Trouwen echt beter?

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

Trouwen echt beter?

#1 , 18 nov 2017 18:30

Kan iemand me even kort uitleggen of het écht beter is om te trouwen ipv gewoon samen te wonen? Zijn er werkelijk zo veel verschillen/nadelen indien je niet trouwt?

Zowel mijn partner als ik hebben nooit echt willen trouwen, zagen er het nut niet zo van in, en geen zin om gewoon iets op papier te hebben omdat het ‘zo gedaan wordt’. Maar ik begin te twijfelen of het toch niet beter zou zijn ... wij hebben ook een kind.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 nov 2017 20:05

Moeilijk te beantwoorden want verschillend van persoon tot persoon.
Sommigen zijn er totaal ongeschikt voor, anderen kunnen zich niets anders inbeelden.

Om een juridsch antwoord te geven:
Zonder te huwen kan de ene partner nooit pensioenrechten verkrijgen via de andere.
Ook nooit partneralimentatie tussen niet-gehuwden die uit elkaar gaan.
Ook verschillen betreffende erfrechten (slechts beperkt vruchtgebruik).
Laatst gewijzigd door asperger op 18 nov 2017 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 18 nov 2017 20:19

Dan zal wettig samenwonen met notariscontract het beste zijn.
Zeker voor alle onroerende goederen moet alles goed op papier staan.

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/
http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/
http://financien.belgium.be/nl/particul ... amenwonen/
Heel veel leesgenot.
Er zijn al meerdere boeken geschreven over o.a. huren.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

Samenwonende vallen evenmin onder de vrijwaring van wederzijdse diefstal.
In principe kunnen die ook niet van elkaar erven ... bepaalde zaken zijn nu wel geregeld (vruchtgebruik)

Reclame

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 19 nov 2017 20:31

ok, bedankt voor de lectuur :-)

Het is niet zo dat ik twijfel omdat ik mijn partner niet vertrouw of omdat er iets scheef zit ofzo, maar ik denk er gewoon al een tijdje over na ... iedereen zegt me steeds 'waarom trouwen jullie niet?', dat dat zoveel scheelt qua erfenis en pensioen en het mekaar wat makkelijk maken wat sommige zaken betreft ... we hebben ook een bedrijf samen, enfin hij is de zaakvoerder en ik meewerkend vennoot, onze beide inkomsten hangen daarvan af ... en ik heb wel zoiets van 'als dat ons later een hoop last kan besparen' dan zou ik het wel gewoon doen, maar manlief ziet het verschil zo niet ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 nov 2017 20:52

Vergeet niet dat je als medewerkende echtgenote geen pensioen opbouwt, je rsz die je betaald is enkel voor de ziekte verzekering.

Als je 60 jaar bent en men gooit je buiten dan kan je naar het ocmw gaan!

Dit is een grote reden om te huwen !!!

Je heeft zekerheid als vrouw.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 19 nov 2017 21:19

Vergeet niet dat je als medewerkende echtgenote geen pensioen opbouwt, je rsz die je betaald is enkel voor de ziekte verzekering.

Als je 60 jaar bent en men gooit je buiten dan kan je naar het ocmw gaan!

Dit is een grote reden om te huwen !!!

Je heeft zekerheid als vrouw.
Dus nu heb ik als meewerkend vennoot geen pensioenopbouw en moet ik naar het ocmw als ik ooit buiten vlieg. Wat is dan het verschil als ik zou getrouwd zijn?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 nov 2017 21:26

Vergeet niet dat je als medewerkende echtgenote geen pensioen opbouwt, je rsz die je betaald is enkel voor de ziekte verzekering.

Als je 60 jaar bent en men gooit je buiten dan kan je naar het ocmw gaan!

Dit is een grote reden om te huwen !!!

Je heeft zekerheid als vrouw.
Dus nu heb ik als meewerkend vennoot geen pensioenopbouw en moet ik naar het ocmw als ik ooit buiten vlieg. Wat is dan het verschil als ik zou getrouwd zijn?
Daar heb ik reeds van in begin op geantwoord:
"Zonder te huwen kan de ene partner nooit pensioenrechten verkrijgen via de andere."

Voorbeeld: Na zonder pensioenopbouw een heel leven meegewerkt te hebben in bedrijf van uw partner waarmee u niet bent gehuwd sterft hij onverwacht als jullie 65 jaar zijn.

niet gehuwd= u hebt geen enkel inkomen en wordt behoeftig
wel gehuwd= u ontvangt een overlevingspensioen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 20 nov 2017 11:12

ok, duidelijk, nogmaals bedankt!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”