Domiciliëring zonder dat eigenaar/bewoner dat weet

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Domiciliëring zonder dat eigenaar/bewoner dat weet

#1 , 06 dec 2017 19:53

Ik lees in het topic viewtopic.php?f=59&t=84274
Dat het zomaar mogelijk is dat iemand zich ergens domiciliëert zonder dat de eigenaar van het huis daarvan op de hoogte wordt gebracht of zelfs zonder zijn toestemming.

Is dat een correcte interpretatie ?
Indien ja:
1. wat is de wettelijke basis daarvoor
2. Waarom brengt de gemeente de eigenaar niet op de hoogte en vraagt zijn toestemming
als de persoon die zich wil domiciliëren geen huurcontract of een document waaruit blijk dat hij toestemming heeft van de eigenaar kan voorleggen
3 Voor mij lijkt dit een beetje op kraken, weeral een groot gat in het eigendomsrecht.
wat kan je daartegen doen, kan je die persoon aanklagen of door de politie laten verwijderen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 dec 2017 20:15

1 - Wijkagent komt dit vaststellen of de persoon er werkelijk woont.
2 - Nee dat doet de gemeente niet.
3 - dat klopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

berenod
Berichten: 942

#3 , 06 dec 2017 20:39

Hangt sterk af van de wijkagent.
Bij mijn laatste verhuis heeft de wijkagent mijn huurcontract gevraagd (was waarschijnlijk omdat de vorige huurder er nog steeds gedomicilieerd stond), een jaar of 20 geleden is dat ook eens gebeurd, en drie verhuizen er tussen in dan weer niet!

Ik denk dat het misschien een beetje afhangt van de wijk/omgeving/situatie.
Ik denk dat wanneer roma zigeuners zich in een sjieke villa willen registreren de wijkagent zich wel vragen gaat stellen en een beetje dieper gaat graven.

Maar inderdaad, het ligt blijkbaar niet echt vast in regels en wetgevingen, of men is er redelijk slordig in, wat betreft vaststelling van woonst.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2017 15:28

om te antwoorden op 2) de gemeente doet dat niet omdat zij simpelweg niet weten wie de eigenaar is. De kadastrale gegevens die de gemeentes kunnen inkijken worden slechts 1 keer per jaar geüpdatet en zijn dus altijd hopeloos achter. (als ze in de gemeente waar ik mee samen werk in oktober iets moesten opzoeken dan waren dat gegevens van de toestand 01/01/2016).

Ze beloven al jaren dat ze een nieuwe web-based toepassing gaan maken die dagelijks zal geüpdatet worden, en wellicht komt ze er volgend jaar eindelijk.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 08 dec 2017 20:19

Hangt er natuurlijk ook vanaf welke situatie u daar mee bedoelt.
vb ; u heeft een alleenstaande huurder. Na enige tijd heeft die huurder een relatie of gaat die een huwelijk aan. Partner komt ook inwonen en wordt daar uiteraard gedomicilieerd. (in dit geval domicilieert iemand zich dus in uw pand zonder kennisgeving of toestemming)
Het is evident dat de eigenaar hier geen toestemming voor hoeft te geven en daarvan ook niet verwittigd wordt.
Daar zijn ongetwijfeld een aantal internationale rechtsregels voor van toepassing mbt gezinsvorming. Maar ook Belgische wetgeving voorziet bvb binnen het huwelijk in een samenlevingsplicht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”