lening van 2015, woonbonus brussel, verhuis naar VL 2018, wat met woonbonus?

thelma333.3
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

lening van 2015, woonbonus brussel, verhuis naar VL 2018, wat met woonbonus?

#1 , 16 nov 2017 14:59

goede dag ,
ik zit met volgende vragen
ik heb in 2015 een lening aangegaan voor mijn eigen en enige woning in Brussel, voor 20j;
ik heb ook woonbonus gekregen;
toen ik in 2014/2015 die voorwaarden heb opgezocht om Woonbonus te kunnen krijgen, kon ik lezen, dat die hetzelfde zijn als voor leningen in 2014 , i.e.
" De woning waarvoor de lening werd gesloten moet op 31 december van het jaar waarin het leningscontract is gesloten :
- de enige woning van de belastingplichtige zijn;
- door hem zelf zijn betrokken.
"

Als ik die informatie van 2016 terug bekijk dan vind ik dit:
http://www.practicali.be/blog/aangifte- ... ting-2016/
"
In vak IX zijn de wijzigingen alweer het grootst en terug te brengen tot vier krachtlijnen:

-> Alle rubrieken binnen het gewestelijke luik [....] werden opgesplitst in twee subrubrieken: contracten afgesloten in 2015 en contracten afgesloten vóór 2015. De reden voor die ontdubbeling is te vinden in het verschil in tarieven waartegen een voordeel voor die uitgaven wordt verleend en/of in begrenzingen op die uitgaven; dus de voorwaarden zijn niet gewijzigd, wel de tarief;
"

dat zou bevestigen, dat er geen sprake was van gewijzigde voorwaarden om woonbonus te verkrijgen (wel een ander tarief)

nu wil ik volgend jaar naar mijn vriend in Vlaanderen verhuizen (zijn appartement, zijn lening met ook woonbonus), en ik was op zoek op informatie hoe zou dat mijne belastingen beïnvloeden
tot mijne verrassing lees ik overal dat nu wordt het elke jaar en zelfs elke dag! gecheckt of het appartement mijne eigen woning is of niet;
ik voel me zeer teleurgesteld; ik had het niet verwacht dat de regels voor verkrijgen van woonbonus elke jaar kunnen veranderen voor al lopende leningen, en ik moet elke jaar opnieuw aan de voorwaarden voldoen; of mss begrijpt ik het toch verkeerd en hou ik toch mijn woonbonus zoals verkregen in 2015 ?

als het nu echt zo is dat mijn woonbonus vervalt dan zou ik graag weten of er andere aftrekken mogelijk zijn ipv woonbonus, als ik verhuis?
ik zou wss het appartement willen verhuren, kunt mij iemand zeggen of ik dan ook KI moet aangeven aangezien het niet meer mijn eigen woning
zal zijn?
als ja, ik zou graag weten kan ik hetzelfde interesten ook in de aangifte inbrengen om die KI zo laag mogelijk te houden?
alvast bedankt voor alle info

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding