Heeft collectief verlof voorrang bij co-ouderschap?

Hannah2000
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Heeft collectief verlof voorrang bij co-ouderschap?

#1 , 14 nov 2017 19:48

één jaar gescheiden
EOT stelt dat we de maanden juli en augustus afwisselen (ben ik destijds zo 'akkoord' gegaan omdat een andere overeenkomst bereiken niet mogelijk bleek ...). Ik dacht dat de onredelijkheid een jaar later wel zou bekoeld zijn, maar niet dus.
Ik vroeg dus ook al een jaar geleden om de kinderen bij mij te hebben tijdens de collectieve zomersluiting op mijn werk.
Probleem volgens scheidingsconsulente was dat deze de ene keer 2de en 3de week van juli viel (op mijn werk) en de andere keer 3de en 4de week ...
Scheidingsconsulente stelde dat zo een variabel iets niet op papier kon gezet worden.
3 weken vast bij mij in juli, ging mijn ex niet mee akkoord. Bovendien wou hij zich niet blok zetten, omdat er misschien ook ooit wel eens collectieve sluiting zou komen op zijn werk ... Dit is op heden NIET (nog) niet het geval.
Hij heeft ondertussen zijn verlof vastgelegd in de 3de en 4de week van juli, nog vóór dat het verlof op mijn werk gekend was.
Eén week geleden kwam ik te weten dat mijn collectieve zomersluiting in de 3de en 4de week van juli valt dit jaar.
Hij wil dit niet aanpassen, omdat hij argumenteert dat dit zo moest zijn omwille van permanentie op zijn dienst. Hij heeft ook geen oor naar de argumentatie dat dit voor ons een veel grotere puzzel betekent in de verlofplanning en opvang van de kinderen.

Heb ik het recht om te eisen dat de kinderen bij mij zijn tijdens de collectieve sluiting van mijn werk?
Al was het maar één week? van de twee ... pfff
Bij wie moet ik zijn om dit recht te trekken? Het staat immers niet zo opgenomen in de EOT.

Hopelijk kan iemand mij helpen - dit vreet aan mij ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 15 nov 2017 00:24

Beste

Uw afspraken in EOT gelden als wet tussen de partijen die ze ondertekenden. Dat u de hoop had dat nadien te wijzigen en dat u vindt dat tegenpartij maar moet afwijken van de afspraak indien u dat beter uitkomt is niet afdwingbaar. Ik begrijp uw standpunt. tegelijk moet u ook begrijpen dat uw ex zijn leven noch vakantieplanning kan laten bepalen door de afspraken bij uw werkgever. Er valt niets recht te trekken. Het enige wat kan is dat u een nieuwe afspraak maakt met uw ex.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 10 dec 2017 22:33

Of naar de familierechtbank gaan. Zeker als dat altijd zo is. Natuurlijk moet ook gekeken worden wat de andere ouder voor werk heeft.
Indertijd gaf ik aan mijn medewerkers die in een scheidingsprocedure zaten steeds de raad om de dienstregeling mee te laten opnemen - want elk jaar was er een verschuiving en bij veranderen van team evenzo. Dat had men dus bezoekrecht terwijl men moest werken en dat was dan voor enkele jaren zo. rechtbank hield daar altijd rekening mee. Zelfs zo dat een officiële melding van personeelsdienst voldoende was om de WE regeling te wijzigen. Wat groot verlof betrof daar was dan nooit enig probleem mee men kon steeds diensten wisselen met collega's eigen team of de andere teams.

Mijn ervaring nu bij familierechtbank is dat men toch steeds tracht een soepele regeling te bekomen.. hardnekkig vasthouden aan iets van jaren geleden en gewoon om te pesten daar houdt men niet zo van.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”