Ontslag wegens aanstelling vakbond

Sam9820
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag wegens aanstelling vakbond

#1 , 28 nov 2017 14:23

Goedemiddag

Sinds eind vorige maand ben ik jammer genoeg ontslagen bij mijn vorige werkgever middels een verbreking van het contract. Ze gaan 4 weken opzegtermijn betalen (wat ik nog niet heb gekregen).

Op woensdag 25 oktober is er een brief vertrokken van de vakbond waarbij ze meedelen aan de directie dat ik het lidmaatschap van het BBTK in de ondernemingsraad zal invullen. Dit is aangetekend en volgends de procedure verzonden. Jammer genoeg kreeg ik maandag 31 oktober te horen dat mijn contract wordt verbroken omwille van mijn prestaties. Mijn prestaties waren goed en ik heb geen enkel functioneringsgesprek gehad en ook niets ondertekend ivm mijn ontslag. Zelf heb ik nog een voicemail bericht van de CEO op donderdag 26 oktober dat mijn aanstelling geen enkel probleem is, en dat hij de week daarna ging langskomen om alles te bespreken van de ondernemingsraad.

Ik was daar nog net geen 6 maanden in-dienst. In hun CAO afgesloten met de vakbonden staat er nergens hoelang een werknemer in dienst moet zijn om zich kandidaat te stellen. Ik heb besloten om mij aan te stellen omdat ze ons vaak overuren lieten presteren zonder daar voor vergoed te worden.
Aangezien het mandaat van de BBTK nog niet was ingevuld, was ik automatisch verkozen

De vakbond heeft een re-integratie aangevraagd maar daar werd niet op gereageerd. Volgens de vakbond zouden ze me nu 51 maanden loon moeten uitbetalen en zal dit hoogstwaarschijnlijk worden uitgevochten voor de rechtbank.

Zijn er forumleden die zoiets gelijkaardig hebben meegemaakt? Is er een kans dat ik dit win voor de arbeidsrechtbank? Aan welke termijn mag ik mij verwachten voor dit allemaal zou rond zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2017 16:15

Wat er ook de uitspraak is je hebt zeker je werklozensteun als dit fout afloopt !

Als de vakbond kan bewijzen dat je ontslag het gevolg is van je mandaat, dan win je dit op je één been.

Maar dit is eigenlijk niet zo erg, maar als je gaat solliciteren zijn zeer veel kleine kmo's die je niet zullen aannemen , je bent gebrand merkt, na enkele jaren rechtbank, ik spreek uit een persoonlijke ervaring uit het jaar 1976, bij mij was het wel iets ergers had de eerste pagina gehaald van de krant.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2017 17:25

weet je nog die vakbondsafgevaardigde die werd ontslagen wegens extreem pestgedrag(vastbinden op pallet en intapen), die heeft ook een forse schadevergoeding ontvangen ondanks dat de reden voor ontslag meer dan gerechtvaardigd was.

om iemand met een vakbondsmandaat te ontslagen moet er een speciale procedure gevolgd worden, dus niet zozeer de reden van ontslag maar de verkeerde procedure zal allicht uw winst betekenen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”