burenbreken grond af tegen kopers

karenvh
Topic Starter
Berichten: 3

burenbreken grond af tegen kopers

#1 , 07 dec 2017 17:09

Beste , wij hebben volgend vervelend probleem . Wij verkopen onze grond . De buren hopen al jaren dat wij deze aan hun willen verkopen tegen een prikje en willen hem echt heeeeel graag zelf . Aangezien ze de verkoopprijs niet kunnen betalen en wij ondertussen nooit maar dan ook nooit aan hen zullen verkopen , hem gewoon te koop gezet . Nu stormen de buren elke keer er iemand komt zien naar buiten . Ze zeggen oa: je mag hier niet op bouwen , wij leggen klacht neer tegen elke bouwvergunning etc allemaal quatch . Het is reguliere bouwgrond en we hebben alle stedebouwkundige bewijzen in handen . Natuurlijk is de buren hun laster campagne al twee keer gelukt , want niemand wil irritante lastige buren . Wat kunnen wij hieraan doen ? pv laten opmaken , de wijagent erop af sturen ? vredegerecht ? graag goed advies = hoe stoppen we deze mensen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2017 12:16

Héél lastige situatie, want realiteit is realiteit: dit ZIJN lastige buren! Je kan hen niet verbieden dat zij potentiële kopers van de grond vertellen: "Kijk, wij zullen sowieso klacht indienen als je uw bouwaanvraag indient." Het is dan aan jou om tegen de kopers te zeggen: "Ja, het zijn inderdaad lastige mensen, die de grond liever zelf zouden kopen, maar je mag hier weldegelijk bouwen, en hun protest zal niets veranderen aan de zaak."

Maar eerlijk gezegd zou ik als potentiële koper ook niet graag naast buren wonen die me hoogst waarschijnlijk het leven zuur zullen maken in de toekomst. Lastige buren verlagen nu éénmaal de waarde van een bouwgrond, en je kan daar juridisch weinig tegen doen, jammer genoeg. Er is geen wet die mensen verbiedt om lastig te zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 dec 2017 12:45

Probeer eens een dergelijk gesprek op te neme, of schriftelijke getuigenissen te verzamelen. van kandidaat kopers. Het is misschien opgelost met een streng briefje van uw advocaat, of een dagvaarding voor de vrederechter.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 dec 2017 12:48

Probeer eens een dergelijk gesprek op te neme, of schriftelijke getuigenissen te verzamelen. van kandidaat kopers. Het is misschien opgelost met een streng briefje van uw advocaat, of een dagvaarding voor de vrederechter.
Wil je er wat geld tegenaan gooien, ,vraag dan een deurwaarder zich voor te doen als kandidaat koper, en laat hen daar maar hun gal tegen spuwen. Naderhand dient hij zich wel kenbaar te maken als DW. Met zijn verslag kan je dan naar de VR en vraag je een forse schadevergoeding.
Heb dat ooit 2 x toegepast, waar de DW zich als koper van een appartement voordeed. Het heeft de huurders een pak geld gekost.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 08 dec 2017 13:32

Intussen kan het alvast geen kwaad om kandidaat kopers wat voor te bereiden op de negatieve reacties van die "koopgrage" buren. Kunnen ze daar eens goed mee lachen, iets van uw prijs afpitsen, en misschien... kopen.

Succes !

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2017 13:40

Met zijn verslag kan je dan naar de VR en vraag je een forse schadevergoeding.
Enkel indien de buren forse leugens vertellen. Als zij inderdaad zeggen: "Dit is geen bouwgrond!" kan je hen beschuldigen dat ze liegen. Als ze het houden bij "Als je hier wil bouwen, gaan we sowieso kprotest aantekenen tegen de bouwaanvraag.", dan liegen ze niet en informeren ze de kandidaat-koper hooguit van hun intenties als de kandidaat-koper daar zou willen bouwen. Dit is op zich geen misleiding, maar puur medelen wat hun intenties zijn.

Je zou kunnen zeggen dat die "lastige buren" wel een correct beeld schetsen voor kandidaat kopers, namelijk: "Wij zijn lastige buren, en daar zal je moeten mee leren leven als je hier wil komen wonen." Niet zo'n positieve boodschap, waar wel eerlijk. Kandidaat kopers weten dan ook meteen waar ze aan toe zijn. Voor de kandidaat koper is dit beter dan een hoge prijs betalen voor hun lapje grond, en dan achteraf tot de vaststelling komen dat ze onuitstaanbare buren hebben. Voor de topic starter is het natuurlijk minder, aangezien die lastige buren de waarde van zijn bouwgrond zullen verlagen. Maar of je tegen dit laatste iets kan beginnen? Wat ga je doen? Het verschil tussen uw vraagprijs, en de betaalde prijs, terugeisen vn de lastige buren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 08 dec 2017 21:09

En mogelijk bedreigingen --- zou het zeker al als belaging kwalificeren zeker nadat er een vaststelling van een GDW is geweest.
artikel 442bis strafwetboek

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2017 10:30

En mogelijk bedreigingen --- zou het zeker al als belaging kwalificeren zeker nadat er een vaststelling van een GDW is geweest.
artikel 442bis strafwetboek
Iemand zeggen: "kijk we zijn van plan om bezwaar in te dienen als hier zou gebouwd worden", kan je moeilijk een bedreiging noemen. Iemand meedelen dat je gebruik zal maken van uw wettelijke rechten, is nog iets anders dan iemand werkelijk bedreigen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 11 dec 2017 11:43

Natuurlijk is de wijze waarop die hier van belang is.... 8_)

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2017 10:30

Zorg anders dat je een duidelijke, officiële, versie van de bouwvoorschriften hebt? Dan kunnen de buren daar tenminste al niet over liegen...

Terug naar “Andere”