Aangifte erfbelasting

Jos De Zoeker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aangifte erfbelasting

#1 , 13 nov 2017 20:29

Enkele vraagjes ivm het invullen van de aangifte van nalatenschap.
Moeder is deze zomer overleden. Vader is overleden in 2005. 3 Kinderen.

Het pensioenbedrag dat al gestort is op ogenblik van het overlijden voor de volgende maand wordt door de Pensioendienst teruggenomen.
Het teruggenomen bedrag mag vermeld worden onder rubriek passief?

De op het ogenblik van overlijden nog niet ontvangen/betaalde ziekenhuisfacturen behoren tot het passief; maar wat met de tussenkomst van de hospitalisatieverzekering inzake deze facturen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 nov 2017 20:33

Enkele vraagjes ivm het invullen van de aangifte van nalatenschap.
Moeder is deze zomer overleden. Vader is overleden in 2005. 3 Kinderen.

Het pensioenbedrag dat al gestort is op ogenblik van het overlijden voor de volgende maand wordt door de Pensioendienst teruggenomen.
Het teruggenomen bedrag mag vermeld worden onder rubriek passief?

De op het ogenblik van overlijden nog niet ontvangen/betaalde ziekenhuisfacturen behoren tot het passief; maar wat met de tussenkomst van de hospitalisatieverzekering inzake deze facturen?
Die behoort tot het actief.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 14 nov 2017 10:55

De bank geeft het bedrag door aan de Registratie dat op de rekening staat de dag van overlijden om 00.00 u. Indien daarin een bedrag begrepen is, dat terug gaat naar de Pensioenkas, kan dit idd vermeld worden in het passief.
Voor ziekenhuisfacturen komt enkel het bedrag in aanmerking dat niet door dehospitalisatieverzekering is terugbetaald. Tegenwoordig mag men zonder bewijs een bedrag van 1500 € als forfait aanduiden. het is dus misschien niet nodig rekening te houden met die facturen. Tel wel eens na.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 nov 2017 11:35

Voor ziekenhuisfacturen komt enkel het bedrag in aanmerking dat niet door dehospitalisatieverzekering is terugbetaald. .
Dat betwijfel ik. Heb de laatste jaren al een paar keren in het ziekenhuis gelegen. Heb een hospitalisatieverzekering bij CM. Toch dien ik nog om de 3 maanden al mijn rekeningen van ziekenhuis en onderzoeken in bij CM en ontvang telkens weer nog bijkomende tegemoetkomingen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 14 nov 2017 12:10

Voor ziekenhuisfacturen komt enkel het bedrag in aanmerking dat niet door dehospitalisatieverzekering is terugbetaald. .
Dat betwijfel ik. Heb de laatste jaren al een paar keren in het ziekenhuis gelegen. Heb een hospitalisatieverzekering bij CM. Toch dien ik nog om de 3 maanden al mijn rekeningen van ziekenhuis en onderzoeken in bij CM en ontvang telkens weer nog bijkomende tegemoetkomingen


Dat kan wel zijn. Maar bij aangifte nalatenschap komt enkel hetgeen de verzekering niet terugbetaalt in aanmerking als 'passief'. Wordt alles terugbetaald, speelt het dus geen rol.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jos De Zoeker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2017 18:49

@ wanton: bedankt voor de info. De forfait komt niet in aanmerking doordat er nog een aantal betalingen waren: factuur WZC, afrekening personenbelasting + de pensioenterugname, enz..

Ik zie nu dat er na het overlijden van moeder nog terugbetalingen zijn gestort door de hospitalisatieverzekering inzake vroegere hospitalisatieperiodes dit jaar. Is het voorzien dat deze terugbetalingen ook bij het activa vermeld worden? Ik vind het niet vanzelfsprekend dat deze terugbetalingen nu ook nog eens belast worden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 14 nov 2017 18:57

Die worden niet nog eens belast, het passief wordt er enkel mee gecorrigeerd tot zijn juiste proportie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jos De Zoeker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 nov 2017 21:06

Dank voor de info; ik denk dat ik nu verder kan met de aangifte.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”