overlijden Stiefvader

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Re: overlijden Stiefvader

#16 , 20 nov 2017 17:06

amai, amai, een niet geletterde mens is toch ne sukkelaar. hebben die ( mijn moeder en stiefvader ) zo'n mooi leven samen gehad , hard gewerkt om een eigen huis te kunnen kopen en dan zou nu, door deze wetgeving mijn moeder vandaag alles kwijt zijn. Het huis destijds werd voor 160000 euro verkocht ( met dat geld kochten ze het huidige huis ).
Zij heeft die 160000 niet zo maar liggen ( niemand in de familie zelfs ). Als dat dus slecht uitdraait zal ze haar huidige woonst moeten verkopen om die zuster, die zich in 30j nooit bekommerd heeft om haar broer, haar 'erfenis' te kunnen geven. Schrale troost is dat zij dan wel een pak erfenisrechten zal moeten betalen ( ik berekende +/- 72000 ). Met dat geld kan zij dan mi ook niets doen, totdat ze het vruchtgebruik mee erft ( en dat is dan als mijn moeder zou overlijden ).
heb afspraak gemaakt met notaris. misschien kan hij 'vergeten' dit aan te geven. de zuster weet immers ook niet dat ze hierop aanspraak zou kunnen maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 20 nov 2017 17:23

Dat zul je weten wanneer de akte van erfopvolging is opgesteld.
Daarin worden de erfgenamen vermeld...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#18 , 23 nov 2017 09:44

nu vraag ik me zo af : de naam van de zuster zal sowieso op de akte van erfopvolging komen.
maar hoe kan die zuster nu weten wat er te erven valt; ik bedoel, moet een notaris dan alles beginnen nagaan van meer dan 30j geleden ?
Als ik het de notaris niet zeg, dat er ooit een huis was van voor het huwelijk? hoe gaat hij dat dan weten?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”