Bedrijfwagen naar prive en doorverkoop

bosprocureur
Berichten: 6853

Re: Bedrijfwagen naar prive en doorverkoop

#16 , 13 nov 2017 18:34

Moet in dat geval de wagen niet een zekere periode (voor mijn part 1 dag) ingeschreven zijn op naam van de particulier ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 nov 2017 19:45

En is ts een één man zaak of een vennootschap.

Als hij een één man zaak is kan hem dit een pak problemen geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 nov 2017 20:04

Goedeavond, bedankt voor de respons alvast.

Ter duidelijkheid, de vennootschap, een bvba, verkoopt de wagen aan de zaakvoerder privé.

Maar de zaakvoerder schrijft hem niet in en verkoopt hem op korte termijn door aan een handelaar als particulier.

Als ik de wagen vanuit mijn bedrijf aan een particulier verkoop zit er ook maar 50% in de prijs verwikkeld.....

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#19 , 13 nov 2017 20:38

Die 50% BTW is enkel van toepassing bij een “ontrekking” uit de vennootschap om m prive te gebruiken. Je betaalt 50% BTW maar wel prive belasting voordeel alle aard op de onttrekkingswaarde. Onttrekken is goedkoper dan kopen omdat je als bedrijfsleider je de aankoopsom als extra inkomen of divident moet uitkeren (met de nodige bijhorende hoge belastingen)

Voor eigen gebruik best onttrekken (50% BTW met belasting als VAA op de waarde van de auto en BIV om m in te schrijven).

Voor verkoop aan handelaar best factuur (met 100% BTW) en bedrijfsbelasting op het verschil verkoopprijs / boekwaarde)

Dus af te wegen wat in t totaalplaatje het interessantst is (ws 100% BTW als je verkoopt aan (ongeveer) de boekwaarde.

Tenminste als ik eea correct begrepen heb ...

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 nov 2017 20:46


mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 14 nov 2017 08:33

Zal wel weer een sjoemelaar van een garagist zijn.

Sirkii
Berichten: 5395

#22 , 14 nov 2017 19:16

Heb geen toegang tot die site en k neem geen (3 maand gratis) probeerabonnement maar op een BTW site zal je ws geen VAA info vinden ;-)

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#23 , 15 nov 2017 15:23

Normaal als je daarop googled, vind je dat zo terug.

dako
Berichten: 333

#24 , 17 nov 2017 16:43

De garagist wil de wagen gewoon liever aankopen als margewagen (van een particulier) dan als BTW wagen (van de BVBA). Waarschijnlijk omdat hij voornamelijk particulier verkoopt en niet aan BTW plichtigen (die de BTW uiteraard deels zouden kunnen recupereren)

Indien met BTW zou hij kopen aan 9049 excl BTW,+10,5% BTW= 10.000. Verkoop zou dan minimum 10.949 (9049 +21% BTW) moeten opbrengen, om geen verlies te hebben (= nog zonder winstmarge).

Indien hij particulier kan kopen is zijn kostprijs 10.000 EUR (geen BTW), en heeft hij vanaf 10.001 EUR reeds een winst hierop (1 EUR waaruit hij 21% BTW moet halen=0,83 EUR Winst)

Indien verkoop aan 10.949 EUR heeft hij zo een winstmarge van 784 EUR excl BTW bij een margewagen ipv 0 bij een BTW wagen.

Uiteraard zal een BTW-plichtige deze margewagen minder snel willen kopen omdat hij hierop geen BTW kan recupereren en de kost voor hem dus groter is.

Heeft dus niet noodzakelijk iets te maken met garantie/... maar echt een gebruikelijke praktijk is het ook niet.

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#25 , 22 nov 2017 14:58

Toch 1 iemand die het begrijpt. ;-)

Bedankt voor alle antwoorden,

Heb ondertussen al telefoon gekregen van FOD Financiën en die zien er geen graten in.

Dus niks sjoemelen zoals hier eerder vermeld.

LeenW
Berichten: 12818

#26 , 22 nov 2017 15:05

Toch 1 iemand die het begrijpt. ;-)

Bedankt voor alle antwoorden,

Heb ondertussen al telefoon gekregen van FOD Financiën en die zien er geen graten in.

Dus niks sjoemelen zoals hier eerder vermeld.
Ik ben niet akkoord, je verandert de normale waarde van de wagen (artikel 32 en 33 btw-wetboek) bij verkoop aan a) jezelf b) de garagist. Je betaalt dus te weinig btw.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 22 nov 2017 16:08

Heb ondertussen al telefoon gekregen van FOD Financiën en die zien er geen graten in.

Dus niks sjoemelen zoals hier eerder vermeld.
Ik hoop dat je dit op papier heeft tegen dat je controle krijgt voor je bedrijf, het zou nog eens een dure les kunnen zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

polk
Berichten: 437

#28 , 22 nov 2017 17:58

Ik volg de redenering van LeenW.
*Ik factureer de wagen aan mij privé (word niet ingesschreven op mijn naam) aan een correcte prijs bv. 10.000€ incl. 1/2 BTW (50% regeling)
*De handelaar koopt de wagen van mij als particulierwagen aan voor dezelfde waarde, 10.000€
Indien u de wagen aan uzelf privé verkoopt voor 10.000€ incl. btw, is de 'correcte prijs' van de wagen 9.049€, niet 10.000€. De handelaar betaalt niet dezelfde prijs die u betaalde, maar bijna 1.000€ meer. Indien u op diezelfde dag de wagen als particulier verkoopt aan de garagist voor 10.000€ zonder btw, stellen er zich een aantal problemen. Ten eerste op vlak van directe belastingen:

1. De wagen is van het ene moment tot het andere blijkbaar 951€ meer waard? De administratie kan dit bedrag belasten als bijvoorbeeld een verdoken meerwinst (art 219 WIB92) of voordeel alle aard.
2. Indien u de wagen nooit inschrijft als particulier is dit een fictieve constructie en hoeft men hier geen rekening mee te houden (art 344 WIB92). Uw boekhouding volgt de realiteit namelijk niet. Tenzij u natuurlijk de wagen wel zou inschrijven, maar dan bent u BIV verschuldigd.

In feite verschuift u een deel van de (in de vennootschapsbelasting belastbare) meerwaarde van uw vennootschap naar uzelf als privé persoon (waar zulke meerwaarde niet belastbaar is). Dat kan uiteraard niet (zelfs niet indien u de wagen wel een dag zou inschrijven)...

Op vlak van btw is de problematiek gelijkaardig:

Indien uw bedrijf de wagen rechtstreeks zou verkopen aan de garagist wordt de maatstaf van heffing bepaald door art. 26 WBTW:

Voor de leveringen van goederen en de diensten wordt de belasting berekend over alles wat de leverancier van het goed of de dienstverrichter als tegenprestatie verkrijgt of moet verkrijgen van degene aan wie het goed wordt geleverd of de dienst wordt verstrekt, of van een derde, met inbegrip van de subsidies die rechtstreeks met de prijs van die handelingen verband houden.

Tot de maatstaf van heffing behoren onder meer de sommen die de leverancier van het goed of de dienstverrichter aan degene aan wie het goed wordt geleverd of de dienst wordt verstrekt in rekening brengt als kosten van commissie, verzekering en vervoer, ongeacht of zulks al dan niet bij een afzonderlijk debetdocument wordt gedaan of ingevolge een afzonderlijke overeenkomst.

Belastingen, rechten en heffingen moeten eveneens in de maatstaf van heffing worden opgenomen.


De garagist betaalt bijvoorbeeld graag 10.000 € (excl btw) voor uw wagen. Dit is de maatstaf van heffing. Eventuele btw die uw zaak aanrekent kan hij aftrekken, deze behoort dan ook niet tot de maatstaf van heffing (art. 28 WBTW).

Indien uw bedrijf de wagen aan haar zaakvoerder verkoopt wordt de maatstaf van heffing bepaald door de samenlezing van artikelen 32 en 33 WBTW.

Art. 33 WBTW:

§ 2. In afwijking van artikel 26 is de maatstaf van heffing voor de levering van goederen of de diensten de normale waarde zoals die overeenkomstig artikel 32 is bepaald indien :

1° de tegenprestatie lager is dan de normale waarde;

2° de afnemer van de levering van goederen of de dienst geen volledig recht op aftrek heeft van de verschuldigde belasting;

3° de afnemer verbonden is met de leverancier van de goederen of de dienstverrichter :

- ingevolge een arbeidsovereenkomst, met inbegrip van hun familieleden tot in de vierde graad;

- als vennoot, lid of bestuurder van de vennootschap of rechtspersoon, met inbegrip van hun familieleden tot in de vierde graad.


Art. 32 WBTW:

Als normale waarde wordt beschouwd het volledige bedrag dat een afnemer in de handelsfase waarin de levering van goederen of de dienst wordt verricht, bij eerlijke concurrentie zou moeten betalen aan een onafhankelijke leverancier of dienstverrichter op het grondgebied van het land waar de handeling belastbaar is, om de desbetreffende goederen of diensten op dat tijdstip te verkrijgen.

Aangezien de garagist blijkbaar 10.000 € excl. btw zou willen betalen voor de wagen, is dit de 'normale waarde' cfr art. 32 WBTW. Indien uw bedrijf de wagen eerst aan haar zaakvoerder zou verkopen, dient ze dan ook 10.000€ excl btw aan te rekenen, en niet 9.049€ excl btw. De 'normale waarde' zou in dat geval met 951 € onderschat zijn. U kan niet volhouden dat uw wagen op de ene moment 9.049€ waard is, en op het volgende moment een 'normale waarde' van 10.000€ heeft.

Sirkii
Berichten: 5395

#29 , 23 nov 2017 11:06

Moet in dat geval de wagen niet een zekere periode (voor mijn part 1 dag) ingeschreven zijn op naam van de particulier ?
Volgens mij niet maar je moet mi wel :

* ofwel een factuur opstellen (met idd normalite btw op de helft van het verkoopbedrag), de btw doorstorten en de factuur boeken als inkomst
* ofwel de wagen "onttrekken" (met betaling btw op de helft van het onttrekkingsbedrag), de btw doorstorten en het onttrekkingsbedrag privé declareren als Voordeel Alle aard.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”