Weigering hogechool

KAMI
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Weigering hogechool

#1 , 08 nov 2017 02:28

Afgelopen 3 academiejaren heb ik een opleiding gevolgd aan een hogeschool.
In september ben ik geweigerd voor mijn verdere verloop van deze opleiding (terwijl ik er bijna was)
In de afgelopen 3 jaar is er het een en ander misgegaan.

In het begin was ik een goede student. Goede punten weinig herexamens.
Dit tot ik 2 maal een klaplong opliep en een operatie moest ondergaan.

Hierna ging het fout.

Mijn eerste academiejaar eindigde redelijk slecht door fysieke en mentale uitputting vanwege de operatie.
echter eindigde ik met 3 kwart geslaagd voor alle vakken.

Mijn 2de academiejaar startte ook niet van een leien dakje.
Door een fout in het systeem van de school was ik gebuisd voor een vak waarvoor ik een vrijstelling had.
Door de verlate inschrijving liep ik een maand werkloosheidsuitkering mis (ik ben gaan studeren nadat ik gaan werken was)

Door de achterstand die ik opliep in mijn 1ste jaar was het moeilijk de meeste vakken te volgen.
Ik geraakte in een zware depressie en later werd er zelfs bipolaire stoornis geconstateerd.
Ik bracht de hogeschool in kwestie hiervan op de hoogte dat men hier rekening kon houden (ik kon moeilijk lessen volgen aangezien ik last had van paniek en woede aanvallen).

Later dat academiejaar heeft een student mij gevraagd voor een interview voor een schoolproject.
Mijn opleidingshoofd heeft toen de student in kwestie gemaild om hem te waarschuwen voor mijn medische toestand en een andere leerling aanbevolen. Dit terwijl mijn "medische toestand" onder vertrouwen was gemeld.
Hiervan heb ik de mails gelezen en bewaard.

En dan het jaar dat mij met verbazing heeft geslagen.
In het begin van mijn derde academiejaar heeft mijn opleidingshoofd een familielid van hem gevraagd te melden wanneer ik me in het stamcafe zat van onze studentenclub. Dit zodat hij mij op de vingers kon tikken.

Zoals ik al eerder gemeld had kreeg ik een uitkering. Door wederom een uitgestelde inschrijving heb ik mijn contract getekend online zonder deze in te zien. Dit om zo snel mogelijk alles te regelen.
Wat ik niet wist was dat mijn contract veranderd was zonder mijn medeweten.
Zo werd ik onder studievoortgangsbewaking geplaatst wat wil zeggen dat ik voor 60 procent geslaagd moet zijn.

Op zich klinkt redelijk.

Maar door een financieel probleem kon ik mijn boeken niet aanschaffen en niet alle lectoren gaven hun syllabussen online vrij.
In klusters kwam ik niet aan de 60 procent maar in vakken( vakken waarvoor ik slaagde moest ik niet opnieuw doen maar voor het groot deel van de klusters had ik een 8 of 9, dus moest ik de klusters terug oppakken maar moest ik niet alle vakken opnieuw doen) kwam ik daar wel aan.

Ook speelde mijn bipolaire stoornis een rol en bemoeilijkte mij prestaties ten zeerste.

Ik ben toen meermaals naar mijn opleidingshoofd, studiebegeleider en StudentenVoorziening geweest met deze problemen.
Alle instanties hebben mij geadviseerd mij niet te veel aan te trekken van mijn punten en mij zouden helpen voor een oplossing te zoeken om financieel sterker te worden dit academiejaar. Mensen die allemaal mijn dossier hebben ingekeken en geen van hen wist mij te melden dat ik voor 60 procent geslaagd moest zijn.

Toen ik mij dan wou inschrijven lukte dit dan niet.
Mijn opleidingshoofd zat in de examencommissie die mij weigerde.
De ombudsdienst wist niet wat er gebeurde.
En uiteindelijk is mijn beroep ook afgekeurd geweest desondanks de bovenstaande info (deze hebben geen moeite genomen StuVo te contacteren).

Na al dit gedoe ben ik nu ingeschreven op een andere school. Jammer genoeg kan ik eigenlijk de afgelopen 3 jaar gewoon in de vuilbak gooien.

Echter wil ik het hier niet bij laten.
Kan ik een zaak aanspanne, moet ik naar de pers gaan, ...?
Wat is het beste dat ik nu kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2017 09:05

Mijn opleidingshoofd heeft toen de student in kwestie gemaild om hem te waarschuwen voor mijn medische toestand en een andere leerling aanbevolen. Dit terwijl mijn "medische toestand" onder vertrouwen was gemeld.
Hier zou je kunnen spreken van schending van de privacy. Langs de andere kant: u zegt zelf dat u woedeaanvallen zou kunnen hebben. In die zin moet het opleidingshoofd ook zijn verantwoordelijkheid nemen naar de andere leerling toe: stel dat u tijdens dit interview zou kwaad worden en de andere leerling iets aandoen? OK, het opleidingshoofd had het kunnen houden op "Gelieve een andere leerling te kiezen" zonder een reden op te geven.
Zoals ik al eerder gemeld had kreeg ik een uitkering. Door wederom een uitgestelde inschrijving heb ik mijn contract getekend online zonder deze in te zien. Dit om zo snel mogelijk alles te regelen.
Wat ik niet wist was dat mijn contract veranderd was zonder mijn medeweten.
Zo werd ik onder studievoortgangsbewaking geplaatst wat wil zeggen dat ik voor 60 procent geslaagd moet zijn.
U hebt toch getekend? U wordt verondersteld te weten wat u tekent. U kan dus juridisch gezien niet zeggen dat u van niets wist, aangezien u uw contract getekend hebt. Jammer dat u getekend hebt zonder alles te lezen, maar voor een rechtbank is die uitleg waardeloos.
Mensen die allemaal mijn dossier hebben ingekeken en geen van hen wist mij te melden dat ik voor 60 procent geslaagd moest zijn.
U hoorde dit zelf te weten! U hebt het contract getekend.
Echter wil ik het hier niet bij laten.
Kan ik een zaak aanspanne, moet ik naar de pers gaan, ...?
Wat is het beste dat ik nu kan doen?
Wat wil je de school verwijten? Dat jij je contract niet kende? Het contract dat je zelf getekend hebt? Het enige dat je de school ten laste kan leggen, is dat het opleidingshoofd mogelijk te loslippig geweest is tegen een medeleerling. Dat is alles. Voor de rest van het verloop van uw opleiding, bent u zelf verantwoordelijk. Als er geen onregelmatigheden gebeurd zijn bij het afnemen van de examens, staat u nergens. Als u naar de pers stapt, zou u ook nog laster en eerroof kunnen aangesmeerd worden. Aangezien u het financiëel al niet te breed hebt, denk ik niet dat je het zal zien zitten een eventuele schadevergoeding te betalen?

Het beste dat je kan doen is leren uit deze situatie: LEES altijd wat je tekent!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12816

#3 , 08 nov 2017 10:27

Een klacht tegen die persoon omwille van deontologische fouten moet kunnen, dat staat echter volledig los van al dan niet aan uw jaar mogen beginnen. Dat je een contract moet lezen alvorens te tekenen, is vrij evident.

Reclame

KAMI
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2017 10:43

Ik snap het contract lezen voor je het tekent.
Maar wat mij stoort is dat eens het getekend is ik er niet meer aan kon.
Ik heb nooit een kopie ontvangen.
Eens getekend moet men dat vrijgeven voor je er weer aan kan.

En school instanties hebben mij het advies gegeven dat tegen het examen regelement ingaan.
Nooit is mij dan ook gemeld dat het over klusters moet gaan en niet over vakken appart.
Ik vakken kwam ik aan 60 procent.
Klusters niet...

LeenW
Berichten: 12816

#5 , 08 nov 2017 10:49

Tja, dat is ook een fout van u. Elk contract laat je opmaken volgens het aantal partijen. Dus nooit iets tekenen als er maar 1 exemplaar van is. Sorry hoor, maar na 3 jaar hogeschool zou u zo'n dingen moeten weten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 nov 2017 11:09

Ik snap het contract lezen voor je het tekent.
Waarom heb je dan getekend ZONDER eerst te lezen?
Maar wat mij stoort is dat eens het getekend is ik er niet meer aan kon.
Op zich had dit weinig aan de zaak veranderd. Eens getekend, is getekend. Dan wordt er verondersteld dat je de inhoud kende.
Ik heb nooit een kopie ontvangen.
Dan had je daar moeten naar vragen. Ik ben vrij zeker dat men jou met alle plezier een kopietje had bezorgd.
En school instanties hebben mij het advies gegeven dat tegen het examen regelement ingaan.
Neen, men heeft jou geen advies gegeven tegen het reglement in, men heeft jou niet verteld wat je hoorde te weten na het onderteken van het contract. Dat is iets helemaal anders. Het is vrij normaal dat een partij jou niet meer expliciet opnieuw inlicht over de zaken die in een door jou ondertekend contract staan.
Nooit is mij dan ook gemeld dat het over klusters moet gaan en niet over vakken appart.
Toch wel, in het contract dat u getekend hebt en het examenreglement dat ongetwijfeld terug te vinden is op de website / intranetsite van de school.

Je probeert de school een beetje te verwijten dat ze jouw handje niet goed genoeg vastgehouden hebben en jou niet alle informatie die je nodig had op een zilveren schoteltje gepresenteerd hebben. Voor een student in het hoger onderwijs zou dit toch niet meer hoeven, zou ik zo denken.

Maar bon, zoals Leen al zei: het enige dat je zou kunnen beginnen, is een klacht tegen het opleidingshoofd wegens het niet zorgvuldig omgaan met de medische informatie die je hem verstrekt hebt. Maar wat zou dit jou opleveren, behalve veel tijdverlies?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 nov 2017 12:44

Wat ik helemaal niet begrijp, is dat iemand 3 jaar hogeschool doet en niet op de hoogte is van het reilen en zeilen van de examens, ik heb zelfs geen middelbaar gedaan maar dit zou ik toch wel zeker weten, als ik daar op de school zou zijn.
Wat ook een bewijst is aan u punten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KAMI
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 nov 2017 13:05

Ik heb het examen regelement gelezen en dat is niet duidelijk beschreven.

En ik verwachte niet dat de hogeschool mijn handje vasthield want de eerste 2 jaar heb ik gedaan zonder de hulp van de hogeschool.

Enkel in mijn derde jaar heb ik die hulp wel gevraagd omdat ik de situatie niet meer kon dragen.
De hogeschool wist van mijn financiele situatie, wist van mijn medische toestand en de verantwoordelijke instanties hadden mij beloofd mij verder te helpen in deze situaties.

Ik weet niet of u de inhoud van bipolaire stoornis kent (zo niet is dat geen verwijt maar dan raad ik u aan deze op te zoeken).
En mijn financiele situatie was ook geen gemakkelijke . Ik moest zien te overleven met 520 euro in de maand.
Ik kon mijn boeken niet meer aankopen gezien mijn andere kosten (belastingen, verzekeringen, levenskosten, enz...)
Het is niet dat ik met opzet mijn studies niet haalde en zelfs gezien de omstandigheden deed ik het nog vrij goed.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 08 nov 2017 13:12

Tenzij er in het reglement staat dat er 100 percent slaaggarantie is voor ALLE studenten zie ik niet in wat u zou kunnen bereiken indien u (herhaaldelijk) niet geslaagd bent in uw examens.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 nov 2017 13:30

Ik weet niet of u de inhoud van bipolaire stoornis kent (zo niet is dat geen verwijt maar dan raad ik u aan deze op te zoeken).
En mijn financiele situatie was ook geen gemakkelijke . Ik moest zien te overleven met 520 euro in de maand.
Ik kon mijn boeken niet meer aankopen gezien mijn andere kosten (belastingen, verzekeringen, levenskosten, enz...)
Alle begrip voor alles wat je hier opnoemt, maar niets van dat alles levert extra punten op bij examens, als je begrijpt wat ik bedoel. Een examen is een test of je de leerstof kent. Als blijkt dat je de leerstof niet kent, is al het bovenstaande geen geldig excuus om het resultaat aan te vechten. Er zijn genoeg studenten die het financieel erg moeilijk hebben, maar wel slagen. Er zijn genoeg studenten die het mentaal moeilijk hebben, maar wel slagen.
Het is niet dat ik met opzet mijn studies niet haalde en zelfs gezien de omstandigheden deed ik het nog vrij goed.
Ik denk dat de studenten die met opzet falen, maar een héél erg kleine minderheid is. Het overgrote deel van de studenten die hun studies niet afmaken, doen dit niet met opzet.

Nogmaals, u bent niet door uw studies geraakt, en u noemt daar allerlei redenen voor op, maar ik zie niet in waar de school zelf in de fout is gegaan wat dat betreft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#11 , 08 nov 2017 17:46

Als u twee jaar voor onvoldoende vakken slaagt, is het normaal dat men u voor het 3de jaar in dezelfde richting onder studievoortgangsbewaking plaatst. Het is niet eens relevant of u dat contract hebt getekend zonder te lezen. De maatregel was sowieso te nemen of te laten, u hebt daar geen keuze in. Het is een gunst dat men u nog een laatste kans wilde geven. Daar valt dus niet over te klagen.

WP002
Berichten: 1479

#12 , 08 nov 2017 18:33

Zo werd ik onder studievoortgangsbewaking geplaatst wat wil zeggen dat ik voor 60 procent geslaagd moet zijn.
Dat is in de meeste onderwijsinstellingen een standaardprocedure om 'eeuwige studenten' mee af te schrikken. Daar zal u niet te veel tegen kunnen beginnen.

Terug naar “Onderwijsrecht”