21 jaar thuiswonend en geen inkomen

Bloop66
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

21 jaar thuiswonend en geen inkomen

#1 , 21 okt 2017 11:38

Hallo,

Ik weet geen kant meer op te gaan en daarom wou ik het ook eens hier vragen.

Ik ben van school afgestapt in 2014, in het 5de jaar maar heb mijn examens niet gehaald. Daarna ben ik als schoolverlater naar de VDAB geweest en me ingeschreven voor werkloosheidsuitkering. In de tussentijd dat ik aan het wachten was moest ik meedoen aan een project vanuit Randstad om te leren solliciteren. Dit project duurde 1 jaar en heb er stage moeten oplopen en heb ook gewerkt tijdens het project. Nadat mijn beroepsinschakelingstijd erop zat ging ik naar de vakbond en heb dus mijn aanvraag ingediend. Toen ik de aanvraag aan het invullen was zeiden ze dat ik recht heb en hadden ze mij stickers met mijn naam en gegevens en van die blauwe kaarten gegeven. Na ongeveer 3 weken kreeg ik een brief thuis van de RVA dat ik geen recht heb op uitkering. Maar er stond niet in waarom. Dus ik ging met die papier langs de VDAB en mijn vakbond. Dezelfde man die mij had geholpen bij mijn aanvraag zei dat ik er geen recht op heb omdat ik mijn 5de jaar niet heb behaald. Maar bij mijn aanvraag zei diezelfde man dat ik wél recht heb omdat ik tot aan mijn examens op school ben gebleven.
Hoe dan ook nu zijn we 2 jaar verder en omdat ik 21 jaar ben gaan ze kijken of ik recht kan hebben. Ik heb nooit een positief of negatief evaluatie gehad bij de VDAB omdat zij mij maar ongeveer 3 keer op gesprek heeft gehad in 3 jaar tijd. Nu heb ik de vorige keer 1 negatieve gekregen omdat ik ‘niet te veel heb gesolliciteerd’. Maar het zat zo dat ik niet alles had bijgehouden omdat ik niet wist dat ik dat moest doen. Ik dacht ik heb toch geen recht op uitkering waarom zou ik het nog moeten houden. Maar goed nu zit ik weer in een project vanuit de VDAB sinds mei of juni en deze eindigd eind december.
Ik heb af en toe (meestal 2 weken) wel hier en daar gewerkt en van alles geprobeerd maar nu ben ik nog steeds werkloos en dit terwijl ik 4-5 keer per week solliciteer.
Mijn moeder is 49 jaar en heeft weduwepensioen (van mijn stiefvader). 15950,74 euro jaarlijks. Ze heeft mij en mijn broertje van 8 jaar ten laste. Wij huren een sociale woning en hebben een hoge tegenmoetkoming.
Nu is mijn vraag heb ik geen recht op een inkomen? In de tussentijd dat ik werk zoek want wij houden niets in onze handen van al de betalingen.
Is er iets dat ik kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2017 12:07

Het beste is werk zoeken waar ze kunnen gebruiken, werkzoeken op plaatsen waar je al zeker bent dat ze u niet moeten hebben is verloren tijd.

Voor mensen met u leeftijd is er werk, kijk eens in de industrieele poetsdiensten. s'nachts, word goed betaald.

Men vraagt ook veel postbodes.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 21 okt 2017 12:33

start meteen met een van de opleidingen voor knelpuntberoepen die je via de VDAB kan aanvragen. Dat zijn opleidingen waar je tegelijk werkt en studeert en waar je zelfs een basisloon voor krijgt. binnen nu en jaar zijn er meer dan 1000 vacatures voor verzorgenden: dat is een tweejaarlijkse opleiding op de werkvloer. DOEN!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2017 12:50

Ja in de zorg zit er veel toekomst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sianna
Berichten: 156

#5 , 21 okt 2017 15:17

Als je de kans hebt om 's avonds te kunnen werken, raad ik je aan om eens te gaan kijken naar de industrieparken of in het transport: logistiek bedienden/douanedeclaranten worden heel goed betaald, is meestal ook een avond-nacht dienst met bijbehorende bonus én die mensen hebben véél moeite om volk te vinden dat wil blijven, net omdat het niet voor iedereen van zelfsprekend is om te werken van bvb 19 tot 02u 's ochtends of van 04u tot 12u bijvoorbeeld. Een vooropleiding is niet steeds nodig (sommige bedrijven vragen een diploma, anderen begin je onderaan en leer je on the job). Als je in de buurt van Brucargo woont, zou ik bij de randstad daar zeker eens mijn licht gaan opsteken!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 okt 2017 16:22

[quote="Sianna"] logistiek bedienden/douanedeclaranten worden heel goed betaald,
/quote]
Daarvoor moet je hogere middelbaar hebben beëindigd, en dat heeft TS niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 okt 2017 16:51

T.S word aanzien als ongeschoolde, en toch is er voor zulke mensen werk, zeker bij de industriële reiniging s'nachts en op zaterdag.

Dit betaald zeer goed en is een toffe job, wel zeer veel allochtonen willen dit werk, en overal worden er nog aangeworven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sianna
Berichten: 156

#8 , 21 okt 2017 19:42

Mava: niet noodzakelijk! Het bedrijf waarin ik gewerkt heb als douanedeclarante, kijkt helemaal niet naar diploma maar naar motivatie (het bedrijf daarvoor - eveneens als douanedeclarante - ook niet trouwens). Je mag gerust geen middelbaar diploma hebben, als de motivatie er is, dan heb je werk. Zeker voor een job in de avond/nachtploeg, want daarvoor smeken ze bijna achter gemotiveerde mensen.

Bloop66
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 okt 2017 20:09

Mava: niet noodzakelijk! Het bedrijf waarin ik gewerkt heb als douanedeclarante, kijkt helemaal niet naar diploma maar naar motivatie (het bedrijf daarvoor - eveneens als douanedeclarante - ook niet trouwens). Je mag gerust geen middelbaar diploma hebben, als de motivatie er is, dan heb je werk. Zeker voor een job in de avond/nachtploeg, want daarvoor smeken ze bijna achter gemotiveerde mensen.
Wat houd die job precies in? :)

Sianna
Berichten: 156

#10 , 21 okt 2017 21:47

Zie pb. :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 okt 2017 11:18

Wat houd die job precies in? :)
Als ik uit ervaring spreek als ontvanger van pakjes uit het buitenland: de job houdt in de pakjes van andere mensen onvoorzichtig opendoen, de inhoud al dan niet ernstig beschadigen, de pakjes daarna terug half inpakken, toeplakken met speciale tape, zodat de bestemmeling op voorhand kan zien dat de inhoud beschadigd geweest is door de douane, en daarbovenop mag je nog geld vragen aan be bestemmeling ook!

Sorry voor deze off topic reactie, maar in sommige gevallen heb ik de indruk dat er effectief mensen in de branche werken die handelen als wat ik beschreven heb. Gelukkig ontvang in het merendeel van mijn pakjes wel onbeschadigd, dus al bij al mag ik niet klagen. In het buitenland is het erger gesteld.

Maar misschien wel iets om over na te denken, moest de topic starter effectief deze job gaan uitoefenen: hou er rekening mee dat mensen betaald hebben voor de inhoud van de pakjes. Wees er dus voorzichtig mee en pak alles na inspectie terug zorgvuldig in!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2017 18:44

Wat houd die job precies in? :)
Als ik uit ervaring spreek als ontvanger van pakjes uit het buitenland: de job houdt in de pakjes van andere mensen onvoorzichtig opendoen, de inhoud al dan niet ernstig beschadigen, de pakjes daarna terug half inpakken, toeplakken met speciale tape, zodat de bestemmeling op voorhand kan zien dat de inhoud beschadigd geweest is door de douane, en daarbovenop mag je nog geld vragen aan be bestemmeling ook!

Sorry voor deze off topic reactie, maar in sommige gevallen heb ik de indruk dat er effectief mensen in de branche werken die handelen als wat ik beschreven heb. Gelukkig ontvang in het merendeel van mijn pakjes wel onbeschadigd, dus al bij al mag ik niet klagen. In het buitenland is het erger gesteld.

Maar misschien wel iets om over na te denken, moest de topic starter effectief deze job gaan uitoefenen: hou er rekening mee dat mensen betaald hebben voor de inhoud van de pakjes. Wees er dus voorzichtig mee en pak alles na inspectie terug zorgvuldig in!
Beetje grappig dat je even gaat vertellen wat een job inhoudt maar uit je reactie kan je dus duidelijk afleiden dat je helemaal niets weet over de job "douanedeclarant" of "douaneambtenaar". Beiden zijn namelijk twee heel verschillende functies. Een douanedeclarant werkt voor een privé bedrijf en heeft in de verste verte niets te maken met de FOD Financiën of de Algemene administratie Douane & Accijnzen waar douaneambtenaren werken...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 okt 2017 09:43

Mag ik vragen waar ik FOD Financiën vernoem? :shock:

Ook de douane"declaranten" zoals jij ze noemt, zullen een pakje openen om de inhoud te controleren, indien dit nodig is om de papierwinkel in orde te krijgen. Ook daar heb je voorzichtige werknemers en complete boeren. (Mijn excuses als je je aangesproken voelt. Ik deel enkel mijn persoonlijke ervaring).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 nov 2017 12:12

Mag ik vragen waar ik FOD Financiën vernoem? :shock:

Ook de douane"declaranten" zoals jij ze noemt, zullen een pakje openen om de inhoud te controleren, indien dit nodig is om de papierwinkel in orde te krijgen. Ook daar heb je voorzichtige werknemers en complete boeren. (Mijn excuses als je je aangesproken voelt. Ik deel enkel mijn persoonlijke ervaring).
Daar doel ik nu op, een douane declarant heeft helemaal geen enkele wettelijke bevoegdheid om pakjes te gaan openen. Dat behoort toe aan douane ambtenaren. Het is aan een douane declarant om goederen aan te bieden bij de douane en het is de douane die zal nagaan of het nodig is om goederen te gaan controleren...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 nov 2017 13:01

Daar doel ik nu op, een douane declarant heeft helemaal geen enkele wettelijke bevoegdheid om pakjes te gaan openen.
Veel pakketdiensten hebben in hun algemene voorwaarden staan dat ze pakjes zullen openen indien dit nodig is om de douaneformaliteiten te kunnen vervullen. Dus "by default" hebben ze inderdaad niet dit recht, maar als je hun algemene voorwaarden aanvaardt, hebben ze wel dit recht...

Wel beetje late reactie, zo na 3 weken... :shock: Verder is de discussie totaal irrelevant voor de vraag van de TS, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”