Erfenis

sady
Topic Starter
Berichten: 22

Erfenis

#1 , 05 dec 2017 13:28

Beste,

Mijn vader is overleden in 2013. En hij heeft een huis achtergelaten (eigendom) waar mijn moeder nu nog woont. Dus mijn moeder heeft vruchtgebruik. Wij willen graag het huis verkopen omdat de meerderheid zijn deel wilt hebben. Wij hebben een schatter laten komen om de waarde te bepalen. Nu zijn er enkele broers die moeilijk doen en niet willen verkopen. Zij willen ons ook niet uitbetalen. Welke stappen kunnen wij ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 dec 2017 13:34

De enige die het huis kan verkopen is uw moeder.
Als ze niet wil gaat het niet.
Als ze het wil dan moet het.

De broers hebben niets in de pap te brokken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sady
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 05 dec 2017 13:43

Mijn moeder wilt dit doen. Moeten wij een advocaat hiervoor aannemen? Kan mijn moeder het huis zomaar te koop stellen? Ook al doet de rest moeilijk?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 05 dec 2017 23:16

Antwoord zie boven uw moeder is de enigste die kan verkopen.

sady
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 06 dec 2017 05:40

Dat heb ik verstaan dat mijn moeder de enigste is die kan verkopen. Maar de notaris zegt dat elke kind moet tekenen voor verkoop. En als dat niet gebeurt dan wordt het huis verkocht als "gedwongen verkoop". En dat is ook niet interessant.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 06 dec 2017 08:16

Uw moeder kan uit onverdeeldheid treden. Hiervoor moet ze naar de rechtbank die een gerechterlijke verkoop (gedwongen verkoop) zal opleggen. Dit is de enige oplossing als er erfgenamen zijn die niet willen tekenen voor verkoop (of de anderen uitkopen). Inderdaad niet verstandig van hen om niet te willen tekenen....

Probeer alsnog minnelijk overeen te komen doch start te verkoop maar nadat iedereen een akkoord tot verkoop getekend heeft (bv met een overeengekomen minimumverkoopprijs) Laat de notaris het document nalezen op correctheid.

siesken
Berichten: 263

#7 , 06 dec 2017 10:04

ze kan haar deel van het huis verkopen,maar wie koopt een half huis!!!!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 06 dec 2017 22:53

Siesken

'hij heeft een huis nagelaten (eigendom)'. Het is dus de woning van de overleden man. Niet gemeenschappelijk. De weduwe heeft dus geen 'deel'. Enkel vruchtgebruik. En zelfs in dat geval zou ze nog niet vrij 'de helft ' kunnen verkopen. gezien in onverdeeldheid zullen kinderen altijd mee optreden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 06 dec 2017 23:22

art 745 quater § 4. BW: Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.

Een vruchtgebruiker is geen mede-eigenaar in onverdeeldheid.
Maar via art 746 quater $4 kan het vruchtgebruik wel worden omgezet in een deel eigendom op vraag van de vruchtgebruiker.
Alsdan zijn alle betrokkenen eigenaars in onverdeeldheid en is er geen vruchtgebruik meer.
Aangezien ze niet kunnen verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven kan eender wie van hen desnoods via gerechtelijke weg verkoop en verdeling eisen.

Maar wegens art 745 quater $4 moet de moeder-vruchtgebruiker wel mee willen. Zij kan alles blokkeren tot aan haar overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sady
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 12 dec 2017 18:42

De kinderen komen niet overeen, dus er blijft ons niets over dan gerechtelijke stappen te ondernemen.
Kan men bij een gedwongen verkoop een instelbedrag vragen om te verkopen? Huis is geschat op 600 000 euro. Kan men dan vb vragen om de huis voor deze bedrag te verkopen?
Ik heb gehoord dat dat per opbod gebeurt.
Weet er ook iemand wat de kosten zijn voor de verkoper als men deze kant opgaat?

Alvast bedankt.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 12 dec 2017 22:06

Beste

Je kan enkel bij een vrijwillige openbare verkoop een minimumbedrag instellen. Bij een gerechtelijke of gedwongen openbare verkoop niet. Daar gebeurt de toewijzing aan de hoogstbiedende (onder opschortende voorwaarde van afwezigheid hoger bod).
Het goed zal dus weg gaan aan diegene die het meest biedt. Ook als dat maar 300.000 zou zijn. Het staat de erfgenamen natuurlijk vrij mee te bieden indien zij de prijs te laag achten en menen dat zij het onderhands of bij vrijwillige openbare verkoop aan een hogere prijs kwijtraken.
Maar : dan kunnen ze eigenlijk beter van in den beginne overeen komen en onderhands verkopen....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”