Wat met vakantiegeld wanneer ik ontslag neem?

krol.aleksandra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat met vakantiegeld wanneer ik ontslag neem?

#1 , 11 dec 2017 14:14

Hallo,

Ik werk als bediende en ga van werkgever veranderen. Mijn opzegtermijn loopt tot 21/01/2018.
Vanaf 22/01/2018 start ik bij de nieuwe werkgever.
Ik wou even weten hoe dat het gaat zijn met mijn vakantiegeld? Ik heb gehoord dat mijn huidige werkgever mijn vakantiegeld gaat uitbetalen en dat er iets afgehouden gaat worden bij mijn nieuwe werkgever. Kunt u mij uitleggen hoe dit in elkaar zit a.u.b.?

Even ter info dat ik in januari 2018 geen vakantie heb gepland.

Met vriendelijke groeten,

Aleksandra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2017 14:32

Beste Alexandra

Interessante vraag.

In principe leidt een wijziging van werkgever niet tot een verlies of een inkorting van uw vakantierechten. Het opbouwen van vakantierechten wordt namelijk bepaald in functie van de prestaties die u in het vakantiedienstjaar heeft geleverd. Het is daarbij irrelevant bij welke werkgever uw prestaties werden geleverd.

Het vakantiedienstjaar is het jaar waarin arbeid wordt gepresteerd en dat recht heeft op vakantie en vakantiegeld.

In beginsel betaalt uw (voormalige) werkgever het vakantiegeld, zowel het enkel als het dubbel. Wanneer u bij uw (voormalige) werkgever vertrekt, zal u een vakantieattest ontvangen met een afrekening van het vakantiegeld.

Uw nieuwe werkgever mag dan het bedrag van het vakantieattest verrekenen. Dit wil zeggen dat hij de bedragen van het attest in mindering mag brengen. Hierop bestaan wel een aantal beperkingen.

Als werknemer zal u geen verschil merken. Het is aan de werkgever om deze verrekening te doen.

Indien u toch nog een aantal vragen hebt, wil ik het graag verder uitzoeken.

Groeten

Dit advies is niet bindend in hoofde van mij. Indien je nog een concrete vraag hebt kan je eventueel de juristen van uw vakbondsvereniging aanschrijven.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

krol.aleksandra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2017 15:06

Beste,

Als ik het goed begrijp, wanneer ik uit dienst ga, krijg ik van mijn voormalige werkgever zowel enkel als het dubbel vakantiegeld uitbetaald.
Wanneer ik bij de nieuwe werkgever vakantie neem is die onbetaald. En wanneer zal dan iets in mindering gebracht worden? En welk bedrag wordt dan in mindering gebracht (alleen enkel vakantiegeld)?

Groeten

Reclame

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 dec 2017 15:33

Beste Alexandra

Ik denk dat je het begrijpt.

Ik geef een kort voorbeeld:

Bij uw (voormalige) werkgever heb je in het vakantiedienstjaar nog een aantal maanden gewerkt (alvorens naar de nieuwe werkgever over te stappen). Dit wordt uitbetaald door uw (voormalige) werkgever. We noemen dit het vervroegd vakantiegeld.

Indien je bij de nieuwe werkgever (opnieuw) vakantiedagen wil opnemen zal hij het enkel en dubbel vakantiegeld wél betalen. Let wel, hij hoeft dit niet te doen. Deze dagen werden reeds uitbetaald door je (voormalige) werkgever.

Hoe kan de werkgever dit nagaan?

Uw werkgever gaat na op hoeveel vakantiedagen u recht heeft voor de periode dat u bij hem was tewerkgesteld. Hieruit blijkt dat hetgeen dat u uitbetaald kreeg van uw voormalige werkgever meer is dan datgene waar u recht op heeft bij uw nieuwe werkgever. De werkgever zal dit verrekenen. Hieruit volgt dat je voor die maand geen enkel (of dubbel) vakantiegeld zal verkrijgen.

Ik raad aan om het uitgekeerde vakantiegeld bij ontslag bijgevolg niet onmiddellijk te besteden. Je zal namelijk voor de maanden dat je bij de voormalige werkgever hebt gewerkt, niet nogmaals vakantiegelden ontvangen van je nieuwe werkgever.

Hopelijk is dit duidelijk in een complexe regelgeving?

Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 dec 2017 15:34

Ter verduidelijking: het heeft betrekking op zowel het enkel als het dubbel vakantiegeld.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 11 dec 2017 20:40

Concreet:

Je huidige werkgever zal je enkel en dubben vakantiegeld betalen voor je vakantie in 2018 en een dag of zo voor je vakantiegeld 2019 (dat je “bijeenspaarde” in januari 2018). Dit wordt belast aan je gemiddelde aanslagvoet.

In mei of juni 2018 zal je nieuwe werkgever enkel en dubbel vakantiegeld berekenen aan je huidige loonvoorwaarden en daar de door je vorige werkgever betaalde bedragen van aftrekken. Als je in je nieuwe job meer verdient dan in je vorige job ben je “iets” beter af. Hou dus het uitbetaalde geld bij omdat je in mei of juni 2018 (bijna) niets zal uitbetaald worden.

In mei of juni 2019;zal hetzelfde gebeuren voor dat reeds betaalde dagje.

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 dec 2017 21:00

Akkoord met het antwoord van Sirkii. Soms kan een voorbeeld wat verduidelijking brengen.

Goedenavond
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 17 dec 2017 18:15

In mei of juni 2019;zal hetzelfde gebeuren voor dat reeds betaalde dagje.
Bent u daar zeker van?
Ik dacht dat de werkgevers deze verrekening eenmalig deden (dus in dit voorbeeld: in mei 2018 alles verrekenen voor 2018 en 2019).

@Aleksandra: In de praktijk komt het er op neer dat hetgeen je in januari meer zal uitbetaald krijgen bovenop je normaal loon best aan de kant moet houden tot wanneer je nieuwe werkgever geld zal inhouden.
Meestal is dit met de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”