verjaring factuur

Philipped
Topic Starter
Berichten: 6

verjaring factuur

#1 , 20 dec 2017 11:39

Graag maak ik gebruik van uw diensten omtrent onderstaande

Eind 2013 wordt een nieuwe schouw geplaatst door een aannemer en deze werken werden gefactureerd op 14/1/2014.

Op 14/12/2017 krijg ik in mijn bus, niet per post noch aangetekend, de herinnering tot betaling terwijl dat deze zaak toch al afgesloten moet zijn. Mijn zoektocht op het internet leert me enerzijds dat de verjaringstermijn voor verkopen naar particulier ingaan na 1 jaar + :

‘De korte verjaringstermijn is gebaseerd op een vermoeden van betaling en wordt gemotiveerd door het feit dat van het ontstaan en de kwijting van dergelijke schulden doorgaans geen geschrift wordt opgesteld.’(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007).

Anderzijds vind ik ook dat de verjaringstermijn voor een rechtbank moet worden bedongen. Quid?

Alvast bedankt voor uw advies en raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 20 dec 2017 11:45

U zegt het zelf "geen geschrift wordt opgesteld". Dankzij die factuur is het nog lang niet verjaard.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2017 12:12

Contractuele verjaringstermijn is 10 jaar - art. 2262bis BW.
De termijn van 1 jaar is van kooplieden wegens koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn (art. 2272, lid 2 BW).
De schouw zijn geen koopwaren maar is een geleverde dienst met inbegrip van materialen. Je kan je dan niet beroepen op art. 2272 BW.

Het is aan jou om te bewijzen dat de betaling ook gebeurd is (art. 1315, lid 2 BW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”