losstaand badkamermeubel en losstaande vloer roerend of onroerend?

jeroenie
Topic Starter
Berichten: 14

losstaand badkamermeubel en losstaande vloer roerend of onroerend?

#1 , 28 nov 2017 18:29

Beste,
mijn huis is verkocht via een makelaar.
ik had vermeld aan de makelaar dat de roerende goederen niet inbegrepen waren in de woning, maar er eventueel wel konden bij gekocht worden.
Zo was de woning nog niet afgewerkt en stonden er reeds vloeren, faience en een badkamermeubel te wachten om geplaatst te worden.
Een relatiebreuk besliste daar anders over.
Nu is bij de verkoop van de woning door de makelaar aan de koper verteld dat deze bij de woning zou zitten, terwijl ik dit niet wil.
Toen ik bij de makelaar werd geroepen voor de compromis werd daar ook met geen woord over gerept.
Er is dus niks speciaals opgenomen in de compromis betreffende deze materialen.
Nu weiger ik deze aan de koper te geven.
Hoe sta ik juridisch in mijn schoenen? De man die de woning kocht is een man met vermogen en deinst dus niet terug voor een rechtzaak, waarmee hij ook reeds dreigde.
De makelaar speelt het spelletje mee met de koper om op die manier een klant bij te werven om in de toekomst nog zakens me te kunnen doen, aangezien deze constant koopt/verkoopt/investeert.
Mijn ex heeft met de koper een regeling achter mijn rug uitgewerkt dat zijn in 1 van zijn huizen kan verblijven voor een vriendenprijsje tot ze een andere woonst op de kop kan tikken, bovendien verneem ik gisteren dat ze de kopers al morgen "kostenloos" zou laten intrekken in de woning zonder daar enige vorm van huur voor te krijgen, zij moet in afwachting geen huur betalen aan de kopers. daardoor kiest zij nu ook de kant van de koper en word ik tegen de muur gedrukt. Er is tot op heden nog geen datum vastgelegd om de akte te schrijven/ondertekenen.
Kan ik voet bij stuk houden en indien het zover kom een rechtzaak winnen of is dit hopeloos?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 nov 2017 18:37

Produkten die nog niet verwerkt zijn in de woning zijn roerend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 28 nov 2017 18:39

- Allereerst klacht indienen tegen de makelaar. Zo'n figuren moeten er uit.
- Indien ze niet genoemd worden, moet u deze niet geven. U hebt toch een eigen notaris die uw belangen verdedigd aangesteld?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 nov 2017 19:59

Ze worden pas onroerend door bestemming als ze onlosmakelijk aan het gebouw zijn bevestigd, door middel van vijzen, schroeven, cement; lijm enz...

jeroenie
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 29 nov 2017 12:31

Dus wat er ook mag gebeuren, ik zal aan het langste eind trekken?
Ik heb de man een voorstel gedaan om de goederen tegen een interessante prijs over te nemen maar sindsdien geen reactie meer gekregen .

iota
Berichten: 830

#6 , 29 nov 2017 14:02

Staan die roerende goederen ondertussen nog in de woning of niet?
Ik begrijp dat de koper daar ondertussen met toelating van uw ex zou zijn ingetrokken?

Als u de goederen hebt verwijderd, zal de koper een procedure tegen u moeten inspannen, waarbij hij hoogstwaarschijnlijk kansloos is omdat ze roerend zijn en daarover niets in de compromis stond. Grote kans dat hij er niet eens aan begint.

Maar als de goederen daar nog altijd staan en de koper er inmiddels is ingetrokken, zit u wel met een probleem.
Dan zal u een procedure moeten inspannen om ze terug te krijgen. Wat niet gegarandeerd in uw voordeel zal uitdraaien, want u moet om te beginnen al kunnen bewijzen dat de goederen bij het sluiten van de compromis nog roerend waren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2017 14:12

bovendien verneem ik gisteren dat ze de kopers al morgen "kostenloos" zou laten intrekken
Als de koper er nog niet ingetrokken is: als de bliksem al die materialen uit het huis gaan halen!!!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#8 , 29 nov 2017 14:12

Ik heb de man een voorstel gedaan om de goederen tegen een interessante prijs over te nemen maar sindsdien geen reactie meer gekregen .
Ofwel is hij niet geïnteresseerd (als de goederen bij u staan), ofwel (als de goederen in het huis staan) vindt hij dat u de boom in kan en maar moet procederen om ze terug te krijgen, waarbij de bewijslast bij u ligt.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 29 nov 2017 15:19

Mijn huis dan beslist u of zeker mee met uw ex.
Du als u niet wil dat die persoon in het huis zit moet hij buiten.
U mag steeds in uw eigen huis - gezien u geen weet moet hebben dat er iemand zou wonen.
Best doen wat hierboven al staat alles weghalen.

jeroenie
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 29 nov 2017 17:04

Alles is reeds uit de woning en in mijn bezit. Daar moet ik me dus geen zorgen in maken. Ik wil niet de moeilijke jongen zijn, maar mij ietd ontnemen hou ik niet van.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 29 nov 2017 18:49

Dan nog kan u bezwaar aantekenen en aan 'bewoner 1/2 de van de gebruikelijke huur vragen. Als bezetting ten bede want met u heeft hij geen overeenkomst.
Bij verdelen van de waarde huis, kan u ook dat bedrag claimen van uw ex ...doe dat wel op voorhand en laat al het voorgaande door uw eigen notaris weten aan ex en koper

Terug naar “Kopen”