Meterstanden elektriciteit

CLH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Meterstanden elektriciteit

#1 , 07 dec 2017 02:26

Ik heb een vraagje ivm mijn meterstanden van de elektriciteit.
Kort mijn situatie: ik woon (sinds mei dit jaar) in een appartementje en ben niet veel thuis, dus ik verbruik amper elektriciteit.
Ik betaal maandelijks een voorschot (voor gas en elektriciteit) van €170.
Ik ben er mij van bewust dat dit (te) veel is, maar dacht dat het wel fijn zou zijn om bij de afrekening dus ook een aanzienlijk bedrag terug te trekken.
Maar dat viel tegen:
eind september heb ik mijn afrekeningsfactuur (mei-september) ontvangen en tot mijn grote verbazing moest ik nog €120 bij betalen!
Ik heb dit braaf betaald, maar keek toch mijn meterstanden eens na en deze blijken niet correct.
Ondertussen ben ik tot het besef gekomen dat ik ben vergeten mijn meterstanden door te geven aan mijn distributienetbeheerder. Heel dom, dat weet ik, maar het kaartje is zoek geraakt tussen andere papieren en ik heb er nadien ook niet meer aan gedacht.
Ik stuurde reeds 3 mails naar mijn energieleverancier met de vraag dit recht te zetten, maar kreeg tot op heden steeds als antwoord dat mijn vraag 'in verwerking is'.
Ondertussen ben ik het een beetje beu en zou ik dus graag een correctie hebben.
Mijn meterstanden bij aansluiting op 8 mei 17:
elektriciteit dag: 78 kWh
elektriciteit nacht: 60 kWh
Mijn meterstanden op factuur 21 september 17:
elektriciteit dag: 698 kWh
elektriciteit nacht: 705 kWh
Mijn huidige meterstanden op 1 december 17:
elektriciteit dag: 305 kWh
elektriciteit nacht: 335 kWh
Volgens mij zou ik dus een aanzienlijk bedrag moeten terugkrijgen van mijn energieleverancier...
Nu is mijn vraag: kan ik een correctie verwachten (gezien ik zo verstrooid ben geweest en mijn meterstanden dus niet heb doorgegeven) of moet ik wachten tot de volgende meteropname (volgend jaar dus pas).
Alvast bedankt voor jullie raad!
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702
Berichten: 232

#2 , 07 dec 2017 06:24

Geachte,

Best telefonisch met de klantendienst contact opnemen... ikzelf werk voor een klantendienst van een energieleverancier. In bepaalde gevallen mogen wij geen wijziging aanvragen en moet de klant contact opnemen met de netbeheerder. Indien u nog vragen heeft graag een pb.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 dec 2017 09:19

Normaal kan je uw voorschot zelf aanpassen via PC (toch bij mijn leverancier)
Mogelijks zullen ze willen wachten totdat hun eigen meteropnemer de juiste standen heeft afgelezen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 dec 2017 11:14

probeer eens contact op te nemen met de netbeheerder en vraag of u een extra tussentijdse keer de meterstanden mag doorgeven

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 dec 2017 11:16

Als u de meterstanden niet doorgeeft maken ze een schatting, dit zal je volgend jaar terug krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 dec 2017 11:23

Ondertussen ben ik het een beetje beu en zou ik dus graag een correctie hebben.
Mijn meterstanden bij aansluiting op 8 mei 17:
elektriciteit dag: 78 kWh
elektriciteit nacht: 60 kWh
Mijn meterstanden op factuur 21 september 17:
elektriciteit dag: 698 kWh
elektriciteit nacht: 705 kWh
Mijn huidige meterstanden op 1 december 17:
elektriciteit dag: 305 kWh
elektriciteit nacht: 335 kWh
Eigenaardig dat je zo weinig verbruikt, normaal is er pas een afrekening na 1 jaar dus mei 2018.

Welk bedrag is er gerekend voor elektriciteit, dat is ongeveer €320 als ik me niet vergis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gillesvo
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#7 , 07 dec 2017 11:58

Ondertussen ben ik het een beetje beu en zou ik dus graag een correctie hebben.
Mijn meterstanden bij aansluiting op 8 mei 17:
elektriciteit dag: 78 kWh
elektriciteit nacht: 60 kWh
Mijn meterstanden op factuur 21 september 17:
elektriciteit dag: 698 kWh
elektriciteit nacht: 705 kWh
Mijn huidige meterstanden op 1 december 17:
elektriciteit dag: 305 kWh
elektriciteit nacht: 335 kWh
Eigenaardig dat je zo weinig verbruikt, normaal is er pas een afrekening na 1 jaar dus mei 2018.

Welk bedrag is er gerekend voor elektriciteit, dat is ongeveer €320 als ik me niet vergis.
De afrekening is er wanneer de netbeheerder de meterstanden opvraagt. Dit per kaartje ofwel als de meteropnemer langskomt. Dit kan dus dat dit reeds na een paar maand is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 07 dec 2017 13:08

Bij eandis is dit steeds in de maand van aansluiting, toch hier bij ons.
Je kan toch maar een afrekening krijgen op de verjaardag van u contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gillesvo
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#9 , 07 dec 2017 13:21

Bij eandis is dit steeds in de maand van aansluiting, toch hier bij ons.
Je kan toch maar een afrekening krijgen op de verjaardag van u contract.
wel, als je daar bv gaat wonen vanaf juli en je aansluitmaand is september, dan kan dat idd wel zijn dat je een afrekening krijgt voor een 2 tal maand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 07 dec 2017 14:00

Ja dat klopt. Het kan zijn dat men de eandis-man al ziet verschijnen een paar maanden na het afsluiten van een contract.
Dus niet op de verjaardag ervan. Eandis hanteert zijn "eigen verjaardagen".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 07 dec 2017 16:58

Bij eandis is dit steeds in de maand van aansluiting, toch hier bij ons.
Je kan toch maar een afrekening krijgen op de verjaardag van u contract.
wel, als je daar bv gaat wonen vanaf juli en je aansluitmaand is september, dan kan dat idd wel zijn dat je een afrekening krijgt voor een 2 tal maand
Nog nooit meegemaakt, dat eandis komt opnemen ok, maar dat je een afrekening krijgt voor de verjaardag van u contract kan niet.
De afrekening die je dan krijgt is van u oude leveransier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

GB2702
Berichten: 232

#12 , 07 dec 2017 19:47

Zoals jullie het voorschrijven dat De netbeheerder pas meterstanden komt opnemen als je een jaar bij uw leverancier bent is niet correct. Ik werk bij de klantendienst van 1 van de grootste leveranciers van België en wij krijgen bijna dagelijks vragen van klanten in verband met de meteropname omdat ze iemand van Eandis of Infrax over de vloer hebben gehad terwijl ze nog maar enkele maanden klant zijn bij ons voor hun adres.

Zoals ik deze morgen ook al gemeld heb kan topicstarter best contact opnemen met zijn leverancier. Als er geen overschatting gebeurd is door de netbeheerder dan kan de leverancier een betwisting aanvragen bij de netbeheerder en gaat de klant een correctie kunnen krijgen. Het teveel betaalde bedrag gaat dan terug gestort worden. Dit is toch de werkwijze die wij hanteren. Deze procedure van betwisting kan wel 4 tot 6 weken duren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 07 dec 2017 19:58

Het is toch een normale zaak van efficiëntie dat die meteropnemers niet van adres naar adres hollen volgens datum van afsluiting van het contract, maar gewoon straat per straat en wijk per wijk afwerken.
Bij mij komen ze al 5 jaar niet meer, want ik heb een slimme meter :)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#14 , 07 dec 2017 21:05

Dus samengevat voor TS:

Je kan ofwel bellen (telefonisch krijg je direct iemand te spreken, en kan je misschien iets sneller geregeld krijgen), je kan ook wachten tot volgend jaar en dit wordt dan rechtgezet.
In theorie kan het laatste een voordeel betekenen, aangezien deze tarieven quasi jaarlijks stijgen, en je dus nu al een stuk "goedkopere" energie voor volgend jaar betaald hebt.

CLH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 dec 2017 23:42

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik neem alvast morgen zelf contact op met de netbeheerder, want via mijn energieleverancier krijg ik quasi niets geregeld... (ik stap dan ook over vanaf 1 februari via een groepsaankoop, maar dat terzijde).
Jullie denken dus wel dat ik een correctie kan krijgen, ook als ik zelf vergat om mijn meterstanden tijdig door te geven? Want daar draait het eigenlijk om: ik had een kaartje in de brievenbus met de vraag om mijn meterstanden door te geven voor de afrekening, maar ben dit vergeten. Mijn schuld dus, maar ik zou graag een correctie hebben...

@Sloeberken. Ik verbruik inderdaad heel weinig (elektriciteit en gas), maar ik werk heel veel en vaak lange dagen en ga na m'n werk vaak langs bij mijn ouders en vrienden. Ik heb zelf geen wasmachine/strijkijzer (wordt nog door mijn ouders gedaan), ik verwarm amper (appartement + bijna nooit thuis), ik gebruik mijn afwasmachine nooit, kook amper zelf, ... Vandaar de lage meterstanden.
Ik betaal al sinds mei (tot op heden) een maandelijks voorschot van €170 en kreeg dus eind september een afrekening (mei-september) van €120. Wat niet realistisch is gezien mijn zeer laag verbruik.

Wat betreft de meteropname: mij is verteld dat de meteropname jaarlijks rond hetzelfde tijdstip plaatsvindt, afhankelijk van waar je woont. Voor mijn buurt/straat zal dat dus eind september zijn, onafhankelijk van hoelang ik hier woon/ben aangesloten.

Terug naar “Andere”