Afwezigheid (halve) dag voor examens.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

Afwezigheid (halve) dag voor examens.

#1 , 05 dec 2017 10:33

Bestaat er een wet die vermeld dat een doktersbriefje verplicht is de dag VOOR de start van de examens?
Tijdens de examenperiode vind ik dat begrijpelijk en hiervan vind ik meer informatie terug op Onderwijs Vlaanderen.
Maar over de dag ervoor zie ik niets.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 dec 2017 11:36

Als je de dag ervoor ziek bent, heb je een doktersbriefje nodig.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 05 dec 2017 11:56

Kan u dit staven?Die informatie zoek ik namelijk.
Ik lees enkel tijdens de examens.
De dag voor de start van de examens is het nog gewoon les.

https://www.vlaanderen.be/nl/onderwijs- ... -op-school

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 06 dec 2017 22:58

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bahbah
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2017 13:32

Kan u even de situatie toelichten? Bent u de leerling of de ouder? Praten we over het lager of middelbaar onderwijs? (Hoger onderwijs? Dat is nog een andere materie - dan moet je per definitie naar het examenreglement van de instelling kijken.)

Genomen dat het over middelbaar of lager onderwijs gaat: Wat zegt het individuele schoolreglement over afwezigheden wegens ziekte?
Is er leerplicht?

Onderwijs Vlaanderen is duidelijk over de algemene regels - zie ook de link van basejumper.
Schriftelijke verantwoording is per definitie nodig - ook het verwittigen van de school (asap) is normalerwijze een vereiste. Lees altijd de afspraken na in het schoolreglement - dat heb jij normaal moeten ondertekenen - al sta je redelijk loos wanneer je dat niet hebt gedaan voor een eventuele zitting bij de rechtbank. Indien je niet akkoord was met de voorwaarden die de school oplegt - buiten de wettelijke om - is beroep aantekenen een procedure die je destijds had moeten doen...

Eerst en vooral moet je een onderscheid maken tussen leerplichtige en niet-leerplichtige personen. Ik praat in het volgende over hen die leerplicht hebben - in de regel tussen 6jaar en 18jaar met als afwijking dat je eventueel 30 juni als ijkpunt kan nemen wanneer iemand 18 wordt na die datum. Bij het behaald hebben van een diploma secundair onderwijs - dus ook wanneer je bijvoorbeeld een "zevende jaar" volgt, is er geen leerplicht.

Indien er leerplicht is:
Is het een 'gewone' lesdag is een SCHRIFTELIJK ziektebriefje nodig - dit kan tot 4 maal per jaar en voor drie opeenvolgende dagen door de ouders uitgeschreven worden. Bij een vijfde en opeenvolgende maal moet je per definitie een doktersattest voorleggen. Opgepast! Indien een kind 4 of meer opeenvolgende dagen ziek is, is tevens een doktersattest verplicht. Dit betekent ook: vrijdag (ziek), zaterdag, zondag, maandag (ziek).

Is het een examendag dan is een doktersattest per definitie nodig in het secundair onderwijs.

Genomen dat de regels rondom antedateren, dixit-attesten,... zoals ook vermeld in de link hierboven in acht zijn genomen, schets ik even een voorbeeldsituatie op basis van jouw zeer korte bericht - terug op basis van een leerplichtig kind:

- situatie:
woensdag: gewone lesdag: het kind is ziek
donderdag: examendag: het kind is nog steeds ziek
- acties:
u volgt het schoolregelement
woensdag: maakt asap melding van ziekte van het kind. u bezorgt de school volgens de regels een ziektebriefje (zie boven) - dat mag een schriftelijke verklaring van de ouders zijn indien niet eerder 4 maal gebeurd. normaal bezorgt je kind dit bij terugkomst op school, al kan er bij langere afwezigheden of midels schoolregelement een andere regeling geldend zijn.
donderdag: u brengt de school op de hoogte dat het kind nog steeds ziek is en gaat DIEZELFDE dag naar de dokter. U bezorgt het doktersattest volgens de geldende regels van het schoolreglement.
- resultaat: u heeft een briefje van de ouders voor woensdag en een doktersattest voor donderdag: u bent "in the clear".

Indien u niet leerplichtig bent, kan ik al zeggen dat de situatie voor woensdag te verwaarlozen is. Normaal heb jij dan geen schriftelijk briefje nodig. Voor de examendag zit dat wat anders natuurlijk, dan heb je hoogstwaarschijnlijk je kans verkeken.

Bahbah
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2017 13:34

NB: indien je onrechtmatig een 'nul' kreeg, en je alle regels hebt nageleefd: onmiddellijk actie ondernemen - dit kan je kind eventueel een jaar school kosten indien je pas later begint aan zo een procedure. als je dan gelijk krijgt, hangt daar een schadevergoeding aan vast, maar psychologisch is dat extra jaar altijd beter te vermijden.

Terug naar “Onderwijsrecht”