Wat te doen bij uit elkaar gaan, feitelijk samenwonend met een huis.

Diere87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat te doen bij uit elkaar gaan, feitelijk samenwonend met een huis.

#1 , 27 nov 2017 10:20

Hallo,
wij hebben sinds een jaar een huis gekocht. We zijn feitelijk samenwonend maar gaan nu uit elkaar. We komen nog overeen en hebben een onderlinge overeenkomst over het uit te betalen bedrag. Ik wil hier dus blijven wonen. De lening kan ik ook verder afbetalen voor de bank. Maar nu moet het huis nog op mijn naam gezet worden, aangezien het op alletwee stond. Moet het huis hiervoor opnieuw geschat worden? Welke kosten brengt dit met zich mee? Wat met onze schuld saldo, zei was 100% verzekerd, ik voor 50%. Ik mag pas in januari naar de notaris voor inlichtingen, maar had graag al van veel op de hoogte geweest, wat ik al kan in orde brengen en dergelijke.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Met Vriendelijke Groet,
Dieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2017 11:22

Hallo,
wij hebben sinds een jaar een huis gekocht. We zijn feitelijk samenwonend maar gaan nu uit elkaar. We komen nog overeen en hebben een onderlinge overeenkomst over het uit te betalen bedrag. Ik wil hier dus blijven wonen. De lening kan ik ook verder afbetalen voor de bank.
Dus de bank heeft zijn akkoord gegeven dat jij alleen verder afbetaald? Of bedoel je dat het voor jou financiëel mogelijk is om verder te blijven afbetalen? In principe zal de bank immers zijn goedkeuring moeten geven, aangezien het risico voor hen wel groter wordt als enkel jij afbetaalt. Wat met de schuldsaldoverzekering, bijvoorbeeld?
Maar nu moet het huis nog op mijn naam gezet worden, aangezien het op alletwee stond. Moet het huis hiervoor opnieuw geschat worden?
Als jullie samen overeenkomen wat de waarde van de woning is op dit moment, denk ik niet dat een schatter noodzakelijk is. Uw notaris kan u dit met zekerheid zeggen. Stuur hem of haar een mailtje met die vraag, zou ik zeggen.
Wat met onze schuld saldo, zei was 100% verzekerd, ik voor 50%.
Da's een vraag voor uw bank. Ik kan me voorstellen dat zei eisen dat jij voor 100% zal verzekerd zijn als je de lening verder afbetaalt. Ook dit kan je al bespreken met uw bank, denk ik. Maak een afspraak met de bank waar uw lening loopt om dit soort praktische zaken alvast te bespreken, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 27 nov 2017 15:55

Beste

Belangrijkste pijnpunt zal inderdaad de bank zijn.
gezien de lening nog maar 1 jaar loopt zal een bank weinig geneigd zijn om je partner te ontslaan als kredietnemer. Immers zal de terugbetalingscapaciteit drastisch verlagen, en de waarborg van die kredietnemer wegvallen.
Op zijn minst zal je schuldsaldo moeten uitbreiden naar 100 %. Geen enkel bank heeft zin om bij een voorkomend overlijden een woning openbaar te laten verkopen omwille van nog 50 % schuld...
Ook zonder bank kan de piste, maar dan blijft je ex hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk voor de ganse looptijd van de lening.
Dat heeft twee gevolgen :
Primo zal het voor je ex moeilijk worden om zelf een nieuw leven te starten gezien ze waarschijnlijk geen nieuwe , bijkomende lening kan krijgen. Immers staat zij in de positieve kredietcentrale van de nationale bank geregistreerd.
Secundo zal zij niet worden aangesproken door de bank, zolang jij zelf mooi terug betaalt. Maar stel dat je binnen 10 jaar om medische of andere redenen niet meer kan betalen, dan zal men bij haar aankloppen.
Alles hangt er dus van af of jouw draagkracht alleen, voor de bank volstaat om je ook officieel alleen als kredietnemer te aanvaarden.
Anders kan je best beiden een nieuwe start nemen en de woning verkopen. Dan herneemt ieder zijn vrijheid.
Wat de waarde betreft : daar hoeft geen schatter aan te pas te komen. Een schatting is ook maar een schatting... Ik heb als bankier tientallen schattingen gezien die van verre niet werden gehaald in een verkoop, ook een aantal die overschreden werden. Een pand is waard wat een zot er voor geeft... Gezien slechts 1 jaar geleden gekocht kan verwacht worden dat de waarde grosso modo identiek is. Vraag is wel wat er naast de effectieve waarde aan kosten werd betaald. Een stuk registratie kan zij in voorkomend geval meenemen/ recupereren. Maar een aantal andere kosten niet. Ga je die ook vergoeden?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Diere87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2017 20:02

De bank heeft haar goedkeuring gegeven dat ik de lening verder alleen afbetaal. Ondertussen ben ik te weten gekomen via de notaris, dat de herschrijfkosten een 7.000euro zouden zijn. Dat van die kosten, daar hebben we het niet over gehad eigenlijk. En wat betreft de schuldsaldo, heb ik nog geen antwoord van gekregen, maar ik zal me voor de zekerheid dus wel 100% verzekeren. De notaris vertelde dat ik zelf een bedrag mag kleven op de waarde van de woning, maar dat de staat dit natuurlijk kan komen controleren. Een document van een schatter zou beter zijn om bij te voegen. Dus nu maar afwachten wat mij nog allemaal te wachten staat. Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2017 09:58

Als de prijs die je er zelf op plakt realistisch is, zal de overheid hier geen probleem van maken, en spaar je de kosten van een schatter uit. Een richtprijs kan de aankoopprijs van vorig jaar zijn. Als er nog niet veel opknapwerken gebeurd zij / verbouwingen, etc... is dit nog een realistische prijs, denk ik. Prijzen zijn op een jaar misschien ietsje gestegen, maar zo dramatisch nu ook weer niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”