ontslag wegens ziekte

Buyle
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

ontslag wegens ziekte

#1 , 13 nov 2017 14:03

Mijn vriendin lag in het ziekenhuis en kreeg een ziektebriefje dat ze niet kon werken.
Ik nam dit mee om aangetekend te zenden naar haar baas.
Thuisgekomen vond ik haar loonfiche niet voor het Adres ,dus nam ik een bankafschrift waar een Adres opstond van haar werkgever.
Ik verzond het ziektebriefje aangetekend naar dat adres.
Eens mijn vriendin terug t'huis was kreeg ze een brief van ontslag in de bus , waar instond dat ze onwettig afwezig was zonder verwittigen van ziekte en ontslagen werd.
Ze heeft naar haar baas gebeld dat de ziektebriefjes wel aangetekend verzonden zijn door haar vriend naar het adres van op het bankafschrift.
Zijn reactie was dat dit niet kon omdat het adres op zijn bank genoteerd staat een adres is waar hij 15 jaar of meer niet meer woont en enkel het adres op de loonfiche juist is.
Met gevolg onwettig afwezigheid en die dagen niet betaald worden.
Nadien zijn de copie's van aangetekend schrijven en ziektebriefjes naar zijn juiste adres verzonden op zijn vraag.
Deze heeft hij ontvangen maar het antwoord was dat de zijn kas die de lonen uitrekent heeft verteld dat dit te laat is en hij niet moet betalen.
Kan dit zomaar en is men niet verplicht de juiste adres gegevens daar te geven aan de bank???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2017 15:20

Het kan zijn dat hij ook nog een ander adres heeft, het is wel raar dat je niet weet waar je vriendin werkt !

Bij de meeste werken moet men toch onmiddellijk of zo snel mogelijk eerst het werk verwittigen via telefoon en dan pas het ziekte briefje opsturen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2017 15:49

Wat staat er in het arbeidscontract / arbeidsreglement over het bezorgen van ziektebriefjes? Staat daar geen adres vermeld? Indien niet, is het adres dat op het arbeidscontract staat, het correcte, zou ik denken? Een bankafschrift vind ik nu niet meteen een goede bron.

Mijn loon wordt bijvoorbeeld ook gestort van een rekening met adres in Brussel, maar mijn ziektebriefje moet ik toch echt wel sturen naar onze HR dienst in Gent, hoor...

Reden voor ontslag is zo'n vergissing niet, reden voor geen loon misschien wel. Hoewel dit voor de arbeidsrechtbank misschien wel zou kunnen aangevochten worden. Je kan immers bewijzen dat je het ziektebriefje opgestuurd hebt, je kan het rekeninguittreksel voorleggen dat zorgde voor de vergissing, en je kan een kopie van het briefje voorleggen. In principe zou een werkgever nergens een adres meer moeten vermelden dat hij niet meer gebruikt. Dubbeltje op zijn kant als je dit voor de rechtbank zou brengen, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2017 16:15

Raar bij mij staan er geen adressen op mijn bankafschriften, van diegene die me geld storten, enkel naam en rekening nummer en reden.
Zo pas gekeken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2017 16:29

Raar bij mij staan er geen adressen op mijn bankafschriften, van diegene die me geld storten, enkel naam en rekening nummer en reden.
Zo pas gekeken
Bij mij bij sommige inkomende overschrijvingen wel, bij anderen dan weer niet. Ik moet wel op de details van een overschrijving klikken om een eventueel adres te zien te krijgen. Ik spreek hier over eBanking, dus, niet over papieren uittreksels. Die laatste krijg ik al jaren niet meer...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2017 16:34

Bij mij is ook ebanking, maar zopas gecontroleerd op mijn smartphone, er staan 3 stortingen op , pensioen, ziekenbond en een som van iemand die wat gekocht heeft, en geen enkel adres staat er op !
Ben bij belfius.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2017 17:00

Bij mij is ook ebanking, maar zopas gecontroleerd op mijn smartphone, er staan 3 stortingen op , pensioen, ziekenbond en een som van iemand die wat gekocht heeft, en geen enkel adres staat er op !
Ben bij belfius.
Speelt verder niet veel rol, denk ik. Zal misschien per bank verschillen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 13 nov 2017 21:47

Het kan zijn dat hij ook nog een ander adres heeft, het is wel raar dat je niet weet waar je vriendin werkt !
Hoeft toch niet vreemd te zijn?
Ik weet perfect waar mijn echtgenote werkt van bedrijf, weet het zijn, maar vraag mij niet om nu gewoon het adres te geven aan jou.
Omgekeerd hetzelfde: zij zal mijn bedrijf perfect weten te vinden, maar ook het adres zou lastig worden (vooral omdat het adres niet op de kaart staat in mijn geval, maar dat is een andere zaak).

Sianna
Berichten: 156

#9 , 13 nov 2017 23:23

Akkoord met Blaatpraat. Ik rij blindelings naar mijn vriend zijn werk, maar vraag me het adres niet. Firma heeft ook geen webpagina. Ik betwijfel zelfs zeer sterk dat mijn vriend dat bij mij zou kunnen, aangezien ik op een groot bedrijventerrein werk waar meerdere firma's zitten in 1 gebouw. Loonfiches gaat hij al niet vinden, want dat komt tegenwoordig in de e-box....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 nov 2017 08:41

Ik vind deze uitleg even flauwtjes, een zelfstandige of firma daar vind je het adres van binnen de 1 a 3 minuten op het internet, daarvoor hoeven ze zelfs geen website te hebben !
Als je de naam en de plaats weet duurt dit zelfs geen minuut !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 nov 2017 14:26

Hoeft toch niet vreemd te zijn?
Ik weet perfect waar mijn echtgenote werkt van bedrijf, weet het zijn, maar vraag mij niet om nu gewoon het adres te geven aan jou.
OK, maar moest je voor uw echtgenote nu een ziektebriefje moeten versturen, wat is dan uw eerste reactie? Naar uw echtgenote bellen om te informeren naar het correcte adres, niet?

Ik denk dat de hamvraag hier is wat was het "correcte adres" om dit briefje naartoe te sturen, en is dit adres gekend bij de vriendin van de TS? Indien wel, en het briefje is verkeerd gestuurd, zou je de dagen zonder loon kunnen verdedigen. OK, beetje laag van de werkgever om dit te doen, maar da's mijn mening, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 nov 2017 15:43

Sorry maar ik heb 30 jaar personeel gehad en als er iemand ziek was, wat ook soms gebeurde( zeer weinig) dan werd er toch zeker s'morgens vroeg gebeld om te zeggen dat ze of hij ziek was, dit ziekte briefje kwam toen wel later.

Deze morgen nog een arbeids contract gelezen die ik aan het uitvlooien ben en daar staat in om zo snel mogelijk zelfs voor de diensttijd begint om te bellen en de controle gebeurt tussen 8:00 uur en 17:00 uur en de zieke moet tuis aanwezig zijn, maar kan in sommige gevallen van afgeweken worden, met toestemming van de werkgever.
Waarom heeft TS niet gebeld?? in 2017 heeft toch iedereen een telefoon, zelfs kinderen van 9 jaar gaan naar school met een gsm !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Buyle
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 nov 2017 16:30

mijn vriendin lag op spoed en daar mocht geen gsm om storing te vermijden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 nov 2017 16:38

Dit begrijp ik maar er kan wel altijd toch iemand eerst eens bellen naar het werk, dit is toch een regel van fatsoen.
Ze had eens bestuurster moeten zijn bij de lijn, de mensen stonden daar wel om naar hun werk te gaan.

Het ontslag is dan ook terecht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 nov 2017 16:51

Het ontslag is dan ook terecht.
Nee, het ontslag is niet terecht. Een ziektebriefje dat verkeerd verstuurd wordt, is bijlange geen voldoende zware reden voor een ontslag. Geen enkele arbeidsrechtbank gaat dit aanvaarden.

Dat de vriendin van de TS echter geen loon krijgt voor de dagen dat het ziektebriefje "zoek" was, valt misschien wel te verdedigen voor de arbeidsrechtbank. Geen idee hoe een rechter daarover zal oordelen...

Maar ik ging er van uit dat de werkgever het ontslag ingetrokken had, en vervangen door de dagen zonder loon. Maar misschien heb ik te vlug conclusies getrokken? Is het ontslag nog steeds van kracht? Indien wel, denk ik dat de vriendin van de TS best contact opneemt met de vakbond of een advocaat arbeidsrecht, want ik denk niet dat een rechter dit redelijk gaat vinden... Moest er geen ziektebriefje zijn, OK, maar de afwezigheid was weldegelijk door een ziektebriefje gedekt, het is alleen verkeerd verstuurd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”