Erfbelasting naar volgende generatie

Berny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting naar volgende generatie

#1 , 18 dec 2017 20:57

Ik heb een bedrag geërfd van mijn moeder en daarop 3% erfbelasting betaald. Wat zou er nu gebeuren als ik als enige ouder sterf en dat bedrag opnieuw overlaat aan mijn enige zoon? Moet er dan opnieuw betaald worden op dat bedrag ?
Mvg Bernard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 18 dec 2017 21:01

Uw erfenis is bij uw spaargeld gevoegd. Op wat er van overblijft (of nog bijgekomen is omdat je kon sparen) moet uw zoon bij uw overlijden successie betalen. Als enkel de geërfde som overblijft moet hij er inderdaad weer successie op betalen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 dec 2017 21:20

Ik heb een bedrag geërfd van mijn moeder en daarop 3% erfbelasting betaald. Wat zou er nu gebeuren als ik als enige ouder sterf en dat bedrag opnieuw overlaat aan mijn enige zoon? Moet er dan opnieuw betaald worden op dat bedrag ?
Mvg Bernard
Immer wieder....in toepassing van het principe "tributum aeternam" iets zoals een perpetuum mobile maar dan op fiscaal vlak :lol: .
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Berny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2017 13:39

Er is toch iets zoals : non bis in idem (geen tweemaal belast kunnen worden op hetzelfde) ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 19 dec 2017 13:49

Er is toch iets zoals : non bis in idem (geen tweemaal belast kunnen worden op hetzelfde) ?
Het is niet dezelfde persoon die het hoekje een tweede keer omgaat hé.
En niet dezelfde die erft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 dec 2017 17:33

Wanneer de begunstigde van een erfenis binnen het jaar zelf overlijdt, wordt hetgeen overblijft van de eerste erfenis, belast aan de helft van het normale tarief. .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 dec 2017 17:44

Wanneer de begunstigde van een erfenis binnen het jaar zelf overlijdt, wordt hetgeen overblijft van de eerste erfenis, belast aan de helft van het normale tarief. .
TS weet nu wat hem te doen staat opdat zijn erfgenamen een korting zouden krijgen :D ...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”