Belastingen uit hobby

F_P verkest
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingen uit hobby

#1 , 06 nov 2017 22:55

Hallo,

Ik ben wat de kluts kwijt als het aankomt op het Belgische fiscale stelsel en zoek wat expertise.

Situatie
Een bevriende handelaar stelde voor om fotoprints te verkopen via zijn winkel; kosten voor het printen zou ik op mij nemen, verkoop wordt geregeld door de derde partij. Tegelijk zou ik deze prints op mijn site willen aanbieden via een plugin van een online print-service. Op dit moment kan ik niet inschatten hoeveel prints ik zo per jaar verkocht zou krijgen... Maar ik denk dat één per maand al héél ruim gerekend is.

Naast fotografie spring ik ook bij bij het opzetten van websites en analytics. Aangezien ik naast mijn vaste job steeds minder tijd heb hiervoor zou ik hier toch graag wat meer aan over houden dan een fles wijn hier en daar. Aan die voltijdse job, houd ik een ruime €2000 per maand over; daarnaast heb ik op dit moment geen fiscale aftrekmogelijkheden zoals een hypotheek/lening... m.a.w. ik word al aardig zwaar belast.

Vragen
1) Kan het verkopen van prints beschouwd worden als een occasionele inkomst? Als ja, wat is het maximum: €5580 omzet of €1140 winst per jaar?
2) Is het toegestaan om inkomsten uit twee hobbies te halen? Zijnde fotografie en webdesign (beide raken meer en meer met elkaar verweven).
3) Welk BTW tarief moet ik aanrekenen? 6% voor creatieve zaken of 21% voor een product?? Een website valt nu toch niet echt in één van beide categorieën, of zie ik iets over het hoofd.
4) Is het zelfstandigenstatuut de hele papiermolen waard? Zeker als er minder prints dan voorzien verkocht worden? Dit is een wat subjectieve vraag, maar wat zijn eigenlijk de voordelen als (piep)kleine zelfstandige?
5) Kan ik met terugwerkende kracht kosten inbrengen? Mijn reflextoestel gaf eind augustus de geest, dus moest ik een nieuwe aanschaffen (als consument, dus volle pot BTW betaald). Is dit recupereerbaar?
5bis) Kan ik toekomstige kosten inbrengen (vb. Een nieuwe monitor)? Hoe gebeurt dit als ik bij het model van occasionele inkomsten blijf?
6) Hoe zit het met de €500-regel die vanaf januari ingaat? Kan je voor inkomsten uit creatieve hobbies hier gebruik van maken? Is dit dan voordeliger dan een zelfstandigenstatuut aanvragen?
7) Hoe stel je als niet-zelfstandige een factuur op aan klanten voor een print/fotoverslag/website.

Doelstelling
Op dit moment ben ik niet van zinnens om fotodiensten/webontwikkeling actief aan te bieden als dienst. Het zijn en blijven hobbies waar echter veel geld in "verdwijnt". Het zou voor mij al een succes beteken als ik een deel van de investering in mijn materiaal en ontiegelijke uren kan recupereren en een spaarpotje kan aanleggen om ouder materiaal te vervangen. (Ik spreek al van een wonder mocht het ooit tot een break-even komen).

Groeten, V.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 06 nov 2017 23:07

1) Het lijkt mij een regelmatige activiteit, dus zelfstandige worden
2) Allemaal geen probleem, het is wel geen hobby meer maar een beroepsactiviteit
3) 21%, enkel voor "echte" kunst is het 6%
4) Voor een zeer kleine zelfstandige is er geen echt voordeel.
5) Neen, historische btw is niet aftrekbaar
6) Dit gaat dacht ik niet voor uw beroepsactiviteit, al is het wachten op de definitieve wettekst
7) Dat gaat niet. Een particulier kan geen factuur maken.

Ik krijg de indruk dat u enerzijds wel alle voordelen van een zelfstandige wil, maar anderzijds er niet de nadelen bij wil krijgen. Dat gaat uiteraard niet. Ofwel wordt u zelfstandige met alle rechten en plichten, ofwel doet u voort met uw hobby, maar dan zonder tegenprestatie (geldelijk of in natura) te vragen.

Voor de volledigheid Artikel 4 van het btw-wetboek:
Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 nov 2017 23:14

Het is niet door een activiteit een hobby te noemen dat u geen belasting zou moeten betalen.

"Ik ben wat de kluts kwijt als het aankomt op het Belgische fiscale stelsel "
Dat zijn we allemaal of toch bijna.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 07 nov 2017 05:54

Inderdaad, hoe je het noemt maakt niet uit, de fiscus kijkt enkel naar regelmaat.

1) Eén of twee verkopen per jaar lukt meestal nog wel als occasionele inkomsten, alhoewel, bijvoorbeeld meerdere jaren na mekaar twee oldtimers per jaar renoveren en verkopen zal ook al als regelmatig worden aanzien. M.a.w. zelfstandige activiteit.
Van Unizo:
Hoe meer van deze elementen aanwezig zijn, hoe groter de kans op het bestaan van een beroepsactiviteit in fiscale zin. In de praktijk zijn vooral de criteria regelmaat, frequentie en aantal handelingen belangrijk.
2) Geen hobby, zelfstandige activiteit, en daar combineert u zoveel activiteiten als u wenst, zolang u niet met de vestigingswet in conflict komt (waar voor bepaalde activiteiten zoals bijvoorbeeld elektricien een diploma of ervaring geëist wordt). Gewoon in het KBO de correcte Nacebel codes doorgeven.
3) 21%
4) Met minimale inkomsten loop je al snel het risico van meer kosten te maken dan inkomsten te hebben. Boekhouder, sociaal verzekeringsfonds (enkel gratis indien inkomsten onder 1340 €/jaar), plus op het beetje dat overschiet ga je met uw inkomen nog een 45 à 50 % belastingen afstaan. Spijtig genoeg geen legaal alternatief!
5) Nope, soms mogelijk indien je aankoopt net voor je je btw geregeld hebt, maar dan moet er btw in aanvraag op de factuur staan dacht ik. Alsook, met zulke kleine omzet moet je sowieso best voor btw vrijstelling gaan, en kan je dus geen btw recupereren (en moet ook geen 21% van je inkomsten door storten naar de btw); uiteraard wel aankopen/investeringen aftrekken van je inkomsten. Dan ook nog eens rekening houden dat je moet afschrijven, dus een nieuwe camera ga je niet volledig in één boekjaar mogen inbrengen, te spreiden over meerdere jaren, lineair of degressief.
6) Geen idee.
7) Je kan zonder zelfstandige te zijn geen btw factuur maken. Onder het systeem occasionele inkomsten mag je wel een "kosten nota" maken", je klant kan dat gebruiken om in te brengen als onkosten, uiteraard niet om btw te recupereren aangezien jij geen btw door stort. Uiteraard moet dan wel zeker die inkomsten aangegeven worden onder occasionele inkomsten bij je jaarlijkse aangifte (33% belastingen). uiteraard enkel van toepassing als het echt occasioneel is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2017 08:30

Wil even inpikken, wat ik over het nieuwe regeling heb gelezen is dat men die occasionele inkomsten ook zal moeten aangeven.

Wat hobby betreft ik heb gans mijn leven en nu nog gewerkt als hobby, ook mijn twee zoons werken als hobby anders werk je geen 80 uren per week, en neen de belastingen hebben mij altijd weten wonen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

F_P verkest
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2017 20:54

Hallo,

Bedankt allen voor de verheldering; zal z.s.m. een afspraak maken bij een UNIZO-kantoor voor meer inlichtingen. Mijn enige vraag die mij nog rest is het volgende:
Voor mijn werk ben ik in toenemende mate in het buitenland (momenteel toch zo'n anderhalve week per maand) maar vanaf januari sta ik op een nieuw project die met een aan de zekerheid-grenzende waarschijnlijkheid, mij verplicht langer en vaker in het buitenland te verblijven.

Als ik als zelfstandige in bijberoep, twee kwartalen of meer géén activiteit verricht als zelfstandige voor mijn "hobby", maar wel kosten maak (... Abonnement op Lightroom CC en Photoshop CC). Riskeer ik hiermee dan niet in de categorie van 'schijnzelfstandige' te vallen waarbij ik op papier zelfstandige ben voor mijn hobby, maar in realiteit enkel (kan) werken voor het bedrijf waar ik mijn hoofdberoep uitoefen?

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 07 nov 2017 21:13

Twee kwartalen is ok, als dit meer dan een jaar duurt, zal de Fiscus uw kosten beginnen verwerpen omdat er geen zelfstandige beroepsactiviteit meer aan gekoppeld is.

berenod
Berichten: 942

#8 , 08 nov 2017 08:24

Hallo,

Bedankt allen voor de verheldering; zal z.s.m. een afspraak maken bij een UNIZO-kantoor voor meer inlichtingen. Mijn enige vraag die mij nog rest is het volgende:
Voor mijn werk ben ik in toenemende mate in het buitenland (momenteel toch zo'n anderhalve week per maand) maar vanaf januari sta ik op een nieuw project die met een aan de zekerheid-grenzende waarschijnlijkheid, mij verplicht langer en vaker in het buitenland te verblijven.

Als ik als zelfstandige in bijberoep, twee kwartalen of meer géén activiteit verricht als zelfstandige voor mijn "hobby", maar wel kosten maak (... Abonnement op Lightroom CC en Photoshop CC). Riskeer ik hiermee dan niet in de categorie van 'schijnzelfstandige' te vallen waarbij ik op papier zelfstandige ben voor mijn hobby, maar in realiteit enkel (kan) werken voor het bedrijf waar ik mijn hoofdberoep uitoefen?
Geen probleem.
Men beseft ook dat het statuut bijberoep wil zeggen dat je ook een hoofdberoep hebt, en dat er kwartalen zullen zijn waar je in je bijberoep niet veel (of niets) gaat presteren en in andere dan weer wel.

Qua inbrengen kosten, je mag alle kosten inbrengen zolang ze nodig zijn om je zelfstandige activiteit uit te voeren, en zolang ze (rechtstreeks/onrechtstreeks) bijdragen aan het genereren van omzet. En natuurlijk moeten ze op jaarbasis ook wat in verhouding staan tot uw omzet!
5000€/jaar aan abonnementen en slechts 2000€ omzet draaien gaat natuurlijk niet kunnen!

Wat je vooral niet mag doen is een pak meer onkosten maken dan je inkomsten genereert (dus verlieslatend bijberoep) om dan dit verlies te gebruiken om je belastingen in je hoofdberoep omlaag te brengen.
Dit zou eventueel wel tijdelijk kunnen wanneer je nog zwaar moet investeren en je nog een klantenbestand moet opbouwen, maar dan kan je je wel vroeg of laat een controle verwachten. Wil niet zeggen dat ze niet akkoord gaan zijn hé, maar je gaat wel alles moeten kunnen voorleggen en ook duidelijk maken dat je omzet in stijgende lijn gaat zitten waardoor je in de toekomst zwarte in plaats van rode cijfers gaat draaien in je bijberoep!

Schijnzelfstandigheid is iets anders dan wat jij aanhaalt, dit zou je zijn indien je registreert als zelfstandige, maar gewoon blijft werken voor je werkgever (net zoals toen je werknemer was waar je baas je baas is, je uren bepaalt en zegt wat, wanneer en waar je iets moet doen) en je hem elke maand de factuur stuurt.
Zelfstandigheid wil zeggen dat je zelf je baas bent, dat je zelf je uren kiest, dat je zelf bepaalt wanneer en wat je doet voor een klant en of je al dan niet voor hem wenst te werken!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”