Help! Iemand maakt schulden in mijn naam...

dplogic
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Help! Iemand maakt schulden in mijn naam...

#1 , 30 nov 2017 15:14

Beste,

Enkele weken geleden kreeg ik een brief binnen van een incassobureau met daarop een openstaande schuld. Ik wist hier niets van en nu blijkt dat mijn moeder 6 jaar geleden een abonnement voor televisie en internet (bij beide providers) op mijn naam heeft gezet en nalatig is geweest deze tijdig te betalen. Inmiddels heb ik deze providers al opgebeld en nu blijkt dat er telefonisch een contract opgemaakt is en er daarbij geen handtekening gezet is geweest. Deze gesprekken werden opgenomen maar het blijkt ook heel moeilijk om deze gesprekken in handen te krijgen. Ondertussen heb ik ook dieper zitten graven in beide dossiers en heb ik vernomen dat deze schuld is kwijtgescholden door de provider. Alleen kan ik zelf geen klant worden vooraleer deze schuld vereffend is.

Kan het incassobureau nog steeds de volledige schuld eisen aan mij?
Is er een manier om te bewijzen dat ik deze contracten niet zelf ben aangegaan?
Stel dat mijn moeder akkoord gaat om deze contracten/schulden op haar naam te zetten kan dat dan?

Eerlijk gezegd , ik weet niet hoe ik dit allemaal moet aanpakken. Ik word er telkens radeloos van als ik er aan denk. Mocht iemand mij ergens in de juiste richting willen wijzen dan ben ik jou zeer dankbaar. Alle tips welkom

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2017 16:02

Kan het incassobureau nog steeds de volledige schuld eisen aan mij?
Tuurlijk niet! Als u geen contract aangegaan bent met de firma, heeft het incassobureau geen been om op te staan!

Schrijf een aangetekende brief naar het incassobureau met daarin de melding dat u GEEN abonnement bent aangegaan bij de provider in kwestie. Vraag hen u het bewijs voor te leggen dat het tegendeel zou bewijzen. Vraag dat ze u niet meer verder contacteren als ze geen bewijs kunnen voorleggen dat u een abonnement hebt afgesloten, en dat u niet zal nalaten klacht neer te leggen voor belaging als ze u nog verder contacteren zonder dit bewijs.
Is er een manier om te bewijzen dat ik deze contracten niet zelf ben aangegaan?
Neen, hoe kan je bewijzen dat je iets NIET gedaan hebt? Dat is onmogelijk. maar het is ook niet aan jou om te bewijzen dat je GEEN abonnement hebt afgesloten, het is aan de provider om te bewijzen dat je WEL een contract hebt afgesloten.
Stel dat mijn moeder akkoord gaat om deze contracten/schulden op haar naam te zetten kan dat dan?
Wat jouw moeder doet, speelt geen rol. Het is aan de provider om de kosten te verhalen op de persoon die effectief het abonnement heeft afgesloten. Als jij dit niet bent, moet jij niet opdraaien voor de kosten.

Bijkomende vraag: waar werden de diensten geleverd door de provider? Als dit op het adres was waar jij woont (en dus niet je moeder), kan je moeilijk zeggen dat je van niets wist als je maanden "gratis" internet en TV kreeg, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 30 nov 2017 17:28

Hebt uzelf al "iets" betaald aan één van deze providers?

Reclame

dplogic
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2017 11:38

Hebt uzelf al "iets" betaald aan één van deze providers?
Neen ik heb nooit betaald aan de provider aangezien ik ook niet wist dat het op mijn naam stond. Ik was toen ook maar net 18 jaar geworden dus ook nog groen achter de oren, dergelijke betalingen waren toen nog niet aan de orde. Wat ik wel kan bewijzen is dat mijn moeder met haar rekening de eerste 6 maanden betaald heeft zoals het zou moeten en daarna plots niet meer.

Aangezien de deurwaarder enkele weken aan mijn deur stond heb ik nu wel al 2 keer het incassobureau afbetaald zoals afgesproken om bijkomende gerechterlijke kosten te voorkomen. En dat op advies van het incassobureau...

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 01 dec 2017 11:51

Dus toch...

Ik vrees een beetje dat u, door te betalen, de schuld erkend hebt. :shock:

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 01 dec 2017 11:53

Die schuld was verjaard.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dplogic
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2017 12:09

Kan het incassobureau nog steeds de volledige schuld eisen aan mij?
Tuurlijk niet! Als u geen contract aangegaan bent met de firma, heeft het incassobureau geen been om op te staan!

Schrijf een aangetekende brief naar het incassobureau met daarin de melding dat u GEEN abonnement bent aangegaan bij de provider in kwestie. Vraag hen u het bewijs voor te leggen dat het tegendeel zou bewijzen. Vraag dat ze u niet meer verder contacteren als ze geen bewijs kunnen voorleggen dat u een abonnement hebt afgesloten, en dat u niet zal nalaten klacht neer te leggen voor belaging als ze u nog verder contacteren zonder dit bewijs.
Is er een manier om te bewijzen dat ik deze contracten niet zelf ben aangegaan?
Neen, hoe kan je bewijzen dat je iets NIET gedaan hebt? Dat is onmogelijk. maar het is ook niet aan jou om te bewijzen dat je GEEN abonnement hebt afgesloten, het is aan de provider om te bewijzen dat je WEL een contract hebt afgesloten.
Stel dat mijn moeder akkoord gaat om deze contracten/schulden op haar naam te zetten kan dat dan?
Wat jouw moeder doet, speelt geen rol. Het is aan de provider om de kosten te verhalen op de persoon die effectief het abonnement heeft afgesloten. Als jij dit niet bent, moet jij niet opdraaien voor de kosten.

Bijkomende vraag: waar werden de diensten geleverd door de provider? Als dit op het adres was waar jij woont (en dus niet je moeder), kan je moeilijk zeggen dat je van niets wist als je maanden "gratis" internet en TV kreeg, natuurlijk...

Op het moment van aansluiting woonde ik nog thuis , dus bij mijn ouders... :? Ik was toen ook nog maar net 18jaar geworden en pas van school. Ja ik wist dat er TV en internet was maar ik wist alleen niet dat dat op mijn naam stond. Bovendien is mijn domicilie 4maand na aansluiting veranderd maar woonde mijn moeder nog op dat zelfde adres. Mocht ik op de hoogte geweest zijn had ik dat abonnement direct opgezegd.

dplogic
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 dec 2017 12:16

Dus toch...

Ik vrees een beetje dat u, door te betalen, de schuld erkend hebt. :shock:

Dus eigenlijk hebben die mensen van het incassobureau mij in de zak gezet?
Hun advies was : Betaal nu deels af zodat er geen bijkomende kosten meer bij komen en dat geeft u tijd om dit dossier aan te pakken
en te bewijzen dat u niet het contract bent aangegaan...

En die maanden die mijn moeder betaalde dan in het begin? Is dat geen bewijs aangezien zij maandenlang met haar rekeningnummer betaald heeft?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2017 12:22

Die schuld was verjaard.
Wordt gestuit als er ondertussen rappels gestuurd werden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 dec 2017 12:29

Dus eigenlijk hebben die mensen van het incassobureau mij in de zak gezet?
Neen, u hebt immers nooit ontkend dat u dit contract aangegaan was, maar gewoon deels betaald. Dit is inderdaad toegeven dat je een schuld hebt. Je had beter van in het begin niet betaald, en formeel betwist dat je een abonnement aangegaan bent (wat ook zo was). Uw moeder was ook gedomicilieerd op dat adres en maakte dus (ook) gebruik van die aansluiting. Zij heeft het abonnement aangevraagd (uw naam misschien vermeld, maar dit wil niets zeggen), dus zij zou moeten betalen.

Nu zit u in de vervelende situatie dat u de schuld betwist, maar wel al een deel betaald hebt, wat een vorm van schuldbekentenis is. U zou alles kunnen betalen, en dan het volledige bedrag terugeisen van uw moeder (voor de rechtbank desnoods, maar de kans op slagen is zeker niet gegarandeerd). Of u kan stoppen met betalen, het reeds betaalde terugeisen (ook desnoods via de rechtbank) en de provider zeggen dat ze zich maar tot uw moeder moeten wenden, waarna de provider mogelijk naar de rechtbank zal trekken. In alle gevallen is het niet zeker dat je je gelijk zal krijgen.

Uw grootste fout was inderdaad om al een deel te betalen. Dit had u niet moeten doen. Waarom zou je immers betalen als je geenschuld hebt? Da's een beetje zoals wegvluchten van een politiecontrole als al uw papieren perfect in orde zijn en je niet gedronken hebt en ook niets te verbergen: waarom zou je dat doen? Je wekt enkel de indruk dat je wel iets te verbergen hebt. Idem hier: door te betalen geef je de indruk dat je weldegelijk zelf die schuld aangegaan bent.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dplogic
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 dec 2017 12:48

Dus eigenlijk hebben die mensen van het incassobureau mij in de zak gezet?
Neen, u hebt immers nooit ontkend dat u dit contract aangegaan was, maar gewoon deels betaald. Dit is inderdaad toegeven dat je een schuld hebt. Je had beter van in het begin niet betaald, en formeel betwist dat je een abonnement aangegaan bent (wat ook zo was). Uw moeder was ook gedomicilieerd op dat adres en maakte dus (ook) gebruik van die aansluiting. Zij heeft het abonnement aangevraagd (uw naam misschien vermeld, maar dit wil niets zeggen), dus zij zou moeten betalen.

Nu zit u in de vervelende situatie dat u de schuld betwist, maar wel al een deel betaald hebt, wat een vorm van schuldbekentenis is. U zou alles kunnen betalen, en dan het volledige bedrag terugeisen van uw moeder (voor de rechtbank desnoods, maar de kans op slagen is zeker niet gegarandeerd). Of u kan stoppen met betalen, het reeds betaalde terugeisen (ook desnoods via de rechtbank) en de provider zeggen dat ze zich maar tot uw moeder moeten wenden, waarna de provider mogelijk naar de rechtbank zal trekken. In alle gevallen is het niet zeker dat je je gelijk zal krijgen.

Uw grootste fout was inderdaad om al een deel te betalen. Dit had u niet moeten doen. Waarom zou je immers betalen als je geenschuld hebt? Da's een beetje zoals wegvluchten van een politiecontrole als al uw papieren perfect in orde zijn en je niet gedronken hebt en ook niets te verbergen: waarom zou je dat doen? Je wekt enkel de indruk dat je wel iets te verbergen hebt. Idem hier: door te betalen geef je de indruk dat je weldegelijk zelf die schuld aangegaan bent.

:shock: :?
Als ik het zo bekijk was dat inderdaad mijn grootste fout, ik heb gepanikeerd en daarbij niet verder nagedacht. Bovendien ben ik eerst zonder dat ik betaald had naar het incassobureau gegaan ,heb ik daar alles uitgelegd en adviseerden zij mij eerst een deel te betalen om bijkomende kosten te vermijden. Dit mocht ik dus niet gedaan hebben.. :cry:
Ik heb deze namiddag een afspraak bij mijn advocaat ,hopelijk geraak ik er toch iets wijzer uit.
Stel dat mijn moeder aangetekend schrijft dat zij deze contracten is aangegaan en niet ik, geldt dat dan als iets van bewijs?
In ieder geval bedankt voor de tips,had ik deze site maar eerder geraadpleegd..


Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 dec 2017 13:01

Stel dat mijn moeder aangetekend schrijft dat zij deze contracten is aangegaan en niet ik, geldt dat dan als iets van bewijs?
Tuurlijk! Als je dit met uw moeder onderling kan regelen, zou dit voor jou het allermakkelijkste zijn. Als zij zegt dat de contracten inderdaad door haar zijn aangegaan, op haar naam zouden moeten staan en zij deze gaat betalen, alsook de reeds openstaande schuld, en dit wordt naar de provider en het incassoburo gestuurd, is voor jou de kous min of meer af. Je moet dan enkel het reeds betaalde geld nog van uw moeder zien terug te krijgen. Als zij dit gewoon terugebetaalt zonder daar moeilijk over te doen, is het probleem opgelost, zonder dat je een advocaat nodig hebt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 01 dec 2017 14:33

OK...

op voorwaarde dat incassobureau akkoord gaat. Zij hebben immers ook al uw eigen akkoord, door het feit van uw betaling aan hen.
Zij zullen u dus m.i. niet zomaar ontslaan van uw verplichtingen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 dec 2017 14:44

OK...

op voorwaarde dat incassobureau akkoord gaat. Zij hebben immers ook al uw eigen akkoord, door het feit van uw betaling aan hen.
Zij zullen u dus m.i. niet zomaar ontslaan van uw verplichtingen.
Ik denk dat een incassobureau met plezier de schuldenaar zal wijzigen van ééntje die moeilijk doet, naar ééntje die wenst te betalen. ;) Als daarenboven het incassobureau de schuld enkel invordert, en niet overgenomen heeft van de provider, is het de provider die beslist waar de schuld moet ingevorderd worden, niet het incassobureau...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”