medewerker van een moestuin 'zonder' eigenaar verbiedt mij de tuin te betreden.j

janu
Topic Starter
Berichten: 45

medewerker van een moestuin 'zonder' eigenaar verbiedt mij de tuin te betreden.j

#1 , 15 okt 2017 19:05

Het gaat over een 'sociale' 'gemeenschappelijke' moestuin waar de eigenaar sinds veel jaren afwezig is .De tuin wordt sinds meer dan 10 jaren door verschillende mensen bewerkt.Sinds 1 jaar ben ik ook medewerker van de moestuin waar een dame de rol speelt van verantwoordelijke sinds een paar jaren en een bevriende man bewerkt 80% van de tuin. De dame zegt dat de regels zijn dat ieder medewerker mag plukken van de ganse tuin.Maar de bevriende man heeft me gezegd dat wat hij bewerkt voor zijn privé gebruik is. Als ik ben klagen bij de dame heeft ze de kant van de bevriende man gekozen die haar regels niet respecteert.Daardoor is een ruzie ontstaan en de dame heeft me gevraagd om de tuin te verlaten.
Ik heb haar gevraagd om de naam en telefoon nummer van de eigenaar te geven wat ze geweigerd heeft.Ik heb haar gevraagd dan een bewijs,document te tonen dat ze autoriteit ,volmacht heeft over de tuin,wat ze ook niet gedaan heeft. Nu begin ik te denken dat ze krakers zijn die het rijk alleen voor zichzelf willen.
Mijn vraag is ,als ze me de toegang tot de tuin ontzeggen wat kan ik doen?
Kan ik ergens ,bv de politie vragen dat ze controleren of ze krakers zijn of een mogelijke volmacht van de eigenaar hebben?
Ik ben wel van plan naar de tuin te blijven gaan omdat ze geen bewijs getoond hebben.Maar ik wil verdere confrontaties of ruzies vermijden.
bedankt voor alle nuttige informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 15 okt 2017 19:14

Als u de gegevens van de tuin weet eens via http://www.geopunt.be/ kijken wat het kadasternummer is.
Mogelijk kan het kadaster dat ook direct terugvinden met straatnaam en nr.
Kost enkele € maar dan hebt u de gegevens van de eigenaar... met die info is het via alle openbare kanalen achter tel nr of zo komen.

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 16 okt 2017 11:21

zeer bedankt,Ik heb contact genomen met de eigenaar en heb bijkomend info gekregen.

Reclame


janu
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 17 okt 2017 11:48

Dat het klopt dat een persoon is die de eigenaar van de tuin vertegenwoordigt maar deze persoon woont 150 km verder en heeft zijn functie verwaarloosd en ergens toegelaten heeft dat de dame de tuin beheerd in tegenstrijdigheid met de regels van de vertegenwoordiger en zelfs in tegenstrijdigheid met haar eigen regels.Nu moet de wijkagent bemiddelen tussen de verschillende partijen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2017 13:03

Dat het klopt dat een persoon is die de eigenaar van de tuin vertegenwoordigt maar deze persoon woont 150 km verder en heeft zijn functie verwaarloosd en ergens toegelaten heeft dat de dame de tuin beheerd in tegenstrijdigheid met de regels van de vertegenwoordiger en zelfs in tegenstrijdigheid met haar eigen regels.Nu moet de wijkagent bemiddelen tussen de verschillende partijen.
Er is dus een persoon die de eigenaar VERTEGENWOORDIGD? Maar wie is de eigenlijke eigenaar?

Op zich heb jij net zoveel rechten om daar te zijn als de anderen, namelijk: geen enkel recht! Tenzij u ergens op papier een toestemming van de eigenaar hebt dat u de grond (of een deel ervan) mag bewerken. Als u die toestemming niet hebt, mag u niet op dat privé-domein zijn. Idem voor alle anderen. Wijkagent zou best de schriftelijke toestemmingen opvragen aan alle personen die menen dat ze de grond daar mogen bewerken. Als niemand over zo'n toestemming beschikt zou de wijkagent iedereen van die grond moeten sturen en hen melden dat ze er zonder formele toestemming van de eigenaar, niets te zoeken hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 17 okt 2017 15:38

Mondelinge toestemming is ook geldig in dit geval, zeker als de eigenaar dit bevestigd.
Wijkagent geeft geen bevoegdheid om daar op te treden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 okt 2017 15:55

Mondelinge toestemming is ook geldig in dit geval, zeker als de eigenaar dit bevestigd.
Tja, als de eigenaar er zich niets van aantrekt, kan iedereen zeggen wat hij wil, en is het in principe chaos over dat stuk grond. Niemand belet de topic starter nu om inderdaad zijn groeten te gaan plukken in die tuin, aangezien dit mondeling zo afgesproken was, blijkbaar.
Wijkagent geeft geen bevoegdheid om daar op te treden.
Als er conflicten van komen, moet een wijkagent de openbare orde handhaven, als het nodig is kan hij daarom iedereen de toegang tot dat stuk grond verbieden tot de situatie duidelijk is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 17 okt 2017 17:34

Als u contact hebt met eigenaar vraag dat eigenaar u als zijn vertegenwoordiger / lasthebber aanduidt.
Dan is de zaak ineens opgelost ... die dame of iemand anders heeft dan niets meer te zeggen.
Idd politie kan komen om de orde te bewaren en dan de eigenaar in overtreding nemen wegens niet afsluiten van zijn perceel en de rest verwijzen naar de vrederechter.
Openbare orde kan als het terrein voor iedereen of voor een bepaald aantal personen betreedbaar is zonder controle/

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#10 , 10 nov 2017 18:25

De eigenaar wil het contract met de vorige medewerker verbreken gezien dat de persoon al 2 jaar geleden uit Leuven verhuist is.Ik vind ook dat de vorige medewerker geen autoriteit had om de 'autoriteit" over de tuin aan vrienden door te geven.Na het gesprek met de eigenaar concludeer ik dat de huidige medewerkers geen autoriteit hebben over de tuin.Het plan is dat de eigenaar naar Leuven binnenkort naar Leuven komt om met mij en andere medewerkers te praten en een nieuwe contract maken.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 10 nov 2017 18:47

Heeft de eigenaar dat al duidelijk gemaakt aan de huidige niet geautoriseerde personen of aan die 'verdwenen' verantwoordelijke.
Als u die gegevens al op papier hebt - desnoods per mail hebt gekregen .. kan u indien er door die andere bepaalde acties worden genomen die mail al aan de politie tonen.
Aan die 'medewerkers' kan u steeds hun lasthebbing van de eigenaar vragen.
Misschien dat de eigenaar inderdaad iets opstellen als lastgeving - lasthebbing met kopie I.K van de gemachtigde personen en eigenaar onderaan en allen origineel getekend.

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#12 , 28 jan 2018 18:55

Intussen heb ik een paar keer met de eigenaar getelefoneerd , zelfs afgesproken in de tuin,Nu moet hij een document opstellen waar hij de personen die in de tuin mogen werken zal aanduiden.
bedankt voor al de tips.

Terug naar “Andere”