help waar ik kan. Ik heb hen al een gratis aantal doopsuiker doosjes gegeven toen ze bevallen is
Het moet toch ergens een grens hebben denk ik dan

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 20 dec 2017 17:42

Ik denk dat klant toch wel ergens recht van spreken heeft. Akkoord dat het uw schuld niet is, maar u hebt wel toegezegd te leveren binnen de drie weken. De compensatie die de klant eist, moet u dan maar verhalen op uw leverancier, de schuldige in dit verhaal.

De kans dat de ouders klacht gaan indienen tegen het te vroeg geboren kind, zie ik zeer laag in ;)
5 december + 3 weken = 26 december.
Nog steeds ruim op tijd binnen die 3 weken dus. :-)

Nu er morgen, 21/12, geleverd wordt, lijkt mij dit zeker op tijd.
Een dubbele geste van TS dus: extra doopsuikers eerst, en de oorspronkelijke bestelling, die een lange levertijd heeft, en normaal ruim op tijd ging geleverd worden, wordt nu nog een week vroeger geleverd.
Mijn inziens hoeft TS dus niets extra's te doen richting de ouders, maar niets houdt hem tegen om toch nog een extra geste te doen (de ouders gaan nu immers door een zware emotionele rollercoaster).

Niet-juridisch:
Daarnaast vind ik dit ook vreemd van de ouders.
Nu hebben ze wel iets anders aan hun hoofd dan doopsuikers, me dunkt.
Ik heb immers in dezelfde situatie gezeten (zo'n 14 weken was het in mijn geval), en gedurende die periode ben je daar allesbehalve mee bezig.
Pas als de situatie stabiel is, dan pas hadden wij eens de moed gevonden om bezig te zijn met de doopsuikers (die we gelukkig ook besteld hadden toen).

eylis
Berichten: 8837

#11 , 20 dec 2017 19:22

Ik begrijp in dit verhaal dat er een tweede probleem opgedoken is: namelijk dat je leverancier de zending naar een fout adres heeft gestuurd (ondanks dat je duidelijk de nieuwe gegevens hebt gecommuniceerd) en waardoor de zending nog meer vertraging heeft opgelopen. Dan zou ik de leverancier daar op aanspreken om een compensatie te verrekenen, want dat is écht hun fout waardoor je klant nog langer moest wachten. Laat je klant weten dat je voor de vertraging door de foute zending aan de leverancier een compensatie gaat vragen.

Sylvia1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 dec 2017 19:33

Dus de klant heeft ondertussen alles opgehaald
Zoals verwacht was hij zeer onbeleefd
Ik had moeten zorgen dat alleseen week na de bevalling klaar was, terwijl hij wist dat het borduren 3 weken ging duren.
Hij zei dat ik maar beter kon stoppen met mijn zaak omdat ik totaal onbekwaam was en niets kan.
Toen ik hem opsomde wat ik allemaal voor hem gedaan had en voor 200 euro producten gratis gegeven heb, zei hij: dat intresseert mij niet!
Feit is dat jij beter kan stoppen want je bent echt onbekwaam
Klein detail. Toen ze alles kwamen afhalen, zei hij: ik kom rond 17u
Om 18u had ik niemand gezien en ga naar huis
Om 19u30 belt hij dat hij voor de deur stond
Ik terug naar de zaak gereden om alles te gaan afgeven.
Toen ik hem wees op het feit dat ik zelfs nu na de uren voor hen terug naar de zaak gekomen was, bleef hij briesen dat het hem niks interesseerde.
Dat hij overal gaat zeggen wat voor een onbekwaam en onbehulpzaam mens ik ben
Ach ja, you can't please them all
Nu moet ik me inhouden om geen mail te sturen met nogmaals de uitleg dat ze wisten dat het 3 weken zou duren
Hij bleef zeggen dat ik had moeten zorgen dat de leverancier het vroeger klaar had
Maar ze moeten dit toch produceren!!!
Die mensen kunnen dat niet sneller hoor
Wat kan ik hem zeggen zodat hij dat begrijpt ????

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 dec 2017 19:43

je zit in een zeer moeilijke sector, men komt een datum overeen en 4 weken ervoor denken ze dat het klaar staat, dit zijn nu éénmaal de jonge mensen, die weinig of geen inzicht hebben hoeveel werk zulks mee brengt
Maar kop op voor u is dit een echte levens les, die je nooit op een cursus kan leren, en trek het je niet aan, er zijn nog moeders die kinderen gaan kopen !J
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

djorkaef
Berichten: 138

#14 , 17 jan 2018 22:02

Deze mens heeft zich bij u totaal belachelijk gemaakt. Ocharme dat kind met zo'n vader. Vooral niet meegaan in zijn verhaal en correct blijven reageren. Vanaf jij 1x zegt "ocharme uw kind" of "ondankbare mens" of "dan had ge op een ander moeten gaan", dan zal het in geuren en kleuren op zijn facebook en social media staan. Zet u daar boven. Verder staat in uw algemene voorwaarden dat dit niet gedekt is en daar is de kous mee af.

BrainTrain
Berichten: 496

#15 , 18 jan 2018 09:26

Volg misschien eventjes de sociale media op (zoek op uw naam of die van de zaak of van de klant zelf) om te zien of deze klant u niet onterecht van bepaalde zaken beschuldigd.

Terug naar “Consumenten Koop”