Sociaal tarief telecom provider

adizal
Topic Starter

Sociaal tarief telecom provider

#1 , 10 nov 2017 14:25

Betreft sociaal tarief Internet,tv,gsm provider ORANGE

Vandaag bood ik mij telefonisch aan bij mijn provider ORANGE om het sociaal tarief aan te vragen.
Mijn provider ORANGE nam contact met BIPT zoals voorzien, om na te gaan of ik daar recht op heb.
BIPT weigerde deze aanvraag omdat ik niet gehandicapt was en omdat ik nog geen 65 jaar was.

Nochtans op de site van BIPT staat duidelijk vermeld, een verwijzing naar artikel 22 van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005.
Deze bijlage van de wet vermeld dat ook Personen die een verhoogde tegemoetkoming genieten van het ziekenfonds ook van het sociaal tarief kunnen genieten.

Ik geniet met mijn gezin ( 3 personen ) ikzelf ben gepensioneerde postman, mijn vrouw heeft geen inkomsten en een schoolgaande zoon van 15jaar een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en heb dus een inkomen dat lager is dan 18730,66 + 3467,55+3467,55 het maximum dat het RIZIV voorschrijft om van dit sociaal tarief te kunnen genieten.

Gelet op het feit dat dit evenwel een bijlage aan een wetsartikel is en dit volgens mij dan toch ook wet is, vind ik dat BIPT de wet moet toepassen.
Wat is uw mening? en wat staat mij evenwel te doen om de wet te doen naleven door deze overheids dienst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 10 nov 2017 18:06

geen recht op :
voorwaarde is dubbel EN 65 jaar zjin EN recht op verhoogde tegemoetkoming

http://www.bipt.be/nl/consumenten/faq/8 ... f-genieten


ze passen de wet toe

adizal
Topic Starter

#3 , 17 nov 2017 14:53

Ik vind uw zienswijze niet correct..

VB; U bent gepensioneerd 65+ en hebt vrouw en kind ten laste, uw totaal inkomen is €25.000/jaar dan hebt u recht op sociaal tarief Telecom.

Ik ben gepensioneerd 63 jaar, heb vrouw en kind ten laste, mijn inkomen is €22.000/jaar, ik heb geen recht op sociaal tarief omdat ik geen 65 ben.

Dit is volgens mij discriminatie op basis van leeftijd, wat verboden is bij wet...Hoe kan u dan beweren dat BIPT de wet volgt. BIPT volgt het boekje en dat is het volgens mij....

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 17 nov 2017 15:08

dat is makkelijk gezegd : discriminatie volgens leeftijd

dan zouden ze ook jonge mensen aan dezelfde tarieven voor bus en trein moeten laten rijden dan gepensioneerden

op de website van proximus zijn die voorwaarden ook hetzelfde

adizal
Topic Starter

#5 , 18 nov 2017 11:37

Neen, want de voorwaarde is gepensioneerd zijn...Daar is niks strafbaars mee.
Lees de wetgeving op discriminatie daar staat duidelijk discriminatie op basis van leeftijd tussen.

In mijn geval de toekenning van sociaal tarief is niet specifiek gebonden aan leeftijd, want ook leefloners , gehandicapten enz...kunnen daarvan genieten.
Als men iemand die €25.000/jaar inkomen heeft laat voorgaan omdat hij 65+ is tegenover iemand die 63jaar is en maar €22.000 inkomen heeft dan scheelt er wel iets niet.
We zullen het binnenkort weten er zijn 18 klachten verstuurd naar Ministers, politiekers en organisaties, ik hou u op de hoogte....

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 18 nov 2017 13:48

het is al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zo

wel goed dat je de politiekers wat uit hun slaap haalt

en wie gaat dat weeral betalen ? volgend jaar de belastingen daardoor omhoog , omdat er meer mensen toegang tot het sociaal tarief zouden hebben

dan kunnen ze weer afkomen waarom de ene mens op zijn 60 op pensioen kan en de andere op zijn 67
en sommige van hun "welverdiend" brugpensioen op hun 50 jaar liggen te genieten ?


Wie weet voeren een een taks in op elke klacht die bij ministers en ander gespuis binnenkomt

adizal
Topic Starter

#7 , 21 nov 2017 12:29

Zoals afgesproken laat ik hier weten wat de bevindingen zijn over dit probleem.


Dit sociaal tarief is niet enkel van toepassing op personen die ouder zijn dan 65. Ook personen die een leefloon of gelijkwaardige financiële maatschappelijke dienstverlening ontvangen, hebben recht op dit tarief. Ook personen die een IGO-inkomen hebben (voorschot op een inkomensgarantie voor ouderen), hebben er recht op. Er zijn nog andere categorieën, die u hier terug vindt.

Naast het feit dat ook personen jonger dan 65 in bepaalde omstandigheden van dit sociaal tarief kunnen genieten, is er het feit dat dit systeem wordt ingevoerd door een wet (Programmawet van 27 april 2007) en koninklijk besluit (Koninklijk besluit van 28 juni 2009 betreffende de automatische toepassing van maximumprijzen voor de levering van elektriciteit en aardgas aan de beschermde residentiële afnemers met een laag inkomen of in een onzekere situatie). Dat heeft als gevolg dat de antidiscriminatiewet niet van toepassing is, en er geen sprake kan zijn van discriminatie in de zin van deze antidiscriminatiewet. Zie artikel 11 van deze wet:

Art. 11. § 1. Direct of indirect onderscheid op grond van een van de beschermde criteria geeft nooit aanleiding tot de vaststelling van enige vorm van discriminatie verboden door deze wet wanneer dit onderscheid wordt opgelegd door of krachtens een wet. § 2. Paragraaf 1 doet geen uitspraak over de conformiteit van een direct of indirect onderscheid dat door of krachtens een wet wordt opgelegd, met de Grondwet, het recht van de Europese Unie en het in België geldende internationaal recht.


Het komt er dus op neer...
- dat ik geen recht heb omdat ik geen 65 jaar ben.
- Dat de wet zich indekt tegen de discriminatie wet door een andere wet nl...Direct of indirect onderscheid op grond van een van de beschermde criteria geeft nooit aanleiding tot de vaststelling van enige vorm van discriminatie verboden door deze wet wanneer dit onderscheid wordt opgelegd door of krachtens een wet.

Besluit....De wet mag discrimineren naar hartelust.....Wij hebben toch een mooie democratie...Niet ??

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 22 nov 2017 23:21

Of m.a.w. de wet mag discrimineren als daarvoor de budgetaire weerslag te hoog zou zijn
Uiteraard draait het gewoon om de kostprijs, anders gaven ze iedereen het sociaal tarief

Terug naar “Andere”