Mag men een schadevergoeding aanrekenen?

LBaetens
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Mag men een schadevergoeding aanrekenen?

#1 , 11 dec 2017 12:18

Goeiemiddag

Mijn vriend en ik zijn begin februari 2017, via een persoonlijke afspraak, naar het bedrijf T&T Design in Ternat geweest. Dit bedrijf verkoopt design meubels en huishoudelijke accessoires via hun winkelketen zonder tussenkomst van derden (dus geen invoerders of groothandelaars) waardoor deze met veel korting kunnen verkocht worden. Zij werken bewust enkel met persoonlijke afspraken omdat zij niet in de retail verkopen.

Tijdens die afspraak hebben mijn vriend en ik veel uitleg en demo's gekregen en uiteindelijk hebben wij beslist om een matras en een set kookpotten via hen te kopen. Zij konden ons als boijkomend voordeel ook aanbieden dat wij zelf mochten kiezen wanneer wij wilden geleverd worden (dus de bestelde goederen konden tot een jaar na het maken van de bestelbon bijgehouden worden in hun magazijn tot wanneer wij wilden geleverd worden).

De matras hebben wij ondertussen reeds ontvangen en is ook al betaald maar door omstandigheden hebben mijn vriend en ik beslist om de bestelling voor de kookpotten te annuleren want hiervoor hadden wij doorgegeven dat wij deze pas in januari 2018 wilden ontvangen.

Nu krijgen wij van T&T Design een mail dat zijn ons een annuleringskost (of schadevergoeding) van 25% gaan aanrekenen op het aankoopbedrag. De set kookpotten kosten € 695 dus zij willen dat wij € 173 betalen voor iets wat wij nooit gaan ontvangen.
Wij hebben onze originele bestelbon opgevraagd en daar staat in de kleine lettertjes: bij weigering van de levering wordt een schadevergoeding van 25% aangerekend.

Mogen zij zomaar 25% aanrekenen, zelfs al geven we ruim op voorhand aan dat we de levering niet wensen? Kan ik hier iets tegen beginnen?
De matras werd wel geleverd dus kan ik dit gebruiken om die schadevergoeding niet te moeten betalen?

Alvast bedankt!
Liesbeth

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2017 12:29

Ja dit mag en is normaal, 25% is wel hoog normaal 15% maar je was er mee akkoord !

De vraag is dit wist je toch als je de bestelbon tekende, je tekent toch niks zonder dit te lezen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2017 18:26

Hoe is het beding geformuleerd?

Voorziet de bestelbon ook in een schadevergoeding als de verkoper niet levert?

Reclame

LBaetens
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2017 08:54

De bestelbon is 1 pagina (enkel voorkant) en daar staat letterlijk op:

Verzendingsmodaliteiten - levering op gelijkvloers
De kosten van de eerste levering aan huis van de koper, zijn inbegrepen in de prijs. De levering gebeurt op weekdagen tussen 8 en 16 uur.
Bij weigering van de levering wordt een schadevergoeding van 25% aangerekend.

Voor de rest staat er niets meer op van wat er zou gebeuren moest de verkoper bv. niet leveren.
Er staat enkel nog een hoofding met de gegevens van de verkoper, een beschrijving van het product, de totale prijs en waar en wanneer de bon opgemaakt is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 dec 2017 09:58

Bij weigering van de levering wordt een schadevergoeding van 25% aangerekend.
Zoals scorpioen aanhaalt, als er niets opstaat van schadevergoeding als de verkoper niet levert, is die clausule nietig.
En bijgevolg niet opeisbaar, een schadevergoeding is doorgaans max 10%.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2017 11:44

Hier klopt iets niet !

Een bestelbon is een contractuele verbintenis, als je afziet van je bestelling dan gebeurt er niks, dus al wat in vorige topics is geschreven is dus nietig, omdat er geen schadevergoeding op staat indien men te laat levert ????????
En kan men zomaar je bestelling annuleren?.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LBaetens
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 dec 2017 12:00

Hier klopt iets niet !

Een bestelbon is een contractuele verbintenis, als je afziet van je bestelling dan gebeurt er niks, dus al wat in vorige topics is geschreven is dus nietig, omdat er geen schadevergoeding op staat indien men te laat levert ????????
En kan men zomaar je bestelling annuleren?.
Ik begrijp niet goed wat je juist bedoelt.
Wij vragen om de levering te annuleren, niet de verkoper.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2017 12:34


Ik begrijp niet goed wat je juist bedoelt.
Wij vragen om de levering te annuleren, niet de verkoper.
Normaal gezien heb je verkoop gesloten voor die kookpannen, en dit via een bestelbon.

Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Ik veronderstel dat je geen voorschot heeft gegeven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2017 12:47

Art. VI. 83. In de overeenkomsten gesloten tussen een onderneming en een consument zijn in elk geval onrechtmatig, de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken :
...
 27° de onderneming toe te staan door de consument betaalde bedragen te behouden wanneer deze afziet van het sluiten of het uitvoeren van de overeenkomst, zonder erin te voorzien dat de consument een gelijkwaardig bedrag aan schadevergoeding mag ontvangen van de onderneming wanneer deze laatste zich terugtrekt;

Terug naar “Consumenten Koop”