Herroepingsrecht webshop

BennD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herroepingsrecht webshop

#1 , 20 dec 2017 16:30

Gisteren plaatste ik een bestelling in een (Belgische)webshop. Op de site stond een leveringstermijn van 2a3 dagen. Eenmaal de bestelling voltooid was kreeg ik een bevestigingsmail waarin stond dat de levering kan oplopen tot 10 dagen.
Omdat ik schrik had dat deze bestelling niet tijdig ging kunnen worden geleverd wou ik vanmorgen deze bestelling annuleren (nog voor dat ze werd verstuurd).
De webshop in kwestie antwoord hierop dat ik de bestelling wel kan annuleren, maar dat ze enkel omruilen en geen geld terug geven. Blijkbaar staat dit in de algemene voorwaarden.

Kan dit zomaar ? Kan een webshop weigeren om geld terug te geven bij een annulering ? Is het herroepingsrecht bindend ? Of kan dit teniet gedaan worden door algemene voorwaarden zoals in dit geval ?

De bestelling zal nu hoogstwaarschijnlijk wel tijdig worden geleverd, maar toch is dit iets waar ik wel eens het fijne van zou willen weten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 dec 2017 17:05

u zou langs de andere kant moeten weten, dat nu iets bestellen met de feestdagen in het vooruitzicht, langere leveringstermijnen met zich meebrengt.

dit is niet altijd de 'fout' van de verkoper aangezien die ook afhankelijk is van de post (of andere besteller), dat men dit dan in een automatische mail zet is een geste naar de klant toe.

en ja, u zou normaal beroep kunnen doen op de 14 dagen herroepingsrecht met terug betaling

BennD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2017 17:39

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb zeker begrip voor eventuele langere leveringstermijnen. Net om dat te vermijden had ik er graag voor gekozen om nog voor het verzenden mijn bestelling te annuleren en het verbaasde mij dat dit niet kon.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3792

#4 , 20 dec 2017 17:43

De webshop doorsturen naar het wetboek met het herroepingsrecht.
Als het al verzonden is, kunnen ze wel vragen dat u de kosten voor de terugzending zelf betaalt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 20 dec 2017 22:25

Normaal is het als het goed geleverd is, nergens is er sprake dat u kan afzien van u aankoop voor u het ontvangen hebt.

Liet u aan de handelaar weten dat u afziet van uw aankoop? Dan krijgt hij – vanaf dat moment – veertien dagen om uw bestelling volledig terug te betalen (inclusief leveringskosten en taksen). Hij mag weliswaar wachten totdat hij het de retourzending ontvangt.

U mag daarbij eisen dat de verkoper dezelfde betaalwijze gebruikt als u, toen u uw bestelling plaatste.

https://www.eccbelgie.be/themas/onlinea ... bedenktijd
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”