Aangifte schade aan auto door slecht wegdek

Filip_08
Topic Starter
Berichten: 2

Aangifte schade aan auto door slecht wegdek

#1 , 16 feb 2009 17:31

Ik heb deze morgen een "ongeval" gehad met m'n auto.
Er was een grote put in het wegdek waar in ingereden ben, met het gevolg dat er allerlei onderdelen van m'n auto stuk zijn.
Men is m'n auto moeten komen slepen. De totale kosten lopen op tot meer dan 1000 euro.

Kan ik de stad Antwerpen hiervoor verantwoordelijk stellen? Ik ben me al eens gaan informeren bij de Politie, en die zeggen dat ik dan een verklaring moet invullen. Ze hadden echter m'n papieren van de auto nodig, die ik op dat moment niet bij me had (lagen in de auto die ondertussen in de garage staat).

Dus mijn vragen zijn:
1. Kan ik de stad of wie dan ook verantwoordelijk stellen voor het slechte wegdek?
2. Kan ik die aangifte morgen ook nog doen, of is dit dan al te laat?

Bedankt alvast voor het snelle antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 feb 2009 17:44

beter vandaag dan morgen - In principe is de wegbeheerder aansprakelijk - dus dat kan een andere zijn dan de stad
(Waar is het juist gebeurd)

De politie zal hiervan idd een PV opstellen en dan de nodige maatregelen treffen om te beletten dat er nog inrijden - dan moet u natuurlijk zeggen waar het is.
Het beste is zo snel mogelijk wanneer u morgen gaat kan de situatie veranderd zijn ( putteke opgevuld) en dan heb je geen been meer om op te staan want bewijs het maar dat het die put was.

De wegbeheerder moet zich gedragen als een goed huisvader.

Uw verzekering ook in kennis stellen en het PV nr van de politie doorgeven

Filip_08
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 feb 2009 18:02

beter vandaag dan morgen - In principe is de wegbeheerder aansprakelijk - dus dat kan een andere zijn dan de stad
(Waar is het juist gebeurd)

De politie zal hiervan idd een PV opstellen en dan de nodige maatregelen treffen om te beletten dat er nog inrijden - dan moet u natuurlijk zeggen waar het is.
Het beste is zo snel mogelijk wanneer u morgen gaat kan de situatie veranderd zijn ( putteke opgevuld) en dan heb je geen been meer om op te staan want bewijs het maar dat het die put was.

De wegbeheerder moet zich gedragen als een goed huisvader.

Uw verzekering ook in kennis stellen en het PV nr van de politie doorgeven
De politie-agent heeft me gezegd dat ik dit ook morgen of overmorgen mag doen.... toch wil ik dit zo snel mogelijk in orde krijgen want 1000 euro is niet niks natuurlijk.
De agent zei me ook dat ik niet de enige was. Het putje is intussen wel al opgevuld. Hopelijk kan ik dit nog regelen.

Bedankt alvast.

Reclame

rudyvt
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 mar 2009 13:42

Zulke procedures komen veel voor: mensen die schade hebben geleden ten gevolge van de staat van het wegdek.

Zoals Franciscus reeds schreef, is de wegbeheerder (eigenaar van de weg; meestal de gemeente of het gewest) principieel aansprakelijk, en dit op grond van art. 1384, lid 1 Burgerlijk Wetboek: aansprakelijkheid voor gebrekkige zaken. Dit is een objectieve aansprakelijkheid: een fout is niet vereist. Als slachtoffer moet je kunnen bewijzen: het gebrek, de schade en het oorzakelijk verband. Het gebrek en de schade vormen meestal geen probleem: dit kan worden afgeleid uit het PV van aangifte (vaststellingen van de politie). Het oorzakelijk verband zal meestal het struikelblok vormen: je moet de rechter er van kunnen overtuigen dat het effectief waar is dat jij in DIE put bent gereden. Getuigen en vaststellingen "on the spot" zijn hiertoe vaak doorslaggevend. Snelle aangifte aan de verzekeraar is ook van belang. Best kan je ook zelf een uitgebreide fotoreportage samenstellen. Hoe meer elementen, hoe makkelijker de rechter te overtuigen valt.

N.B.: voor dergelijke procedures (indien er geen minnelijke regeling kan worden bereikt) is de politierechtbank bevoegd. En let dus op: de juiste wegbeheerder dient gedagvaard te worden.
Dura lex, sed lex - Rudy Van Turnhout

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 01 mar 2009 17:00

grote kans dat je in belgie achter het net zal vissen

in de belgische wegcode staat immers dat je je snelheid en rijgedrag moet aanpassen aan de staat van de weg

zo dekken ze zich in tegen ongevallen door versleten infrastructuur
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 01 mar 2009 19:21

grote kans dat je in belgie achter het net zal vissen

in de belgische wegcode staat immers dat je je snelheid en rijgedrag moet aanpassen aan de staat van de weg

zo dekken ze zich in tegen ongevallen door versleten infrastructuur

staat er zo ook niet ergens dat de wegbeheerder verantwoordelijk is voor de staat van de weg? dat een put die vandaag ontstaat pas over een week kan hersteld worden is 1 ding, maar putten laten en doen alsof er niks aan de hand is kan toch zo maar niet?


mijn voorbeeld ( en ervaringen ):

http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... #msg171764


kzal zien of ik de foto's nog heb ( telenet vond et plezant om gans mijn space eens te deleten -_- )

2 dagen na het opstellen van het pv:

"vandaag ( 14/3/06 ) daar nog is gaan zien en tot mijn verbazing zijn die gleuven nu wel goed opgevuld + overgoten met 'pek' ( melding van het pv door de politie gekregen? , foto's volgen nog, tis wa donker nu ) Kwaad , dit betekent voor mij dat ze het wel degelijk wisten van het mogelijk 'gevaar' van die gleuven "



*edit*

kheb ze geupload naar mijn space ;)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2009 19:37

grote kans dat je in belgie achter het net zal vissen

in de belgische wegcode staat immers dat je je snelheid en rijgedrag moet aanpassen aan de staat van de weg

zo dekken ze zich in tegen ongevallen door versleten infrastructuur
Even de juridische beginselen op een rijtje:

1. De bewaarder van een zaak is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek van de zaak (art. 1384 B.W.).

Als het slachtoffer dit gebrek bewijst èn bewijst hierdoor schade geleden te hebben is de bewaarder (gemeente of gewest) aansprakelijk.

2. De fout van het slachtoffer neemt de aansprakelijkheid van de bewaarder van de zaak niet weg.

3. Er kan sprake zijn van een gedeelde aansprakelijkheid als het slachtoffer een fout beging. De bewijslast rust op de bewaker van de zaak.

-----

In België worden bijna dagelijks vonnissen uitgesproken waarbij de gemeente of het gewest aansprakelijk wordt gesteld voor schade door een gebrekkige wegeninfrastructuur.

scorpioen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”