Herroepingsrecht aankoop (verkoop buiten winkel)

bjorn_85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herroepingsrecht aankoop (verkoop buiten winkel)

#1 , 25 nov 2017 18:08

Beste,

De volgende situatie doet zich voor, betreffende de aankoop van een uitbreiding leefruimte/veranda

Er is een verkoper gekomen, mooie praatjes e.d., hij laat me een papier tekenen (waarvan ik de tekst niet kan lezen omdat hij het slim genoeg op zulke manier gelegd had) waarbij dit zou dienen "om de plannen op te stellen en aan de gemeente te overhandigen".
Daar had ik natuurlijk al wat vreemd over moeten kijken, maar gedane zaken nemen geen keer zegt men.

Het gesprek gaat verder, de man stelt een offerte op (vreemd genoeg niet bepaald gedetailleerd: maar de details en een lastenboek, alsook een schema, zouden *gratis* volgen)
Nu even vreemd: de beste man heeft ook gezegd dat er geen architect aan te pas komt, terwijl er toch wel degelijk draagmuren verwijderd zullen worden -waarvoor blijkbaar *altijd* een architect nodig is.

Ondanks ik een "vrij goed gevoel" had met de verkoper, toch vlug even achter de pc gekropen om dat -na getekend te hebben, helaas- even te controleren.
En dan zie ik ineens ook *enkel* negatieve zaken van deze firma, jarenlang, en herhaaldelijk op verschillende locaties.
O.a. over deze verkoopstactiek - en de bedreigingen als je uit de overeenkomst wil.

Deze zaken tesamen deden me natuurlijk al helemaal huiveren, maar ook over de algemene voorwaarden was er met geen woord gerept.
die blijken op de achterkant van de bon te staan, en zijn letterlijk een wurgcontract ("zie je af van bestelling, 30% betalen etc)
Dus ik bel de verkoper op, meld hem dat ik wil afzien van het contract en waar genoeg begint de beste man ineens erg onvriendelijk en dreigend te praten.

(letterlijk: "ik heb liever dat je nu de schadevergoeding zou betalen, dan mijn tijd te verdoen" - waarbij ik vraag naar het herroepingsrecht, waarvan ik dus blijkbaar afstand heb gedaan door het papier "voor de gemeente" te tekenen)

In heel het verhaal zijn de a.v. niet aangehaald (wat ik nog kan accepteren), maar werd mij dus bedrieglijk mijn herroepingsrecht afgenomen,
en zou ik nu - dezelfde dag, waarbij er dus nog NIETS is uitgevoerd - reeds 30% (zo'n 12000 euro!) dienen te betalen wil ik afzien van deze aankoop)
(het alternatief is dus de volle pot betalen, 85% *alvorens* ze de werken beginnen, en waarmee je blijkbaar eindigt in jarenlange miserie)

ik weet dat ik beter had moeten opletten, maar anderzijds vraag ik me dus af: kan het zo maar dat men je herroepingsrecht zo afneemt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2017 11:34

Even dit lezen: http://www.polycaro.be/nl/nieuwe-wet-oo ... aannemers/

Als de werken onder de uitzondering "Bij de bouw van een nieuw gebouw of een ingrijpende verbouwing" vallen, vervalt het herroepingsrecht sowieso.

Je zou kunnen proberen contact op te nemen met de ombudsman bouw of de verzoeningscommissie bouw. Geen idee of je echt juridisch iets kan beginnen (hoewel het zeker geen "propere" technieken zijn van de aannemer in kwestie).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bjorn_85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2017 17:45

het zou mogelijks een ingrijpende verandering zijn, omdat ik gevraagd had voor een leefveranda (en dus verwijderen buitenmuren)...
echter gaat het aannemingscontract zelfs blijkbaar daar niet over: enkel over "plaatsing veranda", wat dus niet onmiddelijk ingrijpend is denk ik dan?
(en totaaaal niet wat ik dus wou! om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid klachten ik ondertussen gevonden heb van niet afgewerkt, 'niet hun fout', lekkages, vocht, schimmel, verzakkingen, ...)

maar het enige puntje waar ik me zorgen om maak, is:
Wanneer de consument uitdrukkelijk schriftelijk bevestigt dat men de aannemer heeft gevraagd om te komen voor de uitvoering van een herstelling of een onderhoud en dat men afstand doet van het herroepingsrecht.
ik heb niet gevraagd voor een herstelling, maar voor te komen voor het opstellen van een offerte van een leefveranda (via hun website, daar heb ik geen bewijs meer van)
echter werd er me niets gezegd over het herroepingsrecht, en heb ik (ja, domweg... wss wegens mijn aanslepende vermoeidheid en positieve ingesteldheid die dag) blijkbaar een papiertje getekend waarop ik afstand zou doen van het herroepingsrecht - wat zeer zeker niet zou zijn gebeurd, moest ik dat papier correct gelezen hebben.
(zelfde verhaal naar de a.v. toe: meneer laat me het contract zien, laat me aftekenen, maar vermeld niets van de a.v. op de achterkant - maar dat heb ik natuurlijk ook niet als bewijs)

mijn vraag/vrees is dus: kan mijn herroepingsrecht echt zomaar weg zijn, door een simpel a4'tje met mijn handtekening (zonder 'gelezen en goedgekeurd', overigens), dat blijkbaar vermeld wordt in het contract als "zie attest" (weet ik veel waar dat op sloeg - hij had me gezegd voor de gemeente).. en moet ik dan dus die absurde prijs van 30% gaan betalen voor helemaal niets te hebben, terwijl er nog geen effectieve schade geleden is door de firma?!?

nu heb ik in ieder geval ook een mail gestuurd naar de firma rechtstreeks met de vermelding dat ik toch gebruik wens te maken van mijn herroepingsrecht, en dit dus niet wil laten doorgaan (met bijhorende afleverrapporten).

ik heb hier ondertussen al 2 zowat slapeloze nachten van gehad, wat mijn vermoeidheid ook niet ten goede is gekomen :(

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”