Dilemma: rechts inhalen of niet?

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Dilemma: rechts inhalen of niet?

#1 , 04 dec 2017 18:07

Toen wegcode.be nog een forum had was er indertijd een hele discussie over rechts inhalen.
Naar aanleiding van dit artikel stel ik me de volgende vraag hoe het volgende maneuver geinterpreteerd moet worden, al weet ik dat iedereen zal zeggen: volgens de wet is rechts inhalen verboden!

1. Wagen A rijdt op de snelweg (twee of drie baanvakken) op het rechterbaanvak met een constante snelheid.
Wagen B rijdt voortdurend op het linker- of middenbaanvak met wisselende snelheid.

B haalt A in. Dan plots mindert B vaart. (A blijft snelheid constant houden)

Mag A zijn snelheid blijven aanhouden en aldus rechts inhalen wat wettelijk verboden is,
of moet hij ook vaart minderen tot dezelfde snelheid of minder (en nog liefst vóór B hem 'achterwaarts' passeert)?
(A kan natuurlijk beslissen om meteen ook vaart te minderen en B langs links in te halen, maar even later kan het spel opnieuw beginnen.) :roll:

Of A kan vertragen tot B terug gas geeft en weer doorrijdt (nadat hij misschien moet vaststellen dat zijn achtervolgers knarsetandend en vloekend niet voorbij raken.

2. Zelfde situatie maar wagen A rijdt op het rechtse baanvak, en wagen B rijdt op het linkse. Er is niemand op het middenbaanvak.
Wanneer wordt inhalen van voertuigen met 1 of meer (lege) baanvakken tussenin ook als inhalen beschouwd in de zin van de wegcode, bvb. stuk E19 tussen Kontich en Craeybeckxtunnel?

Wat is jullie idee hierover?
Wat mankeert dan eventueel in de wegcode?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 dec 2017 18:39

Hierover valt niet na te denken.
De wegcode denkt voor ons!

Artkel 16.3. wegcode: Het inhalen geschiedt links.

Men mag dus niet rechts een rijdend voertuig passeren.

Artikel 16.6. wegcode: Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen,...

Negatief inhalen door te deceleren, net zoals achterwaarts vooruitlopen, zijn noties die niet in de wegcode voorkomen.

Als ik rechts aan het rijden ben en er begint iemand trager te rijden op de middenstrook dan rijdt ik die wagen voorbij op de linkse strook van de snelweg en neem terug mijn plaats in op de rechtse strook. De middenstrookrijder maakt dan een overtreding maar ik niet.

Als er geen derde rijstrook is dan vertraag ik ook en vloek eens luid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 05 dec 2017 00:06

Aansluitende vraag op deze topic: wat als de linksrijdende wagen 60 per uur rijdt op autosnelweg (zonder dat er druk verkeer oid is)?
Je mag niet inhalen, maar mag ook niet trager dan 70 rijden...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 dec 2017 00:15

Aansluitende vraag op deze topic: wat als de linksrijdende wagen 60 per uur rijdt op autosnelweg (zonder dat er druk verkeer oid is)?
Je mag niet inhalen, maar mag ook niet trager dan 70 rijden...
Dat zijn dan twee overtredingen simultaan voor de linksrijder. Misschien wel drie wegens belemmering van het verkeer door zijn te lage snelheid.
Hij kan ook nog een gsm in zijn hand houden, dronken zijn, zonder rijbewijs rijden, zonder verzekering, zonder keuringsbewijs, met versleten banden, luid toeteren en de boordpapieren niet bijhebben.

Je mag ook niet stoppen op de snelweg, maar als een voorligger toch stopt mag je er niet tegenaan of overrijden tegen de min verplichte snelheid van 70 km.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 05 dec 2017 00:25

Aansluitende vraag op deze topic: wat als de linksrijdende wagen 60 per uur rijdt op autosnelweg (zonder dat er druk verkeer oid is)?
Je mag niet inhalen, maar mag ook niet trager dan 70 rijden...
Dat zijn dan twee overtredingen simultaan voor de linksrijder. Misschien wel drie wegens belemmering van het verkeer door zijn te lage snelheid.
Hij kan ook nog een gsm in zijn hand houden, dronken zijn, zonder rijbewijs rijden, zonder verzekering, zonder keuringsbewijs, met versleten banden, luid toeteren en de boordpapieren niet bijhebben.

Je mag ook niet stoppen op de snelweg, maar als een voorligger toch stopt mag je er niet tegenaan of overrijden tegen de min verplichte snelheid van 70 km.
Je kunt het nu inderdaad wel in het baldadige trekken, maar ik omschreef een situatie die ik toch wel dagelijks meemaak op de E40.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 05 dec 2017 00:39

Aansluitende vraag op deze topic: wat als de linksrijdende wagen 60 per uur rijdt op autosnelweg (zonder dat er druk verkeer oid is)?
Je mag niet inhalen, maar mag ook niet trager dan 70 rijden...
Dat zijn dan twee overtredingen simultaan voor de linksrijder. Misschien wel drie wegens belemmering van het verkeer door zijn te lage snelheid.
Hij kan ook nog een gsm in zijn hand houden, dronken zijn, zonder rijbewijs rijden, zonder verzekering, zonder keuringsbewijs, met versleten banden, luid toeteren en de boordpapieren niet bijhebben.

Je mag ook niet stoppen op de snelweg, maar als een voorligger toch stopt mag je er niet tegenaan of overrijden tegen de min verplichte snelheid van 70 km.
Je kunt het nu inderdaad wel in het baldadige trekken, maar ik omschreef een situatie die ik toch wel dagelijks meemaak op de E40.
Ik ken die situatie zeer goed als geregelde gebruiker van de E17 en E40.
Het gevolg is dat ik wegens het geknoei op het middenvak en het rechtervak de neiging heb om continu alles voorbij te blijven rijden op
het linkervak tegen een te hoge snelheid. Dikwijls is de enige optie om op linkervak te blijven omdat zowel midden als rechterstrook bezaaid zijn met camions.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#7 , 07 dec 2017 11:29

Nu doe ik er nog een sausje bovenop: spitsfiles! Meer bepaald: accordeonfiles.
Alle verkeer komt even tot stilstand op alle baanvakken.
Wagen A in het rechterbaanvak heeft even later vrije baan voor zich, maar zijn linkerburen (wagens B en C staan een beetje vóór A in hun respectieve baanvak) op de andere rijstroken gaan niet vooruit. (of de wagens voor hen staan nog stil of ze letten niet op als hun baanvak in beweging komt.
Wat doet A? Hij zet aan maar rijdt dus zijn buren voorbij. Dus, haalt rechts in. Of zou hij moeten wachten tot zijn linkerburen (kunnen) vertrekken?

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 07 dec 2017 12:42

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#9 , 07 dec 2017 13:22

M.a.w. als we toch voortdurend in de (spits)file staan, is rechts inhalen geen probleem. :mrgreen:

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 19 dec 2017 01:36

Nu doe ik er nog een sausje bovenop: spitsfiles! Meer bepaald: accordeonfiles.
Alle verkeer komt even tot stilstand op alle baanvakken.
wanneer de verkeersdrukte verkeer op meerdere rijstroken nodig maakt, is er van inhalen geen sprake meer ... dus ook geen rechts inhalen.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.


en

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”