Bedrijfwagen naar prive en doorverkoop

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Bedrijfwagen naar prive en doorverkoop

#1 , 13 nov 2017 16:12

Beste,

Ik zit met volgende situatie.

Ik heb momenteel een bedrijfswagen te koop staan.

Deze dien ik te factureren aan de 50% regel.

Dat komt er dus op neer dat de prijs ex. BTW te hoog is om te verkopen aan een handelaar.

Een handelaar die mijn auto wenst te kopen vraagt als ik het volgende kan doen.

*Ik factureer de wagen aan mij privé (word niet ingesschreven op mijn naam) aan een correcte prijs bv. 10.000€ incl. 1/2 BTW (50% regeling)
*De handelaar koopt de wagen van mij als particulierwagen aan voor dezelfde waarde, 10.000€

Mag zo een opzet? Op zich is de BTW toch betaald, daar draait het toch om niet?

Bedankt Alvast :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 13 nov 2017 16:16

Ik zie niet in hoe 50% btw of 100% btw te duur is voor een handelaar? Dat komt toch op hetzelfde neer?

Die 50% regel is volgens mij ook niet verplicht toe te passen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2017 16:27

Die handelaar wil een zaakje doen, een aankoop zonder factuur van een particulier.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2017 16:28

Neen toch niet, stel dat hij die van de firma koopt moet ik een factuur maken en BTW tellen.

Prijs staat op bv 10.000€, dwz Prijs ex. BTW = 10.000/1.105 = 9049€

Hij moet er 21% op tellen bij verkoop, dus heeft hij eigenlijk 9049€*1.21=10.950€ betaald.

Als ik de wagen eerst factureer aan mij, wordt dit een particulierwagen en dan is de BTW al betaald en hoeft hij ook geen 21% te rekenen.

Als ik de 21% regel toepas, wat uiteraard mag, hou ik in dit geval slechts 8.264€ ipv 9.049€ over want ik dien de BTW door te storten.

En die 10.000€ is fictief, het gaat hier over veel meer geld.

Bedankt

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 13 nov 2017 16:29

Neen toch niet, stel dat hij die van de firma koopt moet ik een factuur maken en BTW tellen.

Prijs staat op bv 10.000€, dwz Prijs ex. BTW = 10.000/1.105 = 9049€

Hij moet er 21% op tellen bij verkoop, dus heeft hij eigenlijk 9049€*1.21=10.950€ betaald.

Als ik de wagen eerst factureer aan mij, wordt dit een particulierwagen en dan is de BTW al betaald en hoeft hij ook geen 21% te rekenen.

Als ik de 21% regel toepas, wat uiteraard mag, hou ik in dit geval slechts 8.264€ ipv 9.049€ over want ik dien de BTW door te storten.

En die 10.000€ is fictief, het gaat hier over veel meer geld.

Bedankt
Maar met een handelaar reken je toch niet inclusief maar exclusief? Bedrag x + btw. En hoeveel btw dat dan is, maakt niet uit want hij kan die toch volledig aftrekken.

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2017 16:33

Maar als het bedrag excl. BTW lager is, is er ook minder BTW om af te trekken. En handelaars kunnen volgens hem de BTW niet aftrekken. De wagen word ook doorverkocht uiteraard.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 13 nov 2017 16:36

Met die uitleg ben ik geneigd denlowie te volgen..

Elke handelaar kan de btw betaald op de aankoop van zijn handelsgoederen aftrekken, u kan dat toch ook met uw bedrijf? Hoe hoog of laag de btw is, maakt niet uit. Wat hij aan u betaalt, kan hij ook aftrekken.

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2017 16:42

Ja maar, hij kan de BTW misschien wel aftrekken, maar in het geval dat hij de wagen koopt van de firma is er maar 10,5% berekend in de prijs, en geen 21%. En hij moet 21% rekenen bij verkoop. Dus verliest hij 10,5%

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2017 16:43

Dit zal zeker geen gekende handelaar zijn van een grote garage.

Hij koopt zoveel mogelijk van particulieren en verkoopt die op naam van de verkoper particulier, niks garantie.

Ik loop lang genoeg op straat voor deze truken van de foor te kenen.

En pas maar op dat je 100% je centen krijgt !

Iemand die foefelt met BTW is niet goed bezig !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 nov 2017 16:44

Ja maar, hij kan de BTW misschien wel aftrekken, maar in het geval dat hij de wagen koopt van de firma is er maar 10,5% berekend in de prijs, en geen 21%. En hij moet 21% rekenen bij verkoop. Dus verliest hij 10,5%
Een handelaar kan nooit of nooit verliezen aan den BTW, dit heb je toch geleerd in je bedrijfsbeheer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#11 , 13 nov 2017 16:45

Ja maar, hij kan de BTW misschien wel aftrekken, maar in het geval dat hij de wagen koopt van de firma is er maar 10,5% berekend in de prijs, en geen 21%. En hij moet 21% rekenen bij verkoop. Dus verliest hij 10,5%
Ik denk dat u het principe van btw niet helemaal snapt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 nov 2017 16:50

Dit had ik al gesnapt van het eerste bericht, dat hij de werkking van den BTW niet kent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 13 nov 2017 16:58

Maar ik zal het anders proberen uit te leggen, bij de aankoop betaal je btw en trek je die af, bij de verkoop ontvang je btw en stort je die door. Daarom dat ik zei dat je altijd naar de prijs exclusief btw moet kijken.

freturbo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 nov 2017 17:08

Op de verkoopsites word natuurlijk altijd de prijs incl. BTW weergegeven. In mijn geval is zoals eerder gezegd, door de 10,5% regeling mijn prijs ex BTW een stuk hoger en niet interessant voor een handelaar of verkoop aan het buitenland. Natuurlijk is dat goed voor mijn bedrijf want dit onvangt meer geld dan met een factuur aan 21% BTW. We spreken hier over dezelfde prijs incl. BTW en niet over de prijs ex BTW.

Is de verkoop aan prive en doorverkoop als particulier aan dezelfde prijs legaal of niet?

LeenW
Berichten: 12813

#15 , 13 nov 2017 17:23

Neen, want je haalt er een fiscaal voordeel uit omdat het een keer inclusief en een keer exclusief is. De prijs blijft hetzelfde, maar de waarde van de wagen schommelt wel omdat je zit te spelen met inclusief/exclusief.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”