Annuleren geboortelijst

JanaVermeulen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Annuleren geboortelijst

#1 , 22 nov 2017 17:53

Beste,

2 weken geleden ben ik bij een babywinkel langsgegaan om mijn geboortelijst te gaan leggen. Omdat het een tweede kindje is hebben mijn vriend en ik gisteren beslist dat we geen lijst gaan leggen maar enkel werken met een pamperrekening.
Ik heb hen gisteren dan ook gebeld om te melden dat we de geboortelijst wensen te annuleren. Aangezien we nog maar 2 weken (en 2 dagen) verder zijn had ik geen moeilijkheden verwacht. Ze hadden mij namelijk ook gezegd dat we geen aankoopverplichting hadden bij afsluiten van de lijst behalve de grote stukken zoals de autostoel en een eetstoel.
Nu melden ze mij dat ze de eet- en autostoel al hadden besteld dus dat ze mij later gingen terugbellen om te kijken of dit nog geannuleerd kon worden. Enkele momenten later kreeg ik telefoon met het nieuws dat ze de grote stukken hadden kunnen annuleren maar dat ik wel verplicht werd om andere dingen die ze besteld hadden aan te kopen, dit voor een totaal van ongeveer €520. Het gaat over spullen die ze ook gewoon in de winkel hebben liggen en ze dus gewoon kunnen terug leggen en verkopen. Ik heb heb een duidelijke mail gestuurd waarin ik duidelijk maak dat ik hier niet mee akkoord ga en deze zaken niet wens aan te kopen aangezien mij dit in het begin nooit is gezegd. Ze blijven volhouden dat ik hun +-€520 verschuldigd ben omdat ze die dingen voor mij besteld/gereserveerd hebben.
Ik heb nooit een overeenkomst getekend en ze hebben mij nooit mondeling gezegd wat ik verplicht werd aan te kopen als ik toch zou afzien van de lijst. Bij het afsluiten van de lijst zou ik ook niet verplicht worden om alles aan te kopen wat niet gekocht was, wat nu wel zo lijkt.

Mijn vraag is of ik wettelijk gezien kan verplicht worden tot aankoop of niet?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 nov 2017 18:47

Wat staat er in de voorwaarden van dat bedrijf voor de geboortelijsten?

Aangezien je een mail gestuurd hebt, hebben zij schriftelijk bewijs van het ontstaan van een overeenkomst tot het leggen van een geboortelijst.

JanaVermeulen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2017 18:52

Beste,

Geen idee, ik heb nooit voorwaarden gelezen/gekregen. Ik kan er ook geen vinden op hun website betreffende de geboortelijst.

Reclame

JanaVermeulen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2017 18:56

Dit staat op hun website bij algemene voorwaarden over de geboortelijst.
"Geboortelijsten
De prijs van artikelen op een geboortelijst is gelijk aan deze van op het moment dat de geboortelijst werd aangemaakt. Prijswijzigingen die nadien in de winkel of de webshop worden doorgevoerd, kunnen niet toegepast worden op de bestaande items van een geboortelijst. Op geboortelijsten geldt er een geen aankoopverplichting. Na afsluiting van de geboortelijst wordt er een waardebon toegekend ter waarde van 15% van het totaal aangekochte bedrag op de geboortelijst met uitsluiting van aangekochte cadeaubonnen. Afsluiten van de geboortelijst gebeurt op vraag van de ouders of ten laatste 4 maanden na de geboorte van de baby(‘s)."

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 22 nov 2017 19:08

Dan kunt u, mijns inziens, vrij veilig repliceren naar hun dat op basis van hun voorwaarden omtrent geboortelijsten u geen openstaand saldo meer hebt, en vanaf heden met rust wenst gelaten te worden over deze zaak op straffe van belaging.

JanaVermeulen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2017 19:36

Hartelijk bedankt voor de hulp.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 22 nov 2017 22:17

Er staat niet bij wanneer u de lijst kan afsluiten ... wat u net gedaan hebt.
U vermeld de lijst ook niet op de geboortekaartjes dus wordt er niets gekocht.

Terug naar “Consumenten Koop”