Motorfiets kopen waar nog een lening op loopt.Prive aankoop door professioneel autohandelaar.

Lazarus77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Motorfiets kopen waar nog een lening op loopt.Prive aankoop door professioneel autohandelaar.

#1 , 26 nov 2017 12:31

Hallo iedereen.
Ik ben professioneel autohandelaar.
Ik verkoop bestelwagens en af en toe eens een paar auto's.
In mijn statuten staat ook dat ik motorfietsen doe, maar in de praktijk doe ik dat dus niet.
Prive ben ik fervent motorfietsliefhebber.
Ik heb me onlangs dus een motor van 1,5 jaar aangeschaft voor een goede doch redelijke prijs.
Ik heb deze aangekocht als privépersoon en ook ingeschreven op mijn privenaam en niet op mijn vennootschap.
Nu is het zo dat er op deze motor een krediet genomen is door de vorige eigenaar en dat hij die niet in 1 keer ging terugbetalen.
Hij ging gewoon netjes maandelijks zijn aflossing blijven doen zei hij.Het door hem ontvangen bedrag was ook onvoldoende om het krediet in een keer te voldoen.
Nu vraag ik me af,stel dat hij zijn lening niet verder betaald, kunnen ze mij hiervoor laten opdraaien als particulier?
Ik weet dat als ik hem op mijn bvba had gekocht als professioneel, dit wel zo is en als particulier niet.
MAAR,aangezien mijn professionele activiteit in het verlengde hiervan ligt, zou er dan toch ergens een risico kunnen zijn dat de kredietmaatschappij zich tot mij richt bij wanbetaling van de vorige eigenaar?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 26 nov 2017 18:45

Neen. het is de vorige eigenaar die het krediet moet voldoen.
Bij privé financieringen is het in > 90 % een lening op afbetaling waarvoor het goed in kwestie niet in pand wordt genomen. Ook als het krediet niet wordt afgelost zal de bank de aangekochte goederen niet aanslaan. Men zal enkel loonbeslag leggen;
In zeer beperkte mate is er spraken van verkoop op afbetaling. dan wordt het voertuig pas volle eigendom van koper nadat volledige lening werd afgelost. Maar ook in dit geval is dat niet tegenstelbaar aan derden (aan u dus) want dit is enkel een onderling contract tussen handel en koper.
Een voorrecht kan inderdaad ontstaan bij zelfstandigen die een subrogatie tekenen in het voordeel van de onbetaalde schuldeiser. Alsdan heeft de bank een voorrecht op het goed zolang de volledige lening niet terugbetaald werd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2017 20:24

Vraagsteller verwijst vermoedelijk naar de volgende rechtspraak:

De garagist die een niet-afbetaald motorvoertuig aankoopt zonder zich ervan te vergewissen - door overlegging van de eerste aankoopfactuur - dat de hem te koop aangeboden auto vrij en onbelast is, is schuldig aan derde-medeplichtigheid aan contractbreuk wanneer blijkt dat de auto niet afbetaald is en dus op grond van een gebruikelijke clausule uit afbetalingsovereenkomsten niet vóór volledige afbetaling mocht worden verkocht.

M.i. maakt het niet uit of hij dit privé heeft aangekocht of beroepshalve. Als beroepsverkoper wordt hij geacht op de hoogte te zijn van het feit dat voertuigen vaak niet mogen verkocht worden als ze niet volledig afbetaald zijn, zodat hij zich de originele aankoopfactuur moet laten voorleggen. Die kennis heeft hij natuurlijk ook als hij privé aankoopt.

Reclame

Lazarus77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2017 16:30

Ik verwijs idd naar deze uitspraak.
Maar er is geen duidelijke wettekst hieromtrent.
Er staat enkel in de wet dat dit zo is voor een professioneel die een aankoop doet voor professioneel doeleinden.
Dat wil dus zeggen dat dit NIET slaat op een privé persoon.
Dus als je het letterlijk interpreteert, kan ik eigenlijk geen kwaad.
Aankoop als privé persoon voor privé gebruik!
Als ik dat nu weet tgv mijn beroep of niet, heeft daar eigenlijk niks mee te maken toch?!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2017 16:55

Daarover staat niets in de wet. Enkel art. 1382-1383 Burgerlijk Wetboek: wie door zijn fout schade toebrengt aan een ander, dient de schade te vergoeden. Wie weet, of behoort te weten dat een voertuig niet mag verkocht worden, en toch dit voertuig aankoopt, begaat een fout. Je weet dat dat voertuig niet mocht verkocht worden. Je kennis verandert toch niet door het feit dat je het privé aankoopt.

Lazarus77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2017 21:50

Beste,
ik kan aan de hand van de factuur niet opmaken of het goed mag verkocht worden aan derden.Ik heb geen inzage gehad in de kredietovereenkomst.
Ik kon weten dat het een particulier persoon was(de vorige eigenaar)en dat het een lening op afbetaling betrof(stond niet vermeld maar ga ik van uit)
Ik heb op de website van de constructeur teruggevonden dat bij particuliere leningsformules de juridische en economische eigendom bij de koper ligt en niet bij de kredietmaatschappij.In tegenstelling tot leasingen die verstrekt worden aan bedrijven/zelfstandigen.
Moest het een leasing zijn,en het voertuig staat ingeschreven op de leasingmaatschappij,dan word het een andere zaak.Dan mag je van de leasingnemer het voertuig niet kopen omdat het zijn eigendom niet is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2017 22:32

Als u aankoopfactuur vraagt er daar niets uit blijkt van een lening, zal men u niets ten laste kunnen leggen.

Lazarus77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2017 21:00

Het staat er wel op,maar daar kan je enkel uit opmaken dat de 1e eigenaar een particuliere lening is aangegaan,waaruit volgt dat hij juridisch en economisch eigenaar is(was),bij een leasing aan een bedrijf zou het een andere zaak zijn denk ik,omdat dan de leasemaatschappi eigenaar is wat dan blijkt op de inschrijvingsbrief .
Op mijn aankoopfactuur staat wel dat de koper in geen enkel geval verantwoordelijk kan gesteld worden voor de verdere afbetaling van het krediet aangegaan door de eerste eigenaar.

Terug naar “Consumenten Koop”