Verkoper auto komt belofte niet na

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

Verkoper auto komt belofte niet na

#1 , 06 dec 2017 21:37

Beste,

Een kennis van mij kocht een tweedehands auto van een particulier. Het raam aan de passagierszijde was defect en de verkoper beloofde dit te zullen herstellen. Na meerdere malen navraag bleek er altijd wel een reden waarom de herstelling nog niet gebeurd was.
Mijn kennis besloot dan maar de wagen te kopen en de verkoper beloofde dat hij een afspraak zou maken in de garage om de herstelling op zijn kosten te laten uitvoeren. Na vele "whatsapp" berichten over en weer geeft de verkoper er de brui aan en blokkeert het gsm nummer van de koper.
Het gaat hier dus niet om een verborgen gebrek maar over een bekend gebrek.
De faktuur voor de herstelling door de koper bedraagt ongveer 500 euro maar de verkoper reageert nergens meer op en vertikt het te betalen zoals hij beloofd had.
Wat zijn de mogelijkheden om hem toch tot betaling te dwingen ? Zijn de artikelen 1600 ev van het BW van toepassing ?
Ik dacht eerst aan een aangetekende ingebrekestelling maar als hij toch niet betaald wat moet er dan gebeuren ?
Alvast bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 06 dec 2017 21:57

De koop is afgehandeld. Als uw kennis die belofte van de verkoper niet zwart op wit heeft, kan hij niets afdwingen.
Gekend gebrek: u zegt het al, de koper heeft de auto gekocht in de staat waarin hij zich bevond. Hij had de koop niet moeten sluiten vooraleer dat raam hersteld was.

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 06 dec 2017 22:05

Beste Iota,

We hebben de verkopersbelofte om de reparatie te betalen wel in de vorm van "whatsapp" berichten op de gsm...
Vraag is of dit voldoende is om iets te ondernemen ?

Groeten

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2017 22:06

Zoals iota al schreef een particulier moet je niks meer, dit weet je als je iets koopt van een particulier, de wet op de garantie is hier niet van toepassing.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 dec 2017 09:44

Beste Iota,

We hebben de verkopersbelofte om de reparatie te betalen wel in de vorm van "whatsapp" berichten op de gsm...
Vraag is of dit voldoende is om iets te ondernemen ?

Groeten
Als de verkoper dit niet wil laten herstellen heb je twee mogelijkheden.

1 - U berusten en herstelling zelf betalen.
2 - De verkoper dagvaarden met alle kosten die jij moet betalen, en waar de uitslag niet te voorspellen is.

Stel de verkoper in gebreke met een AS en wijs hem op zijn belofte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

iota
Berichten: 830

#6 , 07 dec 2017 16:44

We hebben de verkopersbelofte om de reparatie te betalen wel in de vorm van "whatsapp" berichten op de gsm...
Vraag is of dit voldoende is om iets te ondernemen ?
Het gaat niet zozeer om de vraag of een whatsapp bericht al dan niet bewijskracht heeft.
De kennis heeft een auto gekocht van een particulier, dus geen recht op garantie. Bovendien wist hij bij de aankoop dat het raam stuk was en heeft hij het voertuig toch gekocht. Dit wordt geacht te zijn gekocht in de staat waarin het zich bevindt. Op het moment dat hij heeft betaald, is de zaak afgehandeld en heeft hij in principe niets meer te eisen van de verkoper.

Nu eist hij toch de reparatiekosten, dus zal hij moeten bewijzen dat deze onlosmakelijk deel uitmaakten van de verkoopovereenkomst en dat hij de auto anders niet had gekocht. 2 zwakke punten: de koopsom is betaald én blijkbaar is er bij het sluiten van de koop geen document opgemaakt waarin staat dat auto x is verkocht aan y voor som z en dat de verkoper zich nog verbindt tot het repareren van dat raam.
Die whatsapp-berichten zijn wss van na de verkoop of los daarvan. De verkoper kan altijd zeggen: "Ja, ik heb dat geschreven, maar alleen omdat de koper mij onder druk zette en ik niet besefte dat ik dit niet verplicht was!"
Zelfs als je een whatsapp-bericht hebt waarin de verkoper zegt dat hij betaalt, hangt de afdwingbaarheid af van de juridische context en de interpretatie daarvan. Alleen als je die belofte onlosmakelijk kan linken aan de verkoop, maak je kans.

Maar zelfs als je kennis op dit punt gelijk haalt, wordt de verkoper daarom nog niet veroordeeld tot de betaling van de voorgelegde factuur.
Dat is weer wat anders.
Als ik het goed lees, heeft de kennis zelf een garage opgezocht en het raam laten repareren nadat de beloftes van de verkoper op niets uitliepen en ze geen contact meer hadden. Maar je kan niet eenzijdig kosten maken en de factuur doorschuiven naar een ander, zonder dat deze hiervoor zijn uitdrukkelijk akkoord heeft gegeven.

Terug naar “Consumenten Koop”