laatste facturen - financiele email beloftes niet nakomen

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

laatste facturen - financiele email beloftes niet nakomen

#1 , 27 nov 2017 14:12

Volgende situatie:
Aannemer interieurwerken bij een nieuwbouw stuurt zijn 3 laatste facturen op 8/8/2017 (=factuurdatum hoewel plaatsing pas 17/8 is). Alles samen moet er nog 917 euro betaald worden (incl btw).

Op 17/8 telefoneren we met elkaar, waarna ik de afspraken bevestig per email (zonder zijn bevestiging achteraf per email, maargoed): ik schrijf: "Zoals ook aan de telefoon vanmiddag afgesproken hou ik de 3 facturen nog even achter omdat op 23/8 pas iemand komt om de foute openingen in de wand van de douche te herstellen. Als die fout helemaal onzichtbaar gecorrigeerd is zit jullie werk er op."

Ik doe na de herstellingswerken op 23/8, op 11/9, een voorstel per email om 800 euro te betalen ter betaling van de 3 facturen.

Op 12/9 krijg ik antwoord per email op het voorstel: "Als jij de 800 euro stort ben ik bereid om uw een creditnota te bezorgen van 117.19 euro tot slot van alle rekeningen. En dit dan vooral om het hele dossier te kunnen afsluiten en zeker niet als een toegift op uw onterechte veelvuldige financiele klachten."

Dezelfde dag geef ik via email mijn akkoord hiervoor, betaal nog niks, maar op 27/9 ontdek ik nog een fout in de plaatsing en stuur ik foto's door. Een derde zal weer een herstelling moeten uitvoeren, twv ongeveer 300 euro. Ik betaal 500 euro vooraf (van de 800 euro in totaal dus). Op 19/10 krijg ik schriftelijke bevestiging van de belofte: "Het lijkt mij makkelijker dat jij inderdaad de herstelling uit laat voeren. Als je mij een kopie van de factuur doorstuurt kan ik een creditnota opmaken van het resterende bedrag"

Herstelling wordt uitgevoerd en door mij voorgeschoten. De fout blijkt na controle niet echt bij de interieurman maar eerder bij de loodgieter te liggen. Ik krijg dat te horen van de interieurman en hij stuurt mij op 24/11 een herinnering om de drie openstaande facturen te betalen, twv 917 euro.

Daarbij worden dus twee schriftelijke beloftes geschonden:
1. belofte om creditnota 117 euro te maken
2. belofte om de herstelling twv 300 euro te betalen.

de tweede belofte wordt ingetrokken omwille van technische redenen (waar ik nog enigszins in kan komen, hoewel de foto's klaar en duidelijk werden doorgestuurd en de belofte nadien geen voorwaarden stelde), maar dat de 117 euro-belofte nu genegeerd wordt lijkt me zeker niet correct.

Hoe kan ik dit afdwingen zonder kosten. Er wordt al gedreigd met herinneringskosten en advocaat door de interieurbouwer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 27 nov 2017 21:06

Al beginnen met de aannemer de gemaakte afspraken op te frissen in een AS (met kopie per gewone brief - als AS terugkomt hem NIET openen)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2017 09:10

Prima, dat ga ik meteen doen. Maar hoe kan ik uiteindelijk de belofte afdwingen en wat als ze toch herinneringen met kosten sturen? Tot nu deden ze dat enkel via email. Dan ait ik weer met extra kosten?

En tweede vraag: zou je bij het AS al meteen bewijsmaterialen (print van mail) stoppen?

Reclame

lukasi
Berichten: 1138

#4 , 28 nov 2017 13:41

Snap iets niet: Jij verwijt de aannemer zich niet te houden aan zijn beloftes zie punt 1 en 2 . Maar als ik goed lees beloof je hem in je email vna 17/8 , ik citeer :... Zoals ook aan de telefoon vanmiddag afgesproken hou ik de 3 facturen nog even achter omdat op 23/8 pas iemand komt om de foute openingen in de wand van de douche te herstellen. Als die fout helemaal onzichtbaar gecorrigeerd is zit jullie werk er op." Na deze mail worden de herstellingen uitgevoerd maar JIJ reageert daarop om maar 800 te betalen.
Wie houdt zich dan in eerste instantie niet aan de afspraak?

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2017 00:32

Lukasi, de afspraak ivm 800 was dan al gemaakt.

Intussen komt de aannemer in een mail terug en wil hij afspraak 1 respecteren. Blijft enkel de tweede belofte. En een dreigement dat hij interesten zal aanrekenen omdat de originele facturen niet binnen de 10 dagen werden betaald. Kan hij dat nog na alle e-mailverkeer hierover?

lukasi
Berichten: 1138

#6 , 30 nov 2017 09:28

Ik lees in jouw bericht toch iets anders:
Jij vraagt in eerste instantie uitstel van betaling van de hoofdsom omdat de werken niet zijn uitgevoerd. Vind ik terecht.
Werken worden uitgevoerd en daarna ga je effe zeggen , ik betaal maar 800€


8/8/2017 3 facturen voor een totaal van 917€
17/8/2017 mail waarin jij schrijft: ... hou ik de 3 facturen nog even achter... Nergens spreek je in deze mail over een inhouding of prijsmindering, nergens wordt dit ook door de aannemer bevestigd.
23/8/2017 uitvoer herstelling. Vraag van jou om de factuur met 117€ te crediteren.
Waarom, waren de werken dan toch nog niet in orde?
12/9/2017 akkoord van aannemer op VOORWAARDE dat dit tot slot dient van alle rekeningen.

Dus zoals ik het lees maak jij afspraken maar je verandert continu van gedacht als dit in jouw voordeel is.

Terug naar “Aanneming”