Successierechten roerende goederen

K1989
Topic Starter
Berichten: 7

Successierechten roerende goederen

#1 , 12 nov 2017 20:34

Ik weet dat er al veel topics zijn, maar ik vind het niet direct terug. Misschien is het wel een stomme vraag, maar wij hebben geen ervaring met de materie.

Hoe zit het juist met de betaling van successierechten op roerende goederen?

Stel er moet €10 000 aan successierechten betaald worden op deze roerende goederen. Moet je deze dan eerst betalen en wordt dan de nalatenschap gestort of wordt dit gewoon verrekend? Dus ineens deel doorgestort aan de fiscus en hetgene overblijft wordt dan aan de erfgenaam gestort? We hebben nog geen idee hoeveel we zullen moeten betalen, maar het lijkt me te gek om in geval van hoge bedragen te moeten gaan lenen om de successierechten te kunnen betalen als dat geld dan een beetje later op je rekening staat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 nov 2017 09:14

Gewoonlijk moet je die pas betalen 6 maanden na dat de fiscus zijn rekening heeft gemaakt.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 nov 2017 11:24

Timing is als volgt :
aangifte nalatenschap binnen de 4 maanden na overlijden
betaling erfbelasting binnen de 6 maanden na overlijden
Voor rekening van de fiscus en de betaling heb je dus 2 maanden.
Meestal kunnen de gelden veel vlugger vrij gegeven worden. Indien een notaris alles regelt, kan die wel altijd een berekening/schatting geven van die belasting. Hij kan altijd een voorschot uitkeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”