Thnx iedereen ! Na mails met de verzekering en een tekeningetje op basis van jullie uitleg, is beslist dat de driehoek inderdaad langs links mocht voorbij gereden worden en is mijn vrouw dus niet aansprakelijk gesteld voor het ongeval !
Welke wettekst in de wegcode zou dit verbieden?Thnx iedereen ! Na mails met de verzekering en een tekeningetje op basis van jullie uitleg, is beslist dat de driehoek inderdaad langs links mocht voorbij gereden worden en is mijn vrouw dus niet aansprakelijk gesteld voor het ongeval !
of de verzekering van de tegenpartij daar mee akkoord gaat is een ander zaak . . .
is al eerder aangehaald hier;Welke wettekst in de wegcode zou dit verbieden?Thnx iedereen ! Na mails met de verzekering en een tekeningetje op basis van jullie uitleg, is beslist dat de driehoek inderdaad langs links mocht voorbij gereden worden en is mijn vrouw dus niet aansprakelijk gesteld voor het ongeval !
of de verzekering van de tegenpartij daar mee akkoord gaat is een ander zaak . . .
Een boom is geen "inrichting bestemd om het verkeer te leiden". Ik zie twee aparte straatjes, waar toevallig een boom tussen staat. Ik zie niet één enkele straat waarbij de twee rijstroken gescheiden worden door een boom. Er is geen enkel verkeersbord dat dit zo suggereert.Wegcode artikel 9.6 : Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
Héél dit kruispunt is verhoogd. Je KAN dus niets aan uw linkerhand laten.Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.
Het probleem is dat de verkeerssignalisatie (of het gebrek eraan) er niet op wijst dat we over bovenstaande artikel spreken. En in dat geval blijft gewoon de voorrang van rechts geldig. En deze is flagrant genegeerd door de tegenpartij.als men bovenstaand artikel correct toepast kunnen er geen conflicten zijn en is de kans op ongevallen nihil
Waarom? Welk artikel uit de wegcode DAT HIER VAN TOEPASSING IS, heeft de vrouw genegeerd? Voor zover ik kan zien is hier één enkele regel van toepassing, en dat is de voorrang van rechts.en als ik het verhaal van topic starter goed begrepen heb is zijn vrouw spijtig genoeg in fout,
Duidelijker? Neen, met verkeersborden zou je een compleet ander verhaal krijgen! Het gebrek aan verkeersborden maakt het niet gewoon "onduidelijk", het creëert een totaal andere situatie. Eéntje waar de voorrang van rechts geldt!het kan duidelijker met verkeersborden, dat geef ik toe,
Wegbeheerder heeft misschien gepoogd, maar ongelofelijk gefaald in dat geval.maar de wegbeheerder heeft waarschijnlijk gepoogd met de aanleg het verkeer te geleiden zoals in eerder aangehaald artikel.
Zoals ik al zei: een boom is geen verkeersgeleider, en er is niets dat er op duidt dat dit geen twee normale straten zijn. Artikel is dus niet van toepassing...de verzekering van de tegenpartij zal waarschijnlijk zich dan ook op eerder genoemd artikel beroepen.
Ik zie geen enkel probleem:
- voor mij is dit geen vluchtheuvel in de wettelijke betekenis. De gemeente zal wel beoogd hebben om de snelheid van voertuigen af te remmen om de veiligheid bij het kruisen te verhogen.
- voorrang van rechts blijft primordiaal bij elke oversteek, vóór of voorbij de boom, in de 'straat' links or rechts van de boom.
Voorzigtigheid blijft geboden.
Verder bij de lokale politie vind ik als aanvulling:1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;
2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
A14 F4a F4b F87
22ter.2. De in 22ter.1. bedoelde verhoogde inrichtingen moeten voldoen aan de vereisten inzake aanleg en aan de technische voorschriften die door Ons worden bepaald.
Ter vergelijking: aan het begin van de Schijndallei bevindt zich een andere verhoogde inrichting: rond punt dat voorafgegaan wordt door een voorrangsbord B1 en haaietanden vóór de verkeersremmers.Het is ook mogelijk dat een verhoogde inrichting aangekondigd wordt met verkeersbord A51 aangevuld met onderbord “snelheidsremmer” of “plateau”.
A51
In dat geval, of wanneer er geen verkeersborden staan, is de snelheid op de verhoogde inrichting beperkt tot het snelheidsregime waarin de bestuurder zich op dat moment bevindt maar dient deze ook zijn snelheid aan te passen in functie van de plaatsgesteldheid.
De lokale politie zit er anders weer eens goed naast ...Ik zie geen enkel probleem:
-
Verder bij de lokale politie vind ik als aanvulling:Het is ook mogelijk dat een verhoogde inrichting aangekondigd wordt met verkeersbord A51 aangevuld met onderbord “snelheidsremmer” of “plateau”.
A51
In dat geval, of wanneer er geen verkeersborden staan, is de snelheid op de verhoogde inrichting beperkt tot het snelheidsregime waarin de bestuurder zich op dat moment bevindt maar dient deze ook zijn snelheid aan te passen in functie van de plaatsgesteldheid.
Tenslotte, ik maak me zelfs sterk dat ik kan parkeren op deze inrichting.9 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg [bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur] en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen. (KB 2002-05-03/31, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 10-06-2002)
../..
Art. 8. <KB 2002-05-03/31, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 10-06-2002> De verhoogde inrichtingen waarbij de hoogte groter is of de lengte van de inrichting of van haar op- of afrit kleiner is dan deze, met inbegrip van de toegestane toleranties, voorzien in de bijlagen tot dit besluit, moeten uiterlijk op 1 november 2002 aangepast of verwijderd zijn. Gedurende die periode worden ze gesignaleerd door het verkeersbord A51, aangevuld met een onderbord met een gepaste vermelding.
De verkeersplateaus waarbij de hoogte kleiner is of de lengte van de inrichting of van haar op- of afrit groter is dan deze, met inbegrip van de toegestane toleranties, voorzien in de bijlagen tot dit besluit, mogen behouden blijven tot op het ogenblik dat structurele vernieuwingswerken worden uitgevoerd. Zij worden gesignaleerd door de verkeersborden A14 en F87.
De vorm en de afmetingen van de markeringen op verkeersplateaus die niet beantwoorden aan de markeringen voorzien in de bijlagen tot dit besluit mogen behouden blijven tot op het ogenblik dat structurele vernieuwingswerken worden uitgevoerd.
Evenwel, wanneer de markeringen verward kunnen worden met andere markeringen voorzien in de artikelen 72 tot en met 77 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, moeten zij uiterlijk op 1 november 2002 zijn aangepast.
Indien een verkeersplateau niet voorzien is van markeringen, moeten de markeringen die bepaald zijn in de bijlagen tot dit besluit, worden aangebracht op het ogenblik dat structurele vernieuwingswerken worden uitgevoerd.